sâmbătă, mai 17, 2025

Start pentru lucrările la 4,2 km de linie de tramvai din București. Cât câștigă un muncitor

Primarul general Nicuşor Dan a dat luni startul lucrărilor de modernizare a 4,2 km de linie de tramvai din București, din totalul celor 50 km care trebuie să fie refăcuți de la zero în perioada următoare. Este vorba de tronsonul de pe bulevardul Barbu Văcărescu al liniei 5, denumit și ”tramvaiul corporatiștilor”, pentru că face legătura cu clădirile de birouri din nordul Capitalei. Salariul unui muncitor care lucrează pe acest șantier poate ajunge și la 8.000 de lei net.

Lucrările vor avea loc pe tronsonul cuprins între Pasajul Băneasa (sediul Elvila) şi Şoseaua Ştefan cel Mare, iar costurile se ridică la 170 de milioane de lei cu TVA. Este vorba despre primul lot dintre cele pe care se va interveni, astfel încât, la final, toate liniile de tramvai din Capitală să fie modernizate.

În curând vor începe lucrările la alte tronsoane de linie de tramvai din București

”Am avut o procedură de achiziţie, sunt 11 loturi adjudecate, pentru fiecare dintre ele am semnat contractul, suntem spre finalul fazei de proiectare şi în aprilie-mai vor începe lucrările şi pentru celelalte. Pentru celalalte, erau iniţial patru, acum sunt două loturi grupate, cele mai mici, procedura de reofertare este deschisă. Pe 4 martie este termenul limită de depunere a ofertelor, deci, probabil că în vara asta o să avem atribuite contractele şi, după aceea, din nou şase luni proiectare, douăsprezece luni execuţie. Pentru lotul mai mare, cel cu Călăraşi – Basarabiei, 18 luni execuţia, deci, peste doi ani şi jumătate, nu o să mai existe linii de tramvai nemodernizate în Bucureşti”, a spus Nicuşor Dan.



Marea provocare: rețelele de utilități din subteran

Proiectarea pentru modernizarea tronsonului liniei 5 de tramvai dintre Pasajul Băneasa şi Şoseaua Ştefan cel Mare a fost făcută de Societatea de Transport Bucureşti, iar termenul de execuţie este de douăsprezece luni. Edilul a reamintit că este în lucru un studiu de fezabilitate pentru prelungirea liniei 5 până la Băneasa Shopping City, mall-ul lui Puiu Popoviciu, unde va fi și stația de metrou Tokyo de pe Magistrala 6, ce va face legătura între stația existentă 1 Mai de pe Magistrala 4 și Aeroportul Internațional Henri Coandă.

”Provocarea maximă pe care o avem pe toate loturile de reabilitare a liniilor de tramvai o reprezintă partea de suprapunere cu reţelele de utilităţi. În cadrul etapelor de proiectare, acest aspect a fost tratat astfel încât să fie găsite soluţiile optime pentru suprapuneri în tot ceea ce înseamnă parte de protejare, relocare şi deviere a reţelelor de utilităţi. Cu siguranţă o să apară situaţii neprevăzute în momentul în care încep lucrările, dar la fel sunt optimist că vom găsi înţelegere împreună cu deţinătorii de utilităţi, cu antreprenorul, consultantul, pentru a putea remedia în cel mai scurt termen şi a găsi o soluţie rapidă de depăşire a problemelor”, a declarat, la rândul său, directorul general al Direcţiei Investiţii din cadrul Primăriei Capitalei, Cătălin Aflat.



Ce presupun lucrările de pe Barbu Văcărescu

Lucrările la linia de tramvai de pe Bulevardul Barbu Văcărescu din Capitală vor fi executate de compania Mari Vila Com, care a câștigat, în consorțiu cu Luxten Lighting Company și Electromontaj, licitația organizată de Primăria Capitalei pentru acest lot.

Lucrările presupun:

– modernizarea căii de rulare;

– realizarea peroanelor (care vor fi dotate cu adăposturi pentru călători, borne reflectorizante, gard pentru protecția călătorilor, stâlpi pentru supraveghere video etc);

– înlocuirea în totalitate a elementelor rețelei de contact;

– modernizarea substației electrice de tracțiune Nordului;

– lucrări la sistemul de iluminat public.

Marin Mîndrilă: ”Dacă nu găsim ceva rău sub pământ, terminăm mai devreme”

Patronul companiei Mari Vila Com, Marin Mîndrilă (foto), promite că lucrările vor fi gata la timp sau chiar mai repede și spune că niciodată nu a depășit termenul contractual cu municipalitățile, la lucrările executate la Craiova, Timișoara sau Oradea.

”Să sperăm că nu vom găsi pe sub pământ foarte multe rețele de utilități despre care nu se știe în momentul de față. Dacă nu găsim ceva rău sub pământ, terminăm mai devreme de un an de zile. Și la Craiova, unde recent am avut o lucrare și Apa Nova a avut o conductă de care nu știa nimeni și am stat patru luni  din cauza ei, tot am terminat în termenul contractual”, a declarat Mîndrilă pentru Club Feroviar.

O problemă similară, tot cu o conductă aparținând Apa Nova, a apărut și pe lotul de pe bulevardul Mărășești unde tot Mari Vila Com trebuie să modernizeze linia de tramvai. Acum, mingea este în terenul Municipalității, care trebuie să rezolve problema utilităților de apă-canal aflate sub calea de rulare a tranvaielor.

Revenind pe bulevardul Barbu Văcărescu, Marin Mîndrilă spune că Administrația Străzilor trebuie să ridice de pe traseul liniei 5 care va fi modernizat parapeții din beton care sunt amplasați pe anumite porțiuni între firele de circulație, precum și ”popicele”, mai exact stâlpișorii din plastic sau cauciuc ce separă calea de rulare a tramvaielor de partea carosabilă. Asta pentru ca șantierul de modernizare a liniilor de tramvai să aibă front de lucru fără obstacole.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Probleme cu forța de muncă. ”Un muncitor câștigă 7.000-8.000 de lei bani în mână”

Patronul Mari Vila Com recunoaște că a avut probleme cu recrutarea forței de muncă, dar spune că le-a depășit.

”Nu am vrut să iau muncitori din Asia, așa cum au făcut alte firme, am apelat doar la forță de muncă locală. Eu prefer să le dau mai mult la ai noștri. Un muncitor câștigă și 7.000-8.000 de lei pe lună, bani în mână. Normal, în condiții de lucru pe șantier, de dimineață până seara”, ne-a declarat Marin Mîndrilă.

Linia tramvaiului 5, o istorie zbuciumată

Acum, Primăria trece la etapa a doua de modernizare a căii de rulare pentru tramvaiul 5. Prima etapă s-a finalizat în urmă cu mai bine de zece ani, când a fost modernizat Bulevardul Aerogării, inclusiv liniile de tramvai și peroanele. Singura porțiune care nu a fost finalizată atunci este bucla de întoarcere a tramvaielor de la Aeroportul Băneasa (strada Grațioasă), unde au tot existat probleme de ordin juridic în legătură cu proprietatea asupra terenului. Între timp, și aici au fost finalizate lucrările.

Cât nu a putut fi utilizată bucla de la Aeroportul Băneasa, pe Bulevardul Aerogării fusese montat un macaz, iar pe aici circulau tramvaie bidirecționale, cu dublă comandă. Când ajungea tramvaiul la Aeroport, vatmanul se muta în celălalt post de conducere și îl punea în mișcare în sens invers.

Apoi, în 2017, primarul general de la acea vreme, Gabriela Firea, a decis să oprească circulația tramvaiului 5, iar vehiculele bidirecționale au fost mutate pe Șoseaua Pantelimon, unde nici aici nu se finalizase bucla de întoarcere de la Granitul, din cadrul terminalului Multimodal.

Între timp, pe Barbu Văcărescu STB a mutat liniile de tramvai, cu tot cu dalele aferente pe post de terasament, care fuseseră scoase de pe Bulevardul Bucureștii Noi atunci când s-a lucrat la stațiile de metrou Laminorului și Străulești de pe Magistrala 4. Tot în aceeași perioadă, STB a mai modernizat și unele peroane de pe traseul liniei 5.

După ce, într-un final, a fost finalizat Terminalul Multimodal Pantelimon, macazul de la Granitul a fost scos, tramvaiele au fost puse să întoarcă în terminal, iar vehculele cu dublă banină au fost aduse înapoi pe linia 5. La scurt timp, a fost finalizată și bucla de întoarcere de pe strada Grațioasă, iar circulația tramvaielor a fosr reluată în condiții normale. Acum, ea a fost din nou sistată pentru un an de zile, cât vor dura lucrările de modernizare.

Municipalitatea a scos la licitație modernizarea a aproximativ 50 km de linie de tramvai, iar cele mai multe loturi au fost deja atribuite.

IN THE SPOTLIGHT

Primul tren regional electric construit de PESA pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant

Primul tren regional electric construit de PESA Polonia pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Oradea, în cadrul Conferinței de Material Rulant,...

Ultimele Articole