spot_img
miercuri, iulie 6, 2022
spot_img

Madrid face pași spre o mobilitate sustenabilă

Peste 6.7 milioane de cetăţeni locuiesc în Madrid, alături de care, o medie anuală de peste 7 milioane de turişti vizitează capitala spaniolă care aproape în fiecare an îşi menţine o cotă stabilă privind plasarea ei în diferite topuri, cum ar fi cea mai bună destinaţie de congrese şi expoziţii la nivel European (în 2021 oraşul a fost desemnat la acest capitol pentru al patrulea an consecutiv), a primit din partea UNESCO una din cele mai înalte distincţii – World Heritage Label at cultural landscape category, a intrat pe primele 9 poziţii privind cel mai bun oraş privind potenţialul de a investi şi a face parte din lista de 10 cele mai bune destinaţii urbane surclasând Roma, Berlin, New York şi Londra. De asemenea, „World Best Cities 2022’’ clasează capitala spaniolă în primele 10 locuri în top 100 oraşe globale pentru al doilea an consecutiv, cu o menţiune specială a premiuluiu UNESCO şi a proiectelor investiţionale în dezvoltarea locuinţelor sociale şi proiectul de reamenajare urbană Madrid Nuevo Norte.

Planurile de dezvoltare ale oraşului au ca scop crearea până în 2030 a unui mediu urban care să se clasifice drept cel mai bun oraş de locuit şi lucrat, accentul picând pe natura multidimensională a dezvoltării durabile şi accelerarea investiţiilor pe toate segmentele pentru a contribui la un viitor stabil şi fără impact asupra mediului. Anul trecut, autorităţile locale au aprobat Sustainable Development Goals (SDGs) ca parte a strategiei 2030 care se caracterizează prin 6 politici cuprinzând 306 acţiuni pe segmente ce implică instituţii eficiente şi transparente, neutralitate climatică, mobilitate şi calitatea aerului, crearea unui oraş verde care funcţionează în baza unei economii circulare, egalitate şi protecţie socială, inovare, incluziune şi economie durabilă. Strategia defineşte 104 ținte locale care contribuie la atingerea celor 53 de obiective şi la 16 din cele 17 SDGs a UN.

Un alt document care va contribui la dezvoltarea oraşului este Planul de redresare, transformare şi rezilienţă pentru Madrid City, publicat în 2022, care include 105 proiecte cu o investiţie directă de 3.9 miliarde de euro care promovează tranziţia ecologică, transformarea digitală şi coeziunea socială în conformitate cu strategiile europene şi naţionale, ca parte a Mecanismului de Redresare şi Rezilienţă.

Pe lângă alte sectoare ce vor beneficia de investiţii şi se vor demara proiecte care să asigure o transformare coerentă care să ducă la un oraş cu zero emisii, sistemul de mobilitate este un punct comun al celor două documente. Strategia privind SDGs menţionează în mod diect necesiatea unei mobilităţi durabile alături de neutralitatea climatică şi calitatea aerului, pentru care se vor demara 72 de acţiuni. În acest sens, până în 2030, autorităţile doresc să ofere un sistem şi servicii de transport accesibile din toate punctele de vedere, exinse, sigure şi rapide, cu accent pe dezvoltarea transportului public. Prin acţiunile pe care le vor aborda, autorităţile intenţionează să majoreze numărul de pasageri care utilizează serviciile de transport public, care cuprinde atât transportul cu autobuzul, cât şi cu metroul şi reţeaua suburbană şi extinderea graduală a reţelei de piste pentru biciclişti.

Prin programul oraşului privind redresarea şi rezilienţa, pentru promovarea unei mobilităţi cu emisii scăzute şi care să implice adaptarea progresivă a infrastructurii pentru o mobilitate durabilă, conectată şi integrată, investiţiile au o valoare de 1.27 miliarde de euro reprezentând 32.6% din fondurile alocate de acest plan de rezilienţă şi redresare. Pentru facilitarea unei implementări coordonate, cu un impact pozitiv semnificativ, peste jumătate din acţiunile Planului sunt concentrate în 12 proiecte de mare anvergură considerate principalii factori de dezvoltare economică, incluziune şi durabilitate. Sectorul de transport este inclus în cadrul măsurii de creare a unui sistem de transport public curat, cu o investiţie de 840 de milioane de euro. În acest sens, autorităţile intenţionează ca până în 2025, pe străzile capitalei să circule doar autobuze 100% cu emisii zero sau emisii scăzute, concentrându-se pe planurile de electrificare a flotei şi introducerea hidrogenului verde ca un combustibil ce face parte din sectorul energetic durabil. Pentru aceste planuri se preconizează achiziţia de vehicule noi şi infrastructuri necesare pentru alimentare, precum şi centre de operare.

Pentru consolidarea electro-mobilităţii se vor aloca 71 de milioane de euro, care se vor distribui infrastructurii de reîncărcare pentru utilizare publică, prin electrificarea parcărilor din zonele rezidenţiale şi pe străzile publice. În plus, se vor construi şi puncte de încărcare individual care vor fi complementate de stașii de alimentare cu opţiuni multiple de reîncărcare.

Knorr BremseProiectele propuse vor include acţiuni concrete şi investiţii care să rezulte într-o reducere a emisiilor GHG cu 65% până în 2030, faţă de nivelurile din 1990 şi să asigure neutralitatea climatică până în 2050.

Toate iniţiativele vor promova o mobilitate multimodală concentrată pe transportul public şi mobilitatea activă, oferind cetăţenilor infrastructuri şi servicii care să corespundă necesităţilor lor de mobilitate, conexiune şi conectivitate, prin crearea alternativelor de transport, funcţionând ca Mobility as a Service (MaaS).

240 de milioane se vor aloca pentru infrastructură, privind o mobilitate durabilă şi conectată, iniţiativă în cadrul căreia se vor construi 10.000 de spaţii de parcare care să creeze micro-huburi pentru distribuţia bunurilor, crearea coridoarelor BRT, iar infrastructura rutieră şi vehiculele vor beneficia de sisteme de comunicaţie şi data.

 

Extinderea metroului

Sistemul de transport public pe şină al Madridului şi zona sa metropolitană sunt formate din 12 linii de metrou, trei linii de tramvai şi linia Ramal, care furnizează servicii de transport tip train shuttle între staţiile Ópera şi Príncipe Pío, ca parte a zonei centrale a oraşului.

Reţeaua de metrou a capitalei este cel mai important sistem de transport şi cel mai utilizat (39% din utilizatorii de transport public aleg serviciile de metrou) care asigură atât conexiunea în interiorul oraşului, cât şi spre zonele de suburbie (în total, 12 municipalităţi beneficiază de aceste conexiuni). Liniile însumează 294 km, fiind deservite de 302 staţii. Înainte de perioada pandemică, sistemul transporta 2.3 milioane de pasageri pe zi, cu o medie de 677.48 milioane de pasageri pe an. Din cauza pandemiei, numărul de pasageri a scăzut dramatic, însă începe să se redreseze, în prezent fiind 1.45 milioane de pasageri pe zi, reprezentând 61.2% din traficul zilnic dinaintea pandemiei, per total, cifrele arătând o redresare a cererii de 64.4% faţă de perioada dinaintea pandemiei. Compania de metrou precizează că criza continuă totuşi să aibă impact negativ, însă evoluţiile arată o redresare progresivă a cererii.

Cu toate acestea, autorităţile nu renunţă la planurile de dezvoltare a reţelei de transport subteran. La începutul lui 2022, Madrid Regional Government a început lucrările de extindere a Liniei 3 între staţiile Villaverde Alto şi El Casar în Getafe, zonă situate la 13 km sud de centrul Madridului. Proiectul constă în construcţia unei extensii de 2.6 km care va avea conexiune cu Linia 2 şi Linia C-3 a Renfe, rețeaua suburban, prin staţia El Casar, conectând Aranjuez cu Atocha. Cu o investiţie de 92 de milioane de euro, care se va finaliza în 22 de luni (de la data demarării construcţiei), va oferi acces către zona metropolitană a oraşului pentru peste un milion de utilizatori din partea sudică a capitalei.

Un alt proiect de dezvoltare a reţelei este cel al extensiei Liniei 11, aceasta fiind operaţională din 1998, iar în prezent este cea mai scurtă linie de metrou. Proiectul vizează construcţia a cinci secţiuni de linie ce vor forma trei mari secţiuni integrate. Planurile arată construcţia a trei noi secţiuni pentru a exinde linia cu 33.5 km formându-se Diagonal Line of Madrid, care va conecta sud-vestul de nord-estul oraşului, oferind acces la serviciile de metrou zonei Cuatro Vientos şi noua zonă de dezvoltare Valdebebas. Proiectul este un angajament al autorităţilor şi a fost inclus în planurile de finanţare prin Fondul de Recuperare și Rezilienț, ăcu scopul de transformare a mobilităţii capitalei către un transport durabil şi inovator care să promoveze coeziunea teritorială.

COMUNIDAD DE MADRID
Foto: D.Sinova

Proiectul va fi implementat în mai multe etape, cu prima constând în construcţia secţiunii între staţia existentă Plaza Elíptica şi punctul de transfer Conde de Casal, iar de aici va merge spre nord către Valdebebas.

Extensia secţiunii sudice va fi fomată de două secţiuni din care începe din La Fortuna către Cuatro Vientos pentru care lucrările ar putea fi demarate din 2023. Această secţiune va furniza o conexiune între reţeaua feroviară suburbană şi linia 10, iar a doua secţiune va fi construită din staţia actuală Plaza Elíptica (linia 11) către Conde de Casal (linia 6). Pentru secţiunea Plaza Elíptica – Conde de Casal, lucrările sunt estimate la 744 milioane de euro, din care 372 milioane ar putea fi finanţarea alocată prin Banca Europeană de Investiții, care în prezent analizează proiectul pentru a decide alocarea finanţării. Se aşteaptă ca lucrările pe această secţiune să înceapă din acest an. Proiectul include construcţia a 18.3 km de linie şi a celor două staţii noi, Comillas şi Madrid Río, și va avea conexiune directă către gara Atocha şi un hub de transport în Conde de Casal.

Secţiunea centrală va fi construită pe ruta Conde de Casal – Mar de Cristal care va avea 8 km, iar prin staţiile traversate va oferi legături către şaşe linii de metrou şi, conform anunţului autorităţilor, se are în vedere construcţia câtorva staţii intermediare care să ofere conexiuni facile şi rapide de-a lungul liniei. Calendarul proiectului indică faptul că lucrările pe această secţiune vor începe din 2024.

Extensia nordică va începe din Mar de Cristal către staţia Valdebebas, oferind legături cu staţia Ciudad de la Justicia şi T-4 Airport station. Extensia va avea 7.2 km şi va asigura conexiunea zonei nordice cu centrul oraşului.

În prezent, Linia 11 are 8.5 km şi este deservită de 7 staţii, iar finalizarea proiectului estimată pentru 2026 va oferi pasagerilor o linie continuă de 33.5 km cu 21 staţii, din care două vor fi construite, restul fiind existente pe celelalte linii. Toate staţiile vor avea legături cu sistemul de metrou, cel feroviar suburban, dar şi transportul feroviar de mare viteză prin staţia Atocha. Se estimează că traficul pe această linie va fi de peste 250.000 de pasageri pe zi, eliminând presiunea pe liniile 6 şi 10 şi furnizând acces facil către transportul public din regiunile traversate.

Articol apărut în Railway PRO Iunie

Ultimele Articole