spot_img
luni, noiembrie 29, 2021
spot_img

Lucrările de infrastructură feroviară vor fi scutite de două taxe importante

Lucrările de infrastructură feroviară de interes național vor fi scutite de două taxe importante care în prezent trebuie plătite către Inspectoratul de Stat în Construcții. Numai pentru contractul privind modernizarea loturilor 1-3 din Brașov-Sighișoara suma s-ar ridica la aproximativ 3,6 milioane de euro.

Adrian Bărbulescu

Lucrările de infrastructură feroviară licitație CFR lucrările pe Brașov-Sighișoara planul de relansare economică dublarea căii ferate Mogoșoaia-Balotești
Lucrări schimbător Mogoșoaia

Pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost postat, în dezbatere publică, proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului pentru completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții și a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.

Taxe de 0,6% din valoarea lucrărilor, plătite către ISC

În legislația în vigoare în momentul de față, prevăzută în Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții și în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, a fost instituită obligația de plată a unor taxe către Inspectoratul de Stat în Construcții. Concret, este vorba de o cotă de 0,5% din valoarea, fără TVA, a lucrărilor pentru realizarea construcţiilor noi şi a lucrărilor de intervenţie la construcţiile existente pentru care se emit, în condiţiile legii, autorizaţii de construire/desfiinţare, conform Legii nr. 10/1995 și o altă cotă, de 0,1% din valoarea lucrărilor autorizate.

Singurele excepții de la obligativitatea plății acestor taxe către ISC, pentru lucrările aferente infrastructurii de transport de interes național, sunt cele prevăzute în Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesare realizării unor obiective de interes național, județean și local, pentru lucrările care sunt cuprinse în coridorul de expropriere.  Apoi, mai apare o derogare în Legea nr. 50/1991, care se aplică lucrărilor de intervenție în primă urgență.

Lucrările de infrastructură feroviară vor putea fi recepționate mai repede

”În scopul gestionării într-o manieră mai eficientă a bugetului alocat atât pentru lucrările de întreținere a rețelei existente, dar și pentru noile investiții în infrastructura de transport de interes național, prin prezentul proiect de act normativ, este oportun exceptarea de la plata cotelor prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și de la art. 43 alin. (1) din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru toate lucrările de infrastructură de transport de interes național”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Economiile realizate prin scutirea de la plata acestor taxe vor putea fi folosite pentru finanțarea lucrărilor propriu-zise de infrastructură feroviară, ceea ce ar putea conduce inclusiv la o finalizare într-un termen mai scurt a acestora. În plus, în momentul de față recepțiile la terminarea lucrărilor de infrastructură de transport de interes național pot fi respinse din cauza neachitării taxelor către ISC. Respingerea se face automat, fără a se intra în analiza calității acestor lucrări, situație ce poate conduce la întârzieri în privința deschiderii traficului, după admiterea recepției.



Economii substanțiale pentru constructorii feroviari

consultanța pentru Podul Grădiștea trenul lui Nicușor Dan exproprierile pentru Podul Grădiștea exproprierile pe linia București-Giurgiu consultanța pentru Podul Grădiștea contractul pentru Podul Grădiștea refacerea Podului Grădiștea reconstrucția Podului Grădiștea contractul pentru podul Grădiștea covid în microbuze evaluarea ofertei pentru Podul Grădiștea Podul Grădiştea construcție lângă calea ferată licitația pentru podul Grădiștea licitația pentru podul de la Grădiștea cale ferată Bucureşti-Giurgiu licitația pentru podul de la Grădiștea licitația pentru podul GrădișteaȘi vorbim aici de sume deloc neglijabile, dacă este să luăm în calcul proiectele de modernizare a infrastructurii feroviare aflate în derulare sau care urmează să înceapă în viitorul apropuat.

Bunăoară, contractul pentru modernizarea loturilor 1 și 3 din tronsonul Brașov-Sighișoara, aflat în derulare, are o valoare totală de aproximativ trei miliarde de lei. Dacă aplicăm procentul de 0,6%, aferent celor două taxe ce urmează a fi eliminate, rezultă o sumă de 18 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 3,6 milioane de euro.

Contractul pentru reconstrucția podului peste Argeș de la Grădiștea, prăbușit în 2005, are și el o valoare importantă, de peste 655 milioane de lei. În acest caz, suma economisită s-ar ridica la 3,9 milioane de lei – aproape 800.000 de euro.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole