Magistrala 5 de metrou va scoate din trafic, zilnic, 9.600 de vehicule

 La doi ani de la reactualizarea studiului de fezabilitate pentru Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon, Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai acestei investiții, precedenții indicatori datând din 2008.

Speranțe mari provenite de la Magistrala 5 de metrou în condițiile unui trafic de suprafață sufocat și a angajamentelor României de a reduce cu 50%, până în 2030, numărul automobilelor cu propulsie convențională până în 2030 și dispariția lor până în 2050.

Deschiderea Magistralei 5 de metrou va scoate din trafic nu mai puțin de 9.600 de vehicule zilnic, speră oficialii guvernamentali, care au aprobat, zilele trecute, noii indicatori tehnico-economici ai acestui proiect. Documentul legislativ include și o prezentare a beneficiilor care noua legătură le va aduce bucureștenilor.

Astfel metroul devine, în intenția autorităților, principala modalitate de transport, cel de suprafață urmând să fie doar unul auxiliar, de completare, a celui din subteran. Se notează că viteza medie a transportului de suprafață este de doar 14 kilometri la oră.

„Principala deficienţă a situaţiei actuale este aceea că arterele străbătute de traseu nu oferă o suficientă capacitate nici pentru transportul public, nici pentru traficul general. În plus, aşa cum rezultă şi din studiile realizate, nivelul de deservire cu transport public este mai mic. Liniile de transport public suprateran care utilizează acest traseu sunt puternic stânjenite de traficul general astfel încât viteza comercială a acestora este sub 14 km/h şi nu pot fi respectate graficele de circulaţie şi nici crescută atractivitatea transportului public. Consecinţa acestui fapt este gradul mare de aglomerare stradală, poluare chimică şi fonică şi mari dificultăţi în deplasarea populaţiei din zonele respective”, spune Guvernul.

Traversarea Bucureștiului pe axa vest-est, respectiv Drumul Taberei – Pantelimon se va face în doar 25 de minute.  Obținerea acestei durate de parcurs va fi posibilă deoarece viteza comercială a trenurilor de metrou este de 36 de kilometri la oră, față de 14 kilometri la oră, cât este viteza mijloacelor de transport la suprafață în prezent.

Actul legislativ aduce și modificări minime ale indicatorilor fizici ai acestui proiect. Lungimea Magistralei scade de la 17 kilometri (o secțiune de nouă kilometri, alta de opt kilometri) la 16,2 kilometri. Întreaga magistrală 5 va avea 16,2 kilometri, 22 de stații, două depouri și o capacitate maximă de transport de 50.000 de călători pe oră și sens.

Aprobarea ia în considerare Planul de Mobilitate Urbană Durabilă realizat în 2015 și unifică la nivel de indicatori cele două subsecțiuni ale magistralei, anume Drumul Taberei – Eroilor și Eroilor –  Pantelimon.

Investiția totală se va cifra la 9,16 miliarde lei, inclusiv TVA. Predările in funcțiune se vor face astfel:

  • În 2019, Râul Doamnei – Eroilor (P.S. Operă) inclusiv Galeria de legătură, Staţia şi Depoul Valea Ialomiţei – 7,0 km, 10 staţii, 1 depou;
  • În 2025, Eroilor (P.S. Operă) – Universitate – Piața Iancului – 5,4 km, 6 staţii;
  • În 2032, Piața Iancului – Pantelimon – 3,8 km, 6 staţii, 1 depou
  • Tronsonul Universitate – Pantelimon trebuia deschis în 2018 potrivit studiului de fezabilitate inițial, realizat în 2014.

Metroul va urma direcția Vest-Est traversând cartierele Drumul Taberei, Centru şi Pantelimon, și legând următoarele puncte de interes: Parc Drumul Taberei, Piaţa Moghioroş, Piaţa Danny Huwe, Parcul Eroilor, Piaţa Universităţii, Piaţa Iancului, Stadionul Naţional, Piaţa Vergului.

Stațiile Magistralei 5 după Eroilor, vor fi: Operă, Cişmigiu, Calea Moşilor – Universitate (interstație), Traian, Victor Manu, Naţional Arena, Chişinău, Sfântul Pantelimon, Vergului, Depoul Pantelimon.

Magistrala V, definitivată în 2019

Așteptată de ani buni de sutele de mii de locuitori ai sectorului 6, deschiderea Magistralei V va avea loc până la finele acestui an, a declarat recent Dumitru Șodolescu, director general al Metrorex. Lucrările au început acum 8 ani și au înregistrat mai multe amânări ale termenului de încheiere.

“Cea mai așteptată investiție este Magistrala 5 – secțiunea Drumul Taberei – Eroilor – și suntem foarte determinați și motivați și vă asigurăm că așa se va întâmpla, în luna decembrie a acestui an” , a spus Șodolescu, la evenimentul INFRATRANS 2019.

Șodolescu spune că Metrorex va lansa în acest an programe de investiții noi în valoare de 5,1 miliarde lei
– Magistrala 6: 1 Mai -Aeroportul Otopeni – licitațiile au fost începute, durata este de 48 de luni de la ordinul de începere a lucrărilor, ia acestea ar putea fi gata în 2023.
– La magistrala 2 va fi înlocuită calea de rulare pe toată lungimea, 18, 3 km cale dublă și vor fi modernizate și stațiile.
– A fost lansată licitația de achiziționare a unor trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5: 13 trenuri, cu opțiunea de a adăuga încă 17
– Magistrala 5, continuarea de la Eroilor la Iancului – a fost lansată licitația pentru proiectare și asistență tehnică.