Lucrările la Magistrala 6 de metrou i-au adus la exasperare pe locuitorii din nordul Bucureștiului, care le-au adresat directorului general al Metrorex, Mariana Miclăuș, și ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, o scrisoare deschisă, prin care cereau măsuri concrete. După trei zile, conducerea Metrorex răspunde printr-un comunicat plin de vorbe goale. Nu în ultimul rând, Mariana Miclăuș a luat un exemplu prost de la Traian Preoteasa.
Scrisoarea deschisă semnată de trei mari organizații civice (Asociația Părinți de Cireșari, Inițiativa Civică Bucureștii Noi și Grupul de Inițiativă Civică Kiseleff) a fost publicată de Club Feroviar la finele săptămânii trecute.
În document, se cereau patru măsuri concrete:
- Creșterea numărului de trenuri pe magistralele existente pentru a acoperi nevoile călătorilor, în special pe Magistrala 4 (Gara de Nord – Lac Străulești);
- Adaptarea frecvenței trenurilor în funcție de orele de vârf și fluxul de pasageri;
- Informarea din timp a cetățenilor cu privire la modificările de orar și rutele alternative disponibile, pentru a facilita planificarea călătoriilor, mai ales pentru agenții comerciali ce necesită deplasarea cu autoturismul;
- Implementarea unui sistem de monitorizare a fluxului de pasageri pentru a evalua constant eficiența măsurilor luate și pentru a face ajustări rapide, dacă este necesar.
Lucrările la Magistrala 6 de metrou. Non-răspunsul Metrorex
Luni, conducerea Metrorex a dat publicității un comunicat, ca răspuns la scrisoarea deschisă. Vom publica integral acest comunicat, chiar și frazele în care nu se spune chiar nimic, iar cu Bold, între paranteze, vom formula observațiile noastre:
”Metrorex, împreună cu autoritățile implicate și colaboratorii săi, depun toate eforturile pentru a reduce impactul asupra cetățenilor în contextul restricțiilor impuse de construirea Magistralei 6, care va conecta rețeaua de metrou existentă de Aeroportul Internațional Henri Coandă. Avem înțelegere față de subiect și ne angajăm să comunicăm transparent și eficient măsurile necesare.
Proiectul <Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă> (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni) este o lucrare de utilitate publică de interes național, conform HG nr. 496/2017. Magistrala 6 va asigura legătura directă de la Gara de Nord la Aeroportul Internațional Otopeni, fără transbordare la stația 1 Mai. Aceasta va avea un traseu de 14,2 km și va cuprinde 12 stații de metrou: Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I. C. Brătianu, Aeroportul Internațional Henri Coandă. Totodată, în cadrul acestui proiect se vor achiziționa și 12 trenuri noi de metrou.
Noua linie de metrou va deservi toți locuitorii Capitalei, inclusiv oamenii de afaceri, navetiștii și turiștii, îmbunătățind considerabil oportunitățile de muncă și călătorie, precum și mediul și calitatea vieții. De asemenea, siguranța în trafic se va îmbunătăți semnificativ, oferind o alternativă economică și ecologică la transportul de suprafață. Pentru construirea acestui obiectiv, activitățile de execuție impun restricționarea anumitor porțiuni de circulație rutieră. Măsurile de restricționare sunt programate din timp și eventualele modificări sunt anunțate în prealabil. Devierea traficului și semnalizarea rutieră sunt realizate cu suportul și sub supravegherea Brigăzii Rutiere.
Încurajăm publicul călător care tranzitează zona de Nord-Vest a Capitalei să utilizeze metroul, o soluție potrivită pentru a ajunge rapid, ieftin și sigur la destinație, mai ales în această perioadă caniculară. Totodată, în sprijinul publicului care locuiește în zona Metropolitană București-Ilfov, Metrorex oferă posibilitatea utilizării parcării Terminalului Multimodal Străulești, care are peste 600 de locuri de parcare.
(Nu vom comenta frazele sforăitoare din preambul, în care nu se găsește nicio informație utilă pentru bucureștenii din cartierele afectate. Vom puncta doar că parcarea de la Străulești este inaugurată de ani buni, deci nu este vreo noutate în sprijinul celor afectați de lucrările la Magistrala 6 de metrou).
Metrorex, prin Dispeceratul Central, monitorizează permanent traficul de călători și ia toate măsurile necesare atât prin preluare fluxurilor crescute de utilizatori, cât și pentru reglarea corespunzătoare a intervalelor de circulație. Printre măsurile implementate amintim:
- Suplimentarea numărului de trenuri în circulație în perioadele de vârf, în cazul în care se constată o supraaglomerare a stațiilor.
- Reducerea intervalelor de așteptare între trenuri pentru a facilita un flux continuu și eficient de călători, prin introducerea de garnituri suplimentare în circulație.
- Informarea constantă a publicului călător prin intermediul sistemului de anunțuri din stațiile de metrou, pe site-ul oficial Metrorex, pe paginile oficiale de Facebook, Instagram, LinkedIn ale Metrorex, precum și prin intermediul mass-media.
(Practic, nicio măsură concretă. În comunicat nu se menționează câte trenuri suplimentare se vor introduce în circulație pe Magistrala 4, pentru a reduce intervalul de succedare și nici cât este acesta în prezent și la ce valoare va ajunge. Nu se menționează nici câte trenuri sunt acum în circulație pe M4).
Vă mulțumim pentru înțelegerea și sprijinul acordat de către public și reprezentanții mass-media în realizarea acestui proiect de mare importanță pentru Capitală. Vă asigurăm de disponibilitatea și angajamentul Metrorex pe tot parcursul implementării acestui proiect”.
Mai menționăm faptul că și până să înceapă lucrările la Magistrala 6, traficul în zonă era un calvar, pentru că toată această zonă era preluată spre oraș prin două artere, respectiv Calea Griviței, pe sub podul CFR Constanța (în legătură cu care de ani buni s-a promis lărgirea arterei) și Bulevardul Poligrafiei, care se aglomerează de la an la an. Pentru ca haosul să fie complet, ar mai trebui ca Primăria Capitalei să dea ordinul de începere pentru lucrările de modernizare a linie tramvaiului 24, pentru care contractul a fost deja semnat.
Mariana Miclăuș ia exemplul lui Traian Preoteasa pentru a pune pumnul în gură presei
În final, mai menționăm faptul că directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, a ”plagiat” o decizie luată cu ceva timp în urmă de omologul său de la CFR Călători, Traian Preoteasa, de a pune pumnul în gură presei.
Jurnaliștii acreditați la Metrorex, împreună cu comunicatorii societății sunt înscriși pe un grup de WhatsApp denumit ”Comunicare Metrorex”. Ei bine, între timp grupul a fost trecut în modul în care doar administratorii pot posta mesaje (după cum se poate vedea în captura alăturată), exact ca grupul similar ”Presă CFR Călători” al operatorului feroviar de stat. Pe cale de consecință, jurnaliștii nu mai pot pune pe grup întrebări și nu mai pot cere lămuriri despre informațiile furnizate de conducerea Metrorex. În treacăt menționăm și faptul că acest comunicat de azi la care am făcut referire mai sus nici nu a fost postat pe grupul cu pricina, ci a fost distribuit doar pe email.
Ne așteptăm ca data viitoare să primim comunicatul pe fax, ca să fie treaba treabă.