Lucrările la Centrul Intermodal Oradea, investiție care se va ridica la aproximativ 15 milioane de euro, vor începe în această vară. Anunțul a fost făcut de Răzvan Ionașcu, director de proiect la Abed Nego, la o masă rotundă organizată în marja Campionatului European al Vatmanilor TRAM-EM, care are loc zilele acestea la Oradea.
Terminalul va fi situat în apropierea punctului de trecere a frontierei cu Ungaria, Borș, și va avea acces printr-o șosea de legătură la drumul european E60/DN1.
Totodată, facilitatea intermodală este amplasată în apropierea nodului rutier dintre DN1/E60 și drumul de legătură Oradea A3 (Borș). Centrul intermodal este situat în apropierea Parcului Industrial Eurobusiness 1 din Oradea.
Proiectul ”Dezvoltarea unui centru de transport intermodal cu facilitate de acces la transport rutier și feroviar în zona gării CFR din Episcopia Bihor” are deja finalizat proiectul tehnic și acum se pregătește începerea execuției, care este prevăzută pe această vară.
Centrul intermodal, în cifre relevante
Concret, este vorba de construirea unei platforme de lucru cu o suprafață de 32.700 mp, ce va fi utilizată pentru manipularea și depozitarea containerelor.
De asemenea, este prevăzută construirea a trei linii de cale ferată industrială, care vor fi racordate direct la stația CF Episcopia Bihor. În proiect este stipulată și amenajarea unui punct de control acces cu patru benzi de circulație: două benzi pe sensul de intrare și două benzi pe sensul de ieșire. În același timp, este în plan construirea a două parcări auto pentru TIR-uri, cea exterioară cu o capacitate de 36 de locuri, iar cea interioară cu o capacitate de 30 de locuri. Nu în ultimul rând, se preconizează construirea a două parcări pentru autoturisme, cea exterioară cu o capacitate de 32 de locuri, iar cea interioară cu o capacitate de 20 de locuri, destinate angajaților centrului intermodal.
Beneficiile directe și indirecte ale investiției
Prin construirea centrului intermodal, se urmărește eficientizarea transportului de marfă şi îmbunătăţirea impactului asupra mediului şi a siguranţei traficului, precum și preluarea traficului de marfă și crearea unui cadru de desfășurare a transferului de mărfuri, fiind dotat cu toate echipamentele și utilajele necesare pentru manipulare.
„Apariția centrului intermodal va permite transportului rutier și celui feroviar să-și joace rolul în crearea lanțurilor de transport, ce sunt în ansamblu mai durabile, mai ieftine și mai eficiente din punct de vedere economic și ecologic. Având în vedere faptul că intermodalitatea propusă este între transportul feroviar și cel rutier, se va decongestiona transportul rutier, reducându-se astfel numărul de accidente rutiere, nivelul noxelor emise de autovehicule și al pragului de zgomot în oraș”, a explicat Răzvan Ionașcu.
El a adăugat că îmbunătățirea elementelor de dezvoltare durabilă va lua forma unor creșteri (creșterea nivelului de utilizare a surselor de energie ecologică) sau scăderi (scăderea depozitelor de deșeuri ilegale). Acțiunile de dezvoltare durabilă se vor manifesta și în mediul cultural și cel social, prin reducerea ratei șomajului în oraș, respectarea aspectului cultural al acestei zone și impactul pozitiv asupra mediului.
Centrul Intermodal Oradea, finanțat din bani europeni
Pe 22 mai, primarul municipiului Oradea, Florin Birta, a semnat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii contractul de finanțare pentru centrul intermodal, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
Obiectivul de investiții va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare, axa prioritară 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient. Valoarea totală a proiectului este 73,221,168.98 lei, din care 48,115,819.21 lei sunt bani europeni nerambursabili.