Lucrările la linia de tramvai de pe Barbu Văcărescu din Capitală, linia 5, au fost reluate în forță după ce Primăria a deblocat fondurile necesare.
”Avansează lucrările de reabilitare a liniei 5, una dintre cele mai lungi şi importante linii, care leagă Centrul de zona de Nord a Capitalei. A fost demontată vechea linie, iar acum se lucrează la infrastructură – fundație și terasamente, care sunt realizate în proporție de 85%. Continuă montajul noilor șine și al traverselor, astfel că lucrările de suprastructură au ajuns la 20%. Totodată, au fost amplasați 130 de stâlpi, din totalul de 151. Șantierul de la linia 5 este primul deschis în cadrul proiectului de reabilitare a aproximativ 50 de km de infrastructură de tramvai din Capitală”, a scris joi dimineață pe contul său de Facebook primarul general Nicușor Dan.
Lucrările la linia de tramvai de pe Barbu Văcărescu, începute în februarie și oprite în iulie
Pe 19 februarie, Nicuşor Dan a dat startul lucrărilor de modernizare a 4,2 km de linie de tramvai din București, din totalul celor 50 km care trebuie să fie refăcuți de la zero în perioada următoare. Este vorba de tronsonul de pe bulevardul Barbu Văcărescu al liniei 5, denumit și ”tramvaiul corporatiștilor”, pentru că face legătura cu clădirile de birouri din nordul Capitalei.
Lucrările au loc pe tronsonul cuprins între Pasajul Băneasa (sediul Elvila) şi Şoseaua Ştefan cel Mare, iar costurile se ridică la 170 de milioane de lei cu TVA. Proiectarea pentru modernizarea tronsonului liniei 5 de tramvai dintre Pasajul Băneasa şi Şoseaua Ştefan cel Mare a fost făcută de Societatea de Transport Bucureşti, iar termenul de execuţie era de douăsprezece luni.
Lucrările la linia de tramvai de pe Bulevardul Barbu Văcărescu din Capitală sunt executate de compania Mari-Vila Com, care a câștigat, în consorțiu cu Luxten Lighting Company și Electromontaj, licitația organizată de Primăria Capitalei pentru acest lot.
La începutul lunii iulie, Mari Vila-Com SRL a trimis o notificare către Primăria Capitalei, acuzând Municipalitatea că nu a plătit facturile restante. Potrivit notificării transmise municipalității, compania a realizat lucrări în valoare de circa 41,3 milioane de lei, însă a primit doar 6,5 milioane de lei din partea Primăriei. În consecință, lucrările au fost sistate.
Apoi, pe 31 iulie, Consiliul General al Municipiului București a votat miercuri rectificarea bugetară prin care sunt alocate cele 40 de milioane de lei pe care Municipalitatea le datorează constructorului, așa cum am scris la vremea respectivă.
Linia tramvaiului 5, o istorie cu cinci primari generali
În cazul de față, este vorba de o nouă etapă de modernizare a căii de rulare pentru tramvaiul 5. Prima etapă s-a finalizat în urmă cu mai bine de zece ani, în mandatul lui Sorin Oprescu, când a fost modernizat Bulevardul Aerogării, inclusiv liniile de tramvai și peroanele. Între timp, pe la conducerea Primăriei Capitalei s-au mai perindat patru edili: Ștefănel Dan Marin, Răzvan Sava (ambii interimari, după arestarea doctorului Oprescu), Gabriela Firea și Nicușor Dan.
Singura porțiune care nu a fost finalizată atunci era bucla de întoarcere a tramvaielor de la Aeroportul Băneasa (strada Grațioasă), unde au tot existat probleme de ordin juridic în legătură cu proprietatea asupra terenului. Între timp, și aici au fost finalizate lucrările.
Cât nu a putut fi utilizată bucla de la Aeroportul Băneasa, pe Bulevardul Aerogării fusese montat un macaz, iar pe aici circulau tramvaie bidirecționale, cu dublă comandă. Când ajungea tramvaiul la Aeroport, vatmanul se muta în celălalt post de conducere și îl punea în mișcare în sens invers.
Apoi, în 2017, primarul general de la acea vreme, Gabriela Firea, a decis să oprească circulația tramvaiului 5, iar vehiculele bidirecționale au fost mutate pe Șoseaua Pantelimon, unde nici aici nu se finalizase bucla de întoarcere de la Granitul, din cadrul terminalului Multimodal. Între timp, pe Barbu Văcărescu STB a mutat liniile de tramvai, cu tot cu dalele aferente pe post de terasament, care fuseseră scoase de pe Bulevardul Bucureștii Noi atunci când s-a lucrat la stațiile de metrou Laminorului și Străulești de pe Magistrala 4. Tot în aceeași perioadă, STB a mai modernizat și unele peroane de pe traseul liniei 5.
După ce, în sfârșit, a fost finalizat Terminalul Multimodal Pantelimon, macazul de la Granitul a fost scos, tramvaiele au fost puse să întoarcă în terminal, iar vehiculele cu dublă cabină au fost aduse înapoi pe linia 5. La scurt timp, a fost finalizată și bucla de întoarcere de pe strada Grațioasă, iar circulația tramvaielor a fost reluată în condiții normale. Acum, ea a fost din nou sistată pe perioada cât vor dura lucrările de modernizare.