marți, aprilie 16, 2024
spot_img

Lucian Bode, interpelat cu privire la industria românească de material rulant

Deputatul PNL Ioan Bălan îl chestionează pe ministrul Trasporturilor, Lucian Bode, privind achiziția de material rulant pentru Compania CFR Călători din producția industrială românescă.

Ludovic Orban la Astra Vagoane

Deputatul PNL Ioan  Bălan a adresat o întrebare ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor Lucian Nicolae Bode, obiectul acesteia fiind achiziția de material rulant pentru Compania CFR Călători din producția industrială românescă, potrivit suceava-smartpress.ro.

Deputatul se arată interesat de numărul de trenuri achiziționat pentru transportul călătorilor (niciunul până acum – n.red.), numărul de trenuri modernizare și de posibilitatea ca achizițiile de material rulant să fie făcute prioritar din industria românească, Softronic Craiova, Astra Vagoane Arad și Electroputere VFU Pașcani fiind dovezi că industria noastră de material rulant este competitivă.  Trebuie precizat însă că favorizarea propriei producții de material rulant nu este permisă de către Comisia Europeană, piața europeană fiind considerată liberă.

Deputatul Ioan Bălan pare a fi unul dintre politicienii foarte interesați de soarta căii ferate. De-a lungul ultimelor luni a avut mai multe interpelări, inclusiv privitoare la modernizarea trecerilor de cale ferată sau starea legăturilor feroviare din nordul Moldovei.

Despre aceasta, aici și aici.

Redăm interpelarea deputatului.

Stimate domnule ministru,

Este de apreciat efortul pe care l-a făcut Ministerul Transporturilor și conducerea Companiei CFR Călători în ultimul an, astfel încât numărul de vagoane și de locomotive destinate transportului de călători să iasă din cota de avarie, care punea sub semnul întrebării furnizarea acestui serviciu. În acest sens, Guvernul s-a mobilizat și a recurs la modernizarea/recondiționarea accelerată a materialului rulant existent, numărul de vagoane funcționale crescând în ultimul an cu peste 200 (este vorba de vagoane reparate, nu modernizate, ceea ce ar fi o operațiune mult mai complexă – n.red.).

Din păcate, în perioada 2016-2019, atunci când economia României a traversat o perioadă favorabilă, guvernele anterioare nu au realizat niciun fel de investiții în materialul rulant al Companiei CFR Călători, ci doar s-au luat cele mai nefavorabile decizii cu privire la transportul de călători, cum ar fi: închideri de rute secundare cu efecte devastatoare asupra navetei angajaților, scoaterea din uz a unei părți din materialul rulant, risipirea unor resurse ale companiei din care s-ar fi putut realiza investiții.

Având în vedere faptul că în toate statele dezvoltate transportul feroviar de călători este cel mai sigur, cel mai rapid și cel mai ieftin și că preocuparea viitoarei guvernări trebuie să se centreze către revigorarea acestui sector, vă solicit, domnule ministru, următoarele informații:

  • În condițiile în care în anul 2018, guvernul PSD anunța triumfalist achiziția a 100 de trenuri noi pentru transporturi de călători, vă rog să precizați câte dintre acestea au fost achiziționate până la finalul anului 2019? (observație: licitațiile nu sunt derulate de partidele politice, ci de ARF, iar la conducerea instituției se găsește același președinte ca în vremea PSD – n.red)
  • Vă rog să precizați câte trenuri și vagoane de transport călători noi au fost achiziționate în perioada 2016-2019 și câte au fost modernizate în aceeași perioadă?
  • În condițiile în care o fabrică produce la Pașcani trenuri de călători competitive, aflate în prezent în teste pe diverse trasee din Bucovina, o altă fabrică produce la Craiova locomotive pentru guvernul suedez, iar la Arad se produc vagoane pentru export, vă rog să precizați dacă aveți în vedere să analizați ca viitoarele achiziții de material rulant pentru CFR Călători să ia în calcul ca primă opțiune materialul rulant produs în România, în condițiile în care acesta este competitiv, mai ieftin decât ofertele extracomunitare și cu o mentenanță ușor de realizat?” (D.C.)

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole