Ludovic Orban despre CFR Marfă: ar trebui să dăm bani unui investitor ca s-o cumpere

Dacă în urmă cu 11 ani valora un miliard de euro, în prezent România ar trebui să dea bani unui investitor pentru ca s-o cumpere, a declarat premierul Ludovic Orban despre CFR Marfă.

Ludovic Orban despre CFR Marfă

“Din păcate, astăzi suntem într-un punct în care este foarte greu să vă spun exact ce soluţii se pot găsi. E adevărat, valora un miliard… Când au vrut să o privatizeze, pe vremea guvernării Ponta, au vrut să o privatizeze pe 200 de milioane, dacă ţin bine minte. Astăzi, dacă CFR Marfă ar fi scoasă la privatizare, nu ar veni nimeni. Ar trebui să dăm bani unui eventual investitor ca să cumpere. (…) În plan intern, trebuie pregătite o serie de soluţii posibile, de scenarii posibile, care să ducă totuşi la salvarea companiei, pentru că altfel compania nu va mai opera şi statul român ar rămâne fără un operator de transport relativ strategic”, a afirmat Orban.

Ludovic Orban despre CFR Marfă: trebuie analizat managementul

Şeful Executivului este de părere că “trebuie analizat managementul CFR Marfă de-a lungul timpului”, dar şi comportamentul Ministerului Transporturilor faţă de situaţia apărută la compania de transport feroviar.

“Trebuie analizat managementul CFR Marfă de-a lungul timpului, trebuie analizate deciziile, deciziile strategice care au fost luate, trebuie analizat, de asemenea, comportamentul ministerului faţă de diferitele situaţii, trebuie văzut în ce măsură, atunci când a venit pericolul de infringement, s-au luat toate măsurile şi toate deciziile care trebuiau luate sau s-au furnizat toate documentaţiile şi motivaţiile necesare”, a adăugat Ludovic Orban.

Soluțiile lui Lucian Bode pentru salvarea CFR Marfă

La rândul lui, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a subliniat faptul că CFR Marfă are datorii de un miliard de lei la plata tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI), către CFR SA. El a arătat că, în momentul de față, CFR Marfă are 907 locomotive, din care operează 400, și 30.000 de vagoane, din care efectiv circulă 13.000.

Soluțiile văzute de Bode pentru salvarea CFR Marfă constau în reevaluarea patrimoniului, astfel încât să rezulte valoarea reală, efectuarea de plăți către CFR SA și o discuție la ANAF despre o posibilă reeșalonare a datoriilor la bugetul statului. “Au datorii de peste un miliard de lei către CFR SA, dar plătesc foarte mult şi prin taxa non TUI, ei plătesc o sumă de bani pentru locomotive şi vagoane pe care nu le utilizează. Soluţii sunt: reevaluarea patrimoniului, plăţi către CFR SA, să discutăm la ANAF eşalonarea pe o perioadă a datoriilor, sigur putem discuta şi despre varianta intrării în insolvenţă. A mai fost în discuţie o variantă cu acel holding cu CFR SA, dar clar avem nevoie de o reorganizare a acestei companii. Au active viabile, este o companie strategică, e o prioritate pentru noi”, a spus Bode.

Pierderi de peste 95 milioane de lei

Anul trecut, pierderile companiei s-au cifrat la 148 milioane de lei, iar pentru anul în curs a fost bugetată o pierdere de 95 milioane de lei. ”Acum avem deja pierderi care depășesc nivelul de 95 milioane de lei. Compania este o prioritate pentru noi. Mâine discutăm la Bruxelles, prin intermediul Consiliului Concurenței, pe marginea ajutorului de stat de 363 milioane de euro, conversia datoriilor în acţiuni în momentul privatizării”, a spus Bode.

Și fostul ministru al Transporturilor din Guvernul demis, Răzvan Cuc, a spus că a avut miercuri o discuție cu succesorul său, Lucian Bode, despre situația critică de la CFR Marfă și că l-a atenționat cu privire la problemele cu care se confruntă compania de stat.

Evaluarea de un miliard de euro a CFR Marfă a făcut-o Ludovic Orban în 2008, când ocupa funcția de ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu.