Prim-ministrul Macedoniei de Nord, Hristijan Mickoski, a inaugurat oficial redeschiderea tronsonului de cale ferată Kumanovo – Beljakovce, lung de 31 de kilometri, după finalizarea lucrărilor de modernizare.
„Îmi face o deosebită plăcere faptul că prima fază a liniei de cale ferată spre vecinul estic, calea ferată Kumanovo – Beljakovce, lungă de peste 30 de kilometri, pentru care, așa cum s-a spus, au fost investite peste 78 de milioane de euro, este pusă în funcțiune”, a declarat prim-ministrul în cadrul evenimentului oficial.
„A doua secțiune va fi finalizată în termenul prevăzut în contract. În plus, vom lansa procedura de licitație pentru cea de-a treia secțiune, care ne va face complet conectați la țările vecine din est. Și cu aceasta, vom fi practic parte a unui coridor foarte important, nu numai pentru Uniunea Europeană, ci și pentru Alianța NATO”, a declarat Hristijan Mickoski.
Redeschiderea tronsonului feroviar modernizat „este un stimulent pentru progresul economic al regiunii, iar acest mijloc este acum conectat cu vecinii și îmbunătățește viața cetățenilor. Vor începe serviciile regulate de tren între Kumanovo și Skopje și, de asemenea, spre Beljakovce. Sper că un număr mare de locuitori din această parte a patriei noastre vor putea folosi această cale ferată. Și un număr mare de locuitori din Kumanovo, din Skopje, dar și alți cetățeni ai noștri vor putea utiliza tronsonul de la Kumanovo la Skopje în anii următori”, a declarat vice-președintele guvernului și ministrul Transporturilor, Aleksandar Nikoloski.
Calea ferată Kumanovo – Beljakovce face parte din Coridorul VIII, care include o linie de 90 km de la Kumanovo la granița cu Bulgaria și o linie de 103 km care leagă Kicevo de Skopje.
Modernizarea a 192 km de cale ferată din Coridorul VIII este împărțită în patru secțiuni, prima incluzând tronsonul redeschis. Alte secțiuni includ cei 34 km Beljakovce – Kriva Palanka, cei 24 km Kriva Palanka – Deve Bair – granița cu Bulgaria și legătura de 103 km Kicevo – Skopje. În 2023, BERD a anunțat că un împrumut de 175 de milioane de euro va fi acordat Macedoniei de Nord pentru reabilitarea tronsonului de la Kriva Palanka la granița cu Bulgaria. În plus, în 2023, Banca Europeană de Investiții (BEI) a anunțat o propunere de cofinanțare de 299 de milioane de euro pentru această secțiune, cu costuri eligibile totale de 500 de milioane de euro. Lucrările pentru acest tronson au fost lansate de prim-miniștrii Bulgariei și Macedoniei de Nord la 29 octombrie 2022.
Proiectul feroviar Kumanovo – Beljakovce a fost cofinanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și a fost implementat de companii din Italia, Slovenia, Austria și alte țări europene participă, de asemenea, prin activitățile lor.
Cadrul de investiții pentru Balcanii de Vest (WBIF) a furnizat peste 82 de milioane de euro pentru asistență tehnică și lucrări de construcție și reabilitare olut din care un grant de 70 de milioane de euro a fost acordat pentru construcția tronsonului Beljakovce – Kriva Palanka, precum și pentru reabilitarea a două stații și a trei puncte de oprire. Lucrările planificate includ 5,5 km de tuneluri, poduri feroviare și pasaje superioare și inferioare, precum și instalarea de noi sisteme de semnalizare și telecomunicații.
Pentru linia Kumanovo – Kriva Palanka de 65 km, finanțarea totală a proiectului Beljakovce – Kriva Palanka este de 281,7 milioane de euro, din care 191,4 milioane de euro reprezintă valoarea totală a împrumuturilor și 79,9 milioane de euro valoarea totală a granturilor. Se preconizează că proiectul va fi finalizat în decembrie 2026, când interconexiunea feroviară modernizată și extinsă va scurta cu aproximativ 200 km legătura feroviară dintre Macedonia de Nord și Marea Neagră.
Modernizarea liniei de 103 km Skopje – Kicevo are o finanțare de 350,3 milioane de euro, din care cea mai mare parte, de 175 de milioane de euro, este acoperită de un împrumut BERD, în timp ce 301.500 de euro provin din grantul WBIF.
Pentru guvernul Macedoniei de Nord, modernizarea și extinderea coridorului VII și a coridorului X sunt de mare importanță și sunt esențiale pentru asigurarea legăturilor cu alte țări europene și pentru integrarea pieței țării, contribuind în același timp la dezvoltarea economică de-a lungul rutei lor, precum și a Macedoniei de Nord în întregime.
Coridorul VII leagă Bulgaria, Macedonia, Albania și apoi Italia, conectând Marea Neagră cu zonele adriatice.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com