marți, noiembrie 5, 2024
spot_img

Magistrala 5 de metrou a ajuns la cea mai redusă frecvență de la inaugurare

Magistrala 5 de metrou din București va avea până la finele anului în curs cea mai redusă frecvență de la inaugurarea sa, în 2020. În acest an, trenurile vor parcurge pe Magistrala Râul Doamnei/Valea Ialomiței-Eroilor cu 21.500 km mai puțin ca în 2023. Pe celelalte magistrale, frecvența este în creștere.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat vineri, în dezbatere publică, proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii privind aprobarea actualizării Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru perioada 2020-2024 al Societății de Transport cu Metroul Bucureşti Metrorex SA, aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr. 697/2020, prin încheierea actului adiţional nr.2 pentru anul 2024.

Crește subvenția la Metrorex cu 29 de milioane de euro

Proiectul de act normativ a fost întocmit ca urmare a aprobării  Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024.

În consecință, subvenția/compensația pentru transportul de călători cu metroul a fost suplimentată în anul 2024 cu suma de 143.043,00 mii lei (aproape 29 de milioane de euro). Astfel, pe întregul an 2024 subvenția ajunge la 870.243,00 mii de lei (aproximativ 175 de milioane de euro). Cum sumele s-au modificat, se arată în Nota de fundamentare, este necesară actualizarea Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru perioada 2020-2024.

Magistrala 5 de metrou, cel mai mic număr de kilometri parcurși dintre toate

Proiectul are mai multe anexe, dintre care prima, cea referitoare la programul de transport al operatorului pentru anul 2024, atrage atenția. Programul este următorul:

Magistrala realizat realizat realizat realizat Km estimați
2020 2021 2022 2023 2024
Pantelimon – Dristor 2 3.437.897 3.011.898 2.624.485 2.691.695 2.774.579
Berceni – Pipera 2.209.391 2.274.923 2.319.554
Tudor Arghezi – Berceni – Pipera 2.389.565 2.739.851
Anghel Saligny – Preciziei 1.761.800 1.822.169 1.844.837 1.891.846 1.983.489
Gara de Nord – Străulești 705.005 738.831 704.489 711.292 707.423
Râul Doamnei/Valea Ialomiței – Eroilor 188.706 598.222 588.163 592.672 576.722
Km planificați 8.782.064
Total km* = km planificați x 1,021 8.302.799 8.446.043 8.081.528 8.277.070 8.966.487

(1,021 reprezintă valoarea maximă a coeficientului care ține seama de parcursul estimativ al parcului de material rulant pentru transportul tehnologic în vederea efectuării mentenanței, trenuri suplimentare pentru preluarea fluxurilor mari de călători, asigurarea programului de circulație de noapte, evenimente speciale).

După cum se poate observa, pe magistralele 1, 2 și 3 numărul de kilometri parcurși de trenuri crește. În schimb, scade pe magistralele 4 și 5. În cazul acesteia din urmă, este vorba de cel mai mic număr de kilometri de la inaugurare (și cel mai mic dintre toate magistralele în funcțiune), neluând în calcul anul 2020, când s-a circulat doar trei luni și jumătate. Un număr mai mic de kilometri parcurși se traduce prin intervale mai mari de succedare între trenuri.

Două mari probleme din cauza cărora locuitorii din Drumul Taberei nu folosesc metroul

Magistrala 5 are două mari probleme din cauza cărora locuitorii din cartierul Drumul Taberei ezită să folosească metroul ca mijloc de deplasare.

Prima constă în faptul că ea, practic, nu duce nicăieri. Magistrala începe, respectiv se termină, la stația Eroilor, care nu este în centrul Capitalei. Pentru a ajunge la Piața Unirii, de exemplu, trebuie să schimbi la Eroilor (iar pasajul de corespondență este destul de lung) pentru a ajunge în stația Eroilor 1, de unde să iei un alt tren de pe magistralele 1 sau 3, două stații. Oamenii mai au mult de așteptat până se va rezolva această problemă, mai exact până când va fi construit tronsonul următor, de la Eroilor la Piața Iancului, care va traversa centrul orașului pe la Universitate. Studiul de fezabilitate a fost modificat de mai multe ori, în cele din urmă a fost adoptată varianta finală, dar urmează licitația și apoi proiectarea și execuția propriu-zisă a lucrărilor.

O a doua problemă este tocmai frecvența trenurilor. Dacă stai la Râul Doamnei sau Valea Ialomiței, ești nevoit să aștepți până la 20 de minute între două trenuri. Mai nimeni nu-și asumă asta și se reorientează către transportul de suprafață – STB. La inaugurarea sa, în septembrie 2022, pe Magistrala 5 au fost introduse trenuri Bombardier luate de pe magistralele 1 și 3. Între timp, a fost organizată și licitația pentru 13 trenuri noi, care deja au început să fie furnizate de Alstom. Când vor fi introduse toate în circulație, intervalul de succedare se va reduce atât pe Magistrala 5, cât și pe magistralele 1 și 3, unde se vor întoarce trenurile ”împrumutate” acum patru ani.

IN THE SPOTLIGHT

Tehnologie și inovație – Soluții eficiente de întreținere a flotei pentru operatorii de material rulant

Industria feroviară evoluează constant, iar întreținerea și curățarea flotelor devin esențiale pentru menținerea performanțelor operaționale. Flotele moderne de material rulant care transportă zilnic milioane...

Ultimele Articole