spot_img
joi, decembrie 1, 2022
spot_img

Lucian Bode, ministrul Transporturilor, inițiator al unei legi care ar putea duce la închiderea unei mocănițe

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, figurează, în mod paradoxal, pe lista inițiatorilor unei legi care prevede trecerea liniilor de mocăniță din județul Mureș de la CFR la Consiliul Județean. Fiind deputat, Bode are dreptul de a iniția legi, deși apoi ca ministru va fi obligat să le pună în aplicare. Dincolo însă de acest aspect, administratorii liniei de mocaniță, una dintre cele mai vechi și frumoase din țară, spun că ministrul nu știe ce a semnat și că aceasta ar putea duce la închiderea liniilor înguste.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Sursa foto: AeAgency.ro

Proiectul de lege iniţiat în iunie 2020 de către mai mulți parlamentari UDMR, PSD și PNL prevede transmiterea terenurilor aferente liniilor înguste Târgu Mureș – Band – Miheșu de Câmpie și Târgu Mureș – Câmpul Cetății – Sovata de la CFR la domeniul public al județului Mureș, anume la Consiliul Județean Mureș. Scopul preluării este realizarea unor piste de biciclete pe traseul fostelor căi ferate înguste.

Inițiatorii spun că sub oblăduirea statului terenurile au rămas de izbeliște. Una dintre linii, anume cea spre Miheșu de Câmpie a fost furată cu totul, spune Mircea Greabu, om de afaceri administrator al mocăniței Câmpul Cetății-Sovata, singura funcțională în zonă. ”Se știe cine a făcut-o, dar nu s-a făcut nimic”, spune el.

Motivarea actului este generoasă la capitolul intenții: „Se remarcă faptul că valorificarea teritoriului nu este realizată la capacitate maximă astfel:

  • potenţialul turistic nu este suficient valorificat, obiectivele nefiind îngrijite corespunzător, și promovate către pieţe externe, neexistând infrastructura de acces, posibilităţi de cazare/ agrement etc.
  • potenţialul productiv nu este nici el capitalizat corespunzător, în teritoriu neexistând suficiente unităţi de procesare, astfel încât produsele locale să acumuleze cât mai multă valoare adăugată înainte sa îl părăsească.
  • în ceea ce priveşte aspectul socio-demografic, teritoriul se confruntă cu problemele omniprezente în mediul rural românesc, respectiv populaţie îmbătrânită §i în scădere, cu servicii de bază minime sau inexistente, oportunităţi economice scăzute, cu consecinţe serioase asupra atractivității teritoriului, la care se adăugă comunităţi aflate în râpe de sărăcie sau excluziune socială, pe care autoritățile locale nu le pot gestiona corespunzător din cauza lipsei de resurse materiale şi/sau umane. Din cauza acestor nevoi identificate în teritoriu, obiectivele principale ale Judeţului Mureș sunt valorificarea potenţialului turistic al teritoriului la adevărata sa valoare, dezvoltarea unei ramuri economice care să producă bunuri cu valoare adăugată ridicată şi furnizarea unor servicii de bază corespunzătoare populaţiei rurale, cu accent pe combaterea sărăciei şi riscului de excluziune socială în comunităţile vulnerabile”

Rețeaua, mai spun inițiatorii, este distrusă în urma unor furturi după ce a fost folosită la transportul de persoane până în 1990.

„Consiliul Judeţean Mureș intenţionează să iniţieze un proiect de valorificare a reţelei de cale ferată îngustă, mai sus amintită, în scop turistic, cultural și de agrement, prin realizarea unei piste de biciclete”, mai spun inițiatorii.

Viitor incert al mocăniței

Suflet al mocăniței mureșene, omul de afaceri Mircea Greabu nu vede logica transferului de proprietate și spune că aceasta ar putea duce la sfârșitul acestui proiect turistic ce aduce turiști din multe țări spre Sovata.

Din cele două sectoare menționate în proiect, singurul pe care circulă mocănița este Câmpul Cetății – Sovata, respectiv 14 kilometri la o durată a călătoriei dus-întors de două ore. Greabu afimă că în mod periodic, electoral, din patru în patru ani, la nivelul județului Mureș s-a dorit preluarea acestor linii de la stat.

„Văd că iar se dorește pe plan electoral. În 1918, când s-au preluat terenurile de la austro-ungari, nu a fost intabulat pe CFR şi acum e în aer. Eu vreau să fac o petiţie până nu e prea târziu, noi avem concesionată porțiunea de la SAAF (Societatea de Administrare a Activelor Feroviare – n.red.)”, explică el.

„E o problema veche să facă piste de biciclete, s-a încercat si acum patru ani si acum opt ani, din patru în patru, acum văd că au urcat nivelul (de presiune – n.red.)”

Omul de afaceri spune că pista de biciclete ar fi inutilă. Nimeni nu merge pe bicicletă 80 de kilometri de la Târgu Mureș la Sovata și înapoi.

UDMR: Nu dorim desființarea mocăniței

Contactat de Club Feroviar, un parlamentar UDMR, inițiator al proiectului, a respins ideea desființării mocăniței. „Proiectul nu intenţionează desfiinţarea liniei de mocăniţă Câmpul Cetății-Sovata, aceasta fiind o atracţie turistică. Pista pentru biciclete ar urma să se realizeze pe tonsonul nefuncţional Tg. Mureş – Câmpul Cetăţii.  În proiectul legislativ s-a trecut exact cum este prevăzut în inventarul bunurilor publice ale Statului Român. Deoarece aceste terenuri nu sunt intabulate, nu s-a putut delimita cu exactitate tronsonul în cauză, urmând ca după intabulate să se facă acest lucru. Deci, nu este nicio intenţie de desfiinţare, acest tronson va avea şi în continuare aceeaşi destinaţie”, susține parlamentarul UDMR, Csaszar Károly Zsolt, unul dintre inițiatori.

Calea ferată construită în urmă cu peste 100 de ani

Mocăniţa lui Mircea Greabu a ajuns cunoscută peste mări şi ţări. Trenul a fost repus pe şine prima oară în 2011, iar de atunci plimbarea între staţiunea Sovata şi Câmpu Cetăţii a devenit punctul de atracţie al turiştilor. Trenul de epocă circulă pe vechea linie de cale ferată, construită în 1915. Locomotiva este construită în Polonia, imediat după al Doilea Război Mondial, iar vagoanele româneşti datează tot de atunci. Garnitura povesteşte despre o epocă demult apusă și a devenit o afacere de familie.

Trecera mocăniței în administrare locală ar putea semnifica dispariția acesteia dacă se vor majora taxele percepute administratorului acesteia sau dacă primăria nu va investi în facilități anexe pistei de biciclet,e precum spații de oprire pentru bicicliști, puncte sanitare, alimentație publică, odihnă etc.

La finele lunii iunie, proiectul a  fost trimis spre obținerea unui punct de vedere de la Guvern.

 

Ultimele Articole