Siguranța Feroviară (ASFR) caută soluții de sancționare în situațiile în care sunt depistați ceferiști beți. Singurul ordin aplicabil e unul din perioada comunistă.
Situația consumului de alcool în transporturile feroviare a fost dezbătută luni la discuții între Autoritatea pentru Siguranță Feroviară, AGIFER, CFR SA, operatori de transport și presă.
Oficiali ai ASFR au menționat că în lucru este o Hotărâre de Guvern care să înlocuiască Ordinul 855 din 1986 „privind unele măsuri pentru întărirea disciplinei în unitățile Ministerului Transporturilor și Telecomunicațiilor”.
Discuțiile au avut loc în contextul în care cu nu mai mult de două zile în urmă la Timișoara un ceferist a fost depistat cu 0,25 mg alcool în aerul respirat. Nu mai puțin de 31 de ceferiști care beau la serviciu au fost prinși de polițiști, în flagrant delict, în primele nouă luni ale anului trecut.
Sub limita penală, greu de sancționat
Participanții dau și exemple concrete ale limitelor ordinului menționat. Dacă personalul nostru vine băut în incinta Oil Terminal îl putem sancționa. Nu avem ce face când vin angajații altor companii care au acces în terminal, spune reprezentanta companiei.
Nu înseamnă că persoanele sub influența alcoolului nu sunt sancționate. Sunt, dar sub prevederile Codului Penal. Aplicarea Ordinului 855 e foarte dificilă. Apoi prevederile penale se aplică doar celor care consumă peste 0,8 la mie alcool. Sub acest prag legea românească nu are prevederi aplicabile angajaților feroviari.
Începând cu 2023, ASFR a elaborat un proiect de act normativ în domeniu care însă nu a fost adoptat, trenând pe la diferite instituții ale statului. Există discuții interminabile cu Ministerul Sănătății pe tema proiectului pe cele mai diverse aspecte, precum cine îl însoțește pe ceferistul depistat la Institutul de Medicină Legală.
Un alt aspect reclamat e refuzul CFR SA de a constata starea de ebrietate a personalului operatorilor de transport, spun participanții la discuții.
Ce spuneau prevederile ordinului 855: „(…) Conducătorii unităţilor vor lua măsuri şi vor urmări în permanenţă ca la intrarea în sediul unităţii şi al locurilor de muncă să se asigure un control strict, care să nu permită intrarea sub influenţa băuturilor alcoolice şi introducerea de băuturi alcoolice atât de personalul propriu, cât şi de persoane din afara unităţii. De asemenea, la schimbarea serviciului să se verifice ca cei care intră în serviciu să nu fie sub influenţa băuturilor alcoolice. Întregul personal din unităţile Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor are obligaţia şi îndatorirea de a sesiza de îndată şefului său ierarhic sau conducătorului unităţii, cazurile în care unele persoane sub influenţa alcoolului urmează să intre în cursă sau să continue cursa, precum şi consumul de băuturi alcoolice în cadrul unităţii, contribuind astfel la evitarea unor accidente care pot cauza pierderi materiale şi de vieţi omeneşti (…)”.
România în pericol de infrigement
Asupra Româniai planează din nou pericolul de infrigement, spune Petru Bogdan, directorul general al ASFR. În cursul acestui an ar trebui încheiat procesul de asanare în domeniu. În niciun caz această asanare nu presupune o creștere a riscului de evenimente feroviare, a dat asigurări directorul general al ASFR. Asanarea presupune o eliminare a prevederilor naționale care se suprapun cu cele ale UE. Unele prevederi pot fi eliminate fără frică, căci există prevederi europene ce pot fi aplicate direct. România este în pericol de infrigement dacă nu termină cât mai repede implementarea Regulamentelor fundamentale 005 și 006 (circulația trenurilor și, respectiv, remorcare și frânare).
O dezbatere aprinsă, soldată cu părăsirea sălii de întâlnire de către unii lideri sindicali, a fost în jurul posibilei obligări a operatorilor de transport să dețină locomotive de rezervă care să înlocuiască rapid locomotivele defecte. Solicitarea, formulată de liderul sindical Rodrigo Maxim, este primită cu circumspecție de oficiali care se tem că această cerință nu ar putea fi respectată de micii operatori.