spot_img
vineri, ianuarie 21, 2022
spot_img

Magistrala 5. Vagonul de metrou câștigător la licitație poate transporta în plus un copil, față de competitori

Încă o licitație controversată de material rulant în România. Metrorex a desemnat câștigător un producător ale cărui vagoane pot transporta în plus față de cele ale concurenței un om, copil mai degrabă judecând după greutate, anume 40 de kilograme. 

Doru Cireașă

Vagonul de metrou

Trei din cei cinci producători de material rulant pentru metrou, participanți la licitația organizată de Metrorex pentru achiziționarea de rame destinate Magistralei 5 au fost descalificați la mustață pentru depășirea greutăilor admisibile ale ramelor cu câteva zeci de kilograme, în condițiile în care un tren are o greutate de peste 100 de tone. Aceasta este încă o ciudățenie a licitațiilor de material rulant organizate în România, caracterizate prin iraționalitatea cerințelor, ocolirea principiilor economice la selecția ofertelor etc.

Care este cazul de față

Practic la licitația Metrorex firmele CRRC- Astra Vagoane (China – România) și CAF Spania au fost descalificate pentru faptul că greutățile pe osie la produsele oferite au deșit maximul cerut de către Metrorex.

Trenurile CRRC – Astra Vagoane au depășit greutatea maximă admisă pe osie cu 10 kilograme sau 40 de kilograme pe vagon (patru osii la vagon, două boghiuri). Competitorii de la CAF Spania, implicați într-un scandal de corupție acum câțiva ani la o licitație similară a Metrorex), au oferit vagoane mai grele cu 0,076 tone (76 kilograme) pe osie, adică sub 300 de kilograme pe vagon. Pentru a fi plastici producătorul sino – român a fost decalificat pentru că vgoanele sale erau cu 0,2857% mai grele.

Ce a cerut Metrorex? Potrivit caietului de sarcini producătorii au trebuit să ofere vagoane cu o sarcină maximă de 14 tone pe osie. Cum se calculează aceasta? Metrorex a impus o masă medie a fiecărui călător de 70 de kilograme și o capacitate de minim a trenului de șase vagoane de 1200 de locuri (minim 216 scaune standard și 4 călători pe metru părtrat, în picioare).

Vagonul de metrou câștigător la licitație poate transporta în plus un copil, față de competitori

Ori aici a fost capcana. Producătorii au calculat câți călători pot fi încărcați pentru a respecta limita de 14 tone pe osie, ținând cont de greutatea trenului lor), iar rezultatul a fost, în mod logic, în exprimare zecimală. Metrorex a rotunjit numărul de persoane la valoarea superioară, rezultând astfel o greutate de peste 14 tone pe osie. Cel puțin aceasta susține unii producători consultați de Club Feroviar.

In cazul coreenilor de la Hyundai situația fost similară. Ei nu au depășit limita de 14 tone dar nu au respectat nici numărul d ecălători cerut.

Ceea ce este o curiozitate și sugerează faptul că a fost vorba de o capcană în documentație este faptul că dacă ar fi cunoscut aceste aspecte producătorii ar fi ocolit foarte simplu situația. Ar fi fost foarte ușor pentru ei să ”scoată” câteva zeci de kilograme la un ansamlu de zeci de tone prin optimizări privind materialelor folosite, dimensiuni, grosimi, etc.

Producătorul consultat spune că rotunjirea s-a făcut în sus de către Metrorex și astfel s-a ajuns ca și greutatea să fie mai mare. Nemulțumirea este că Metrorex a invocat o așa zisă practică generală aplicabilă în materie pentru a proceda astfel și nu standarde precise exacte, ce pot fi consultate. De aceea cel mai probabil vor apărea o contestații , spune producătorul consultat. Oferta a fost respinsă pe „o chestie neconcretă cum ar fi așa zise bune practici în industrie, nimic concret”.

Surse consultate susțin că diferența de preț dintre oferta câștigătoare (cea a Alstom) și cea a celor mai bine plasați competitori a fost una semnificativă. Trebuie precizat însă că prețul a avut o pondere de 60% în desemnarea câștigătorului.

Ce cumpără Metrorex

Metrorex a lansat pe 22 martie 2019 licitaţia pentru achiziţia a 30 de trenuri care vor circula pe tronsonul Drumul Taberei – Iancului al Magistralei 5. În primă fază vor fi cumpărate 13 trenuri pentru secţiunea Eroilor – Râul Doamnei, urmând ca ulterior să mai fie achiziţionate încă 17.

Valoarea estimată a contractului pentru cele 30 de rame noi este de 1,2 miliarde de lei (255 milioane de euro), adică 8,5 milioane de euro pe unitate. Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon are trei secţiuni: Eroilor – Drumul Taberei, Eroilor – Iancului, respectiv Iancului – Pantelimon.

Metrorex a primit cinci oferte de la Hyundai Rotem Company – Romansys (Coreea de Sud), JSC Metrowagonmash (Rusia), Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles – Atelierele CFR Griviţa (Spania – România), CRRC Qingdao Sifang Co. – Astra Vagoane (China – România) și Alstom Transport (Franţa).

Ultimele Articole