luni, aprilie 29, 2024
spot_img

Lungimea căilor ferate din România: în 3 ani au dispărut 158 de kilometri de rețea

Lungimea căilor ferate din România a scăzut în ultimii ani cu 158 de kilometri, arată datele Institutului Național de Statistică, comparate de Club Feroviar. Asta este vestea proastă. Vestea bună este că la anul vom avea un plus de 61 km.

INS a dat luni un comunicat în care informează că la data de 31 decembrie 2023 lungimea liniilor de cale ferată de folosinţă publică în exploatare însuma 10.611 km, din care 10.515 km (99,1%) linii cu ecartament normal, 91 km (0,9%) linii cu ecartament larg şi 5 km linii cu ecartament îngust.

Densitatea liniilor la 1.000 kmp de teritoriu era de 44,5‰, se mai arată în comunicat. Densităţile cele mai mari s-au înregistrat în regiunea Bucureşti-Ilfov (206,3‰), regiunea Vest (60,0‰), regiunea Nord-Vest (47,8‰) și regiunea Sud-Muntenia (43,8‰).

La aceeași dată, lungimea căilor principale era de 5.961 km, reprezentând 56,2% din lungimea simplă a liniilor de cale ferată în exploatare.

Structura lungimii rețelei de căi ferate în exploatare, pe regiuni de dezvoltare, la 31 decembrie 2023:

Lungimea căilor ferate din România

Într-un an s-au ”evaporat” 4 kilometri

Cu un an mai înainte, la 31 decembrie 2022, România avea 10.615 km cale ferată, așa cum am scris la vremea respectivă, tot pe baza datelor INS. Rezultă deci că într-un an, țara noastră a pierdut 4 km de cale ferată funcțională.

Dacă ne ducem și mai departe în trecut, vom constata că la finele anului 2020 lungimea liniilor de cale ferată de folosinţă publică în exploatare însuma 10.769 km, din care 10.631 km (98,7%) linii cu ecartament normal, 134 km (1,3%) linii cu ecartament larg şi 4 km linii cu ecartament îngust (mocăniță).

Făcând calculul, rezultă că în doar patru ani lungimea rețelei feroviare din România a scăzut cu 158 km. Cea mai mare scădere, de 116 km, se consemnează la liniile ferate cu ecartament standard (1435 mm). Căile ferate cu ecartament larg (1520 mm) sunt și ele mai scurte cu 43 km, chiar dacă autoritățile s-au lăudat în ultima perioadă cu repunerea în funcțiune a unor astfel de infrastructuri, în contextul războiului din Ucraina. Singura evoluție pozitivă, de plus un kilometru, se înregistrează la liniile înguste, destinate mocănițelor. Trebuie precizat faptul că în acest caz lungimea liniilor este mult mai mare de 5 km, însă majoritatea se află în exploatare privată.



2022, an negru al Căilor Ferate Române

Dar să vedem când au dispărut cei mai mulți dintre acești kilometri de cale ferată. Ei bine, anul 2022 a fost unul negru pentru Căile Ferate Române.

La finele anului 2022, așa cum am arătat mai sus, România avea 10.615 km de cale ferată, față de 10.764 km, câți erau contabilizați la data de 31 decembrie 2021. Rezultă deci că în anul 2022 au ”dispărut” 149 km din rețeaua feroviară publică.

În 1990, rețeaua feroviară publică din România avea o lungime totală de 11.348 km. Făcând diferența, rezultă că în ultimii 33 de ani lungimea căilor ferate a scăzut cu 737 km.



Lungimea căilor ferate din România va crește cu 61 km în acest an

Lucrările la calea ferată București-GiurgiuSă încheiem totuși articolul într-o notă optimistă. Anul viitor pe vremea asta vom anunța cu siguranță că rețeaua feroviară a României la finele anului 2024 a fost cu 61 km mai mare decât cu un an înainte.

Și asta pentru că nu mai târziu de luna iulie a acestui an va fi recepționată lucrarea de reluare a circulației feroviare pe secția 102 București-Giurgiu, întreruptă în 2005 din cauza prăbușirii podului de peste râul Argeș de la Grădiștea. Antreprenorul Porr Construct este cu șantierul pe ultima sută de metri. Ultimele date ale CNCF CFR SA prezentate săptămâna trecută de Club Feroviar indică un stadiu fizic al lucrărilor de 97,12% la obiectivul de investiție ”Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana”.

Tronsonul are o lungime de 12,86 km, însă redeschiderea circulației pe aici va duce la reintrarea în categoria căilor ferate funcționale a întregii linii de la București Progresu la Giurgiu, cu o lungime de 61 km.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole