Lucruri trăznite? Calea ferată, modernizată rapid, înlocuitor până sunt gata autostrăzile

15 ianuarie 2021

Invitat la Antena 3, vicepremierul Dan Barna a opinat că rețeaua feroviară a României poate fi reparată rapid pentru a fi eliminate restricțiile de viteză, astfel încât să poată fi folosită drept alternativă până când e gata rețeaua de autostrăzi.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Dezbaterea pe tema căii ferate nu a ținut mai mult de cinci minute, timp suficient pentru vicepremier pentru a își expune rapid concepția în domeniu.

În opinia sa, calea ferată poate fi rapid reparată astfel încât trenurile să nu mai aibă parte de limitări de viteză. Odată eliminate limitările, locomotive noi ar putea circula cu viteze sporite, cu viteze în jurul a 100 de kilometri la oră. Un exemplu este traseul București – Sibiu, parcurs în acum în șase – șapte ore, timp dublu față de cel cu mașina.

Barna crede că rețeaua feroviară poate juca rolul de înlocuitor al rețelei de autostrăzi, până se va face ultima. Marele merit e că rețeaua feroviară e deja construită, în condițiile în care pentru cea de autostrăzi trebuie să mai treacă niște ani.

Abordarea vice premierului e surprinzătoare. „Avem o rețea remarcabilă de cale ferată. Trebuie reparată sau modernizată ca sa nu mai exista acele limitări de viteza si pe care (să poată circula – n.red.) o locomotiva modernă (…) creezi o alternativa reală până sunt gata autostrăzile …acestea o să apară in 2-3 ani”, a spus Barna (minuitul 14).

”Cum spuneti, infrastructura mare grea există, avem căile ferate, avem gările, cred ca proiectul acesta nu e foarte dificil”, i-a dat dreptate și realizatorul Antenei 3, care l-a făcut responsabil pe șeful CFR Călători Dan Costescu de starea gărilor din România (în curtea CFR SA) .

Lucrurile însă nu sunt atât de simple cât le vede vicepremierul. Potrivit contractului de activitate al CFR SA pe 2019 obținerea unei viteze de circulație pe calea ferată egală cu cel puțin cea proiectată presupune cheltuieli de 95,03 miliarde lei.

 

Ce nu știe Barna. Germania e țara UE care investește cel mai mult din fonduri publice în calea ferată. România e in coada clasamentului european.

Dacă se dorește o creștere a vitezei pe baza modenizărilor la 160 de km la oră, atunci pe lângă sumele precedente mai trebuie cheltuiți 3,1 miliarde lei , adică un total de 100,12 miliarde lei (aproximativ 21 miliarde de euro).

La capitolul rețea, documentul prevedea pentru 2019 o lungime de 10.628 km (desfășurată 19.817 km) și 909 stații și halte de cale ferată. În medie, vor exista 22.000-23.000 de angajați ai căii ferate, Viteza de circulație va fi de 68,45 km/oră, față de cea proiectată inițial de 86,3 km/oră. Trenurile vor avea o întârziere de 1,95 minute la 100 tren și kilometru în cazul celor de marfă și 1,85 minute la călători.