Lucrările la tramvaiul corporatiștilor ar putea fi finalizate luna viitoare, dacă Primăria Capitalei va face rost până atunci de 60 de milioane de lei.
Primarul general Nicușor Dan a vizitat luni dimineață șantierul. ”Suntem pe șantierul liniei 5 de tramvai, lucrare care a început în februarie, este o lucrare de 4,3 km. Lucrările, global, sunt la 75%, asta înseamnă că toată structura de rezistență este în pământ, suntem la 80% cu linia de tramvai, lipsește firul de alimentare și o stație electrică. Suntem cu plățile la zi, suntem în grafic, știți că am avut niște întârzieri din cauză că nu am putut plăti, dar suntem optimiști că vom termina în termenul de 12 luni care este în contract, februarie 2025”, a declarat edilul, citat de HotNews.
Constructorul a promis și el că lucrările se vor finaliza în decembrie, însă condiția este ca Primăria Capitalei să plătească măcar o parte din cele 60 de milioane de lei – facturi ce urmează să fie emise. Dacă totul merge bine, în februarie vor circula și tramvaiele pe aici.
”Până la finalul anului ne trebuie 60 de milioane de lei ca să terminăm, ca până vine iarna să nu rămână neturnat ceva, să intre zăpada, să arate urât. Dacă ne ajută cu o parte din bani măcar, eu vă promit că în decembrie, de aici până la Ștefan cel Mare va fi la nivel de circulație. Încă e o problemă cu peroanele, nu am primit proiectul pentru ele și mai este o problemă la Mediu, nu am primit aviz pentru arborii care trebuie tăiați pentru lărgirea peroanelor. Vom planta alți arbori în loc. În iarnă vine și substația, care costă vreo șapte milioane de lei, deci dacă ne ajută cu bani, în decembrie eu promit că această linie e gata, mai puțin traficul cu tramvaie, fiindcă urmează substația. În februarie tramvaiele vor circula pe aici”, a explicat Marin Mîndrilă, președintele Mari-Vila Com.
Primarul general a declarat că acum nu sunt bani, însă Primăria Capitalei așteaptă ca ministerele să deconteze circa 200 de milioane de lei din fonduri europene, bani deja cheltuiți de municipalitate, iar cu această sumă ar putea închide anul cu bine. ”În 11 luni din 2024 am încasat cu 1,1 miliarde de lei mai puțin decât în 2023 din cotele defalcate din TVA și impozitul pe venit, din cauza împărțirii banilor din Legea bugetului de stat. Mai avem 200 de milioane de lei care trebuie decontați din fonduri europene, așteptăm să-i primim de la ministerele care gestionează banii. Mai avem 10 tramvaie neplătite, acest șantier și lucrări la termoficare, iar acești bani ar putea rezolva problema”, a explicat Nicușor Dan.
Edilul a precizat și în ce stadiu se află lucrările de modernizare a celor 50 km de linie de tramvai și extinderea tramvaiului și achiziția de noi tramvaie: ”Sunt 12 loturi care totalizează 50 km, am dat drumul la lucrări pe această linie și după aceea pe o linie de pe strada Teclu, mult mai mică decât asta. Acolo lucrările sunt la 60%, în grafic. Celelalte loturi toate sunt atribuite, la unele proiectarea este în curs, la unele s-a terminat, autorizațiile s-au emis, numai că nu avem banii să începem lucrarea. Așteptăm lansarea aplicațiilor pe POR pentru a putea lua bani și din fonduri UE, iar noi să asigurăm cofinanțarea. De asta este important referendumul de duminică, deoarece este vorba despre capacitatea Primăriei Capitalei de a putea să investească în mare infrastructură”, a declarat Nicușor Dan.
În ceea ce privește extinderea rețelei de tramvai, studiile de fezabilitate sunt în lucru: ”Suntem în curs de a face SF-uri pentru extinderea liniei de tramvai, cele patru SF-uri sunt aproape gata. Vorbim despre traversarea Pieței Unirii, să avem stație de tramvai în Piața Unirii, cei 10 km pe inelul median, în zona de est, și extinderile de la Băneasa și București Târgoviște. A început mai târziu SF de pe strada Dimitrie Pompeiu, care durează un an. Suntem foarte aproape cu documentația pentru achiziția a 250 de tramvaie noi”.
Lucrările la tramvaiul corporatiștilor au fost sistate în vară
Pe 19 februarie 2024, Nicuşor Dan a dat startul lucrărilor de modernizare a 4,2 km de linie de tramvai pe bulevardul Barbu Văcărescu din București, din totalul celor 50 km care trebuie să fie refăcuți de la zero în perioada următoare. Este vorba de tronsonul rămas nemodernizat de pe linia 5, denumit și Tramvaiul Corporatiștilor, pentru că face legătura cu clădirile de birouri din nordul Capitalei.
Valoarea contractului se ridică la 170 de milioane de lei cu TVA, fiind vorba doar de execuție, căci proiectarea a fost făcută de Societatea de Transport Bucureşti. Lucrările la linia de tramvai de pe Bulevardul Barbu Văcărescu din Capitală sunt executate de compania Mari-Vila Com, care a câștigat, în consorțiu cu Luxten Lighting Company și Electromontaj, licitația organizată de Primăria Capitalei pentru acest lot.
Numai că ritmul susținut al antreprenorului a fost frânat în această vară de lipsa de finanțare din partea beneficiarului. La începutul lunii iulie, Mari-Vila Com SRL a trimis o notificare către Primăria Capitalei, acuzând Municipalitatea că nu a plătit facturile restante. Potrivit notificării transmise municipalității, compania a realizat lucrări în valoare de circa 41,3 milioane de lei, însă a primit doar 6,5 milioane de lei din partea Primăriei. În consecință, lucrările au fost sistate.
Apoi, pe 31 iulie, Consiliul General al Municipiului București a votat rectificarea bugetară prin care sunt alocate cele 40 de milioane de lei pe care Municipalitatea le datorează constructorului, așa cum am scris la vremea respectivă. După ce constructorul și-a încasat banii datorați de Primărie, lucrările au fost reluate în forță.