Ludovic Orban: Îl pui pe șine, trece trenul și ai calea ferată modernizată

10 iulie 2020

Premierul Ludovic Orban a anunţat, joi, că Guvernul a primit din partea Comisiei Europene acordul pentru achiziţia unor trenuri tehnologice destinate pentru CFR Infrastructură, în vederea modernizării căii ferate. Îl pui pe șine, trece trenul și ai calea ferată modernizată, explică premierul.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

“Am primit aprobarea şi pentru achiziţionarea trenurilor tehnologice”, a declarat Orban, în şedinţa de Guvern, primind confirmarea în acest sens şi din partea ministrului Fondurilor Europene, Marcel Boloş, potrivit Agerpres.ro.

“Avem aprobarea pentru trenurile de lucru care sunt destinate pentru CFR Infrastructură. În urma achiziţiei acestora, se are în vedere ca ritmicitatea lucrărilor de reabilitare pentru ceea ce înseamnă linia de cale ferată să fie simţitor schimbată şi să putem aduce un plus de valoare”, a adăugat ministrul.

În context, prim-ministrul a oferit explicaţii despre importanţa acestor achiziţii şi a transportului pe calea ferată.

“Comisia Europeană consideră transportul feroviar ca un transport prioritar a fi dezvoltat, transportul feroviar conferă siguranţă, confort, viteză în deplasare şi, de asemenea, este prietenos cu natura, este considerat un transport ecologic. La ora actuală, reţeaua de cale ferată se află într-o situaţie critică, avem aproximativ… peste 70% din reţea care este cu termenul depăşit pentru reparaţie capitală (…) şi n-a existat de-a lungul ultimilor ani niciun interes pentru modernizarea infrastructurii feroviare. Practic, aceste trenuri de lucru, trenuri tehnologice, sunt nişte trenuri pe care le pui pe şine şi, după ce trece trenul, ai modernizată linia de cale ferată la standarde de transport”, a spus Orban.

Orban: Una dintre probleme e transportul lent din cauza restricțiilor

El a subliniat că una dintre marile probleme cu care se confruntă România în privinţa transportului feroviar este că transportul de marfă se derulează “foarte lent din cauza restricţiilor existente” şi din cauza faptului că sunt “peste 1.000 de poduri şi de podeţe care au termenul de reparaţie capitală depăşit”.

“Durează foarte mult, cantitatea pe care poţi să transporţi pe infrastructura feroviară, care este profund afectată, este mult mai mică decât cantitatea pe care o poţi transporta pe o cale ferată modernă şi, practic, aceste trenuri tehnologice ne oferă un instrument formidabil de a creşte foarte rapid numărul de kilometri reabilitaţi şi de a putea moderniza infrastructura feroviară. Şi visez să punem primul tren pe traseul spre Moldova, următorul tren pe traseul spre sud, iar pe Cluj – Episcopia Bihor am înţeles că lucrurile merg bine şi în curând o să înceapă lucrările”, a arătat Orban.

La rândul său, ministrul Fondurilor Europene a precizat că pe lângă trenurile de lucru sunt şi ”două trenuri de electrificare”.

Licitație de utilaje de aproape 4 milioane euro la CFR SA

În mod curent Compania Națională de Căi Ferate CFR SA are în derulare licitații de achiiție a unor utilaje destinate reparării căii ferate. În ultima licitație anunțată, CFR SA vrea să cumpere 16 utilaje multifuncționale pentru calea ferată și a lansat o licitație în valoare de 3,7 milioane de euro.

Achiziția CFR SA este împărțită pe cinci loturi de mașini destinate refacției căii ferate, respectiv “mașini de ciuruit balast în linie curentă și pe aparate de cale”,  “utilaj pentru refacția căii prin înlocuirea șinei și traverselor dotat cu unitate portal deplasabilă peste vagoanele trenului de aport logistic”, “mașina de burat nivelat și ripat cu avans continuu”,  „mașina de profilat balastul căii ferate cu piese de uzură rapidă si consumabile” și “vagoane pentru încărcat – descărcat și transportat materialul rezultat în urma ciuruirii mecanizate a balastului”.

CFR SA justifică achiziția prin faptul că „utilajele aflate în administrarea CNCF ”CFR” SA utilizate „sunt uzate fizic si moral, depăşite tehnic și insuficiente ca număr”.

Valoarea estimativă a loturilor de achiziție este de 99,75 milioane lei la mașini de ciuruit balast, 47,5 milioane lei la utilaje de refacție a căii, 78,37 milioane lei la mașini de burat, 35,62 milioane lei la mașini de profilat balastul și 14,25 milioane lei la vagoane de încărcat.

Participanții vor putea depune oferte pentru toate cele cinci loturi. Durata contractului va fi de 25 de luni iar câștigătorul va fi desemnat pe baza unui algoritm care ia în calcul prețul (85%) și garanția oferită (15%).