spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode indus în eroare de Corpul de Control

Ministerul Transporturilor, Lucian Bode, a fost indus în eroare de Corpul de Control al ministerului, în privința automotoarelor pe care intenționează să le achiziționeze CFR Călători. Pe scurt, e ca la Radio Erevan: nu sunt șapte automotoare, ci zece, și nu e încredințare directă, ci licitație.

Lucian Bode indus în eroare Guvernul Orban a trecut claim-urile de la CFR Calendarul învestirii Guvernului Orban

Lucian Bode a declarat luni seara la un post de televiziune că procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) anchetează modul în care CFR Călători a hotărât să cumpere șapte automotoare, în loc să plătească datoria către CFR SA (compania de infrastructură).

Potrivit acestuia, este vorba despre şapte automotoare ce urmau să fie cumpărate prin achiziţie directă de la compania Electroputere VFU Paşcani. „Eu vă spun aşa: 126 de milioane de lei, bani pe care compania CFR Călători i-a primit din subvenţie, în loc să îşi plătească datoria către CFR Infrastructură, s-au gândit ei, în înţelepciunea lor, să achiziţioneze cele şapte automotoare. Eu cred că nu s-au gândit bine. (…) Achiziţia nu merge mai departe. Spun foarte clar că nu, pentru că acolo este şi un dosar deschis la DNA, unul dintre cei care au decis acolo s-a detonat, s-a dus şi s-a autodenunţat, înţeleg, aşa că lucrurile sunt destul de clare”, a declarat Lucian Bode, luni seară, la Realitatea Plus.

Detonatorul Dragoș Titea, fost secretar de stat

Cel care s-a ”detonat”, așa cum a spus ministrul, este fostul secretar de stat din partea PSD Dragoș Titea, care a depus o plângere penală după majorarea de capital social de la CFR Călători.

Majorarea de capital a avut toate semnăturile cerute de lege. Mai mult, inițiatorul acesteia a fost Ministerul Transporturilor, sub semnătura aceluiași Dragoș Titea, iar procesul a început pe vremea când la conducerea operatorului feroviar de stat era Leon Bărbulescu. Acesta a fost demis ulterior la inițiativa ministrului Transporturilor de la acea vreme, Răzvan Cuc.

Plângerea penală depusă la DNA apare în raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, organism aflat în coordonarea secretarului de stat al MT, Ștefania Ferencz, o apropiată a fostului premier Emil Boc, acum primar la Cluj Napoca.

Și mai apare o altă problemă, și anume că, din punct de vedere legal, banii obținuți din majorarea de capital nu puteau fi utilizați pentru plata datoriilor societății, fie ele și către CFR SA, acumulate din restanțe la plata tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI).

Lucian Bode indus în eroare. Licitația pentru automotoare, pregătită în mandatul lui

Cât privește automotoarele diesel (DMU), este vorba de zece bucăți, nu de șapte, iar ele urmau să fie cumpărate prin licitație, nu prin încredințare directă a contractului.

După cum a prezentat recent Club Feroviar, chiar în mandatul lui Lucian Bode la Ministerul Transporturilor, CFR Călători a pregătit o licitație pentru cumpărarea a unul până la zece automotoare cu propulsie diesel.

Decizia de a organiza o licitație pentru achiziționarea de automotoare a fost luată de Consiliul de Administrație al CFR Călători. Este vorba de o licitație deschisă, în vederea achiziționării de rame automotoare cu tracțiune diesel pentru scurt și mediu parcurs, cu o valoare cuprinsă între 18,5 milioane de lei și 185 milioane de lei. Cu alte cuvinte, aproximativ 3,8 milioane de euro pe ramă. Documentația de licitație a fost trimisă la validare.

În ceea ce privește parcul de material rulant existent, peste 700 de vagoane sunt incluse în programul de reparații al CFR Călători pe 2020. Licitațiile vor fi lansate în primele zile ale anului viitor. Recent, a avut loc o întâlnire a conducerii CFR Călători cu reprezentanții industriei feroviare, prilej cu care s-a ajuns la concluzia că programul de reparații pentru anul viitor va cuprinde 709 vagoane. În urma acestor reparații (nu modernizări) parcul activ de vagoane al operatorului feroviar deținut de statul român ar urma să ajungă la aproape 1.800 de unități.

Anul acesta au fost reparate aproximativ 500 de vagoane, iar alte 56 au fost modernizate.

Ultimele Articole