Lucian Bode: Trenurile merg mai încet decât în timpul regelui Carol al II-lea

7 ianuarie 2020

După ce a decis în mod administrativ  menținerea unei rute fără călători pe care CFR Călători o voia transformată în rută turistică, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, redeschide subiectul și spune că situația nu poate continua astfel.

Doru Cireașă

Lucian Bode indus în eroare Guvernul Orban a trecut claim-urile de la CFR Calendarul învestirii Guvernului Orban

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, se plânge că solicitările privind menținerea unor rute fără călători nu sunt puține.  După ce în decembrie 2019 ministrul a dispus menținerea deschisă a rutei Oravița – Anina, marți, invitat la Digi24, ministrul s-a plâns că solicitările sunt mai numeroase, inclusiv „în partea de unde vin eu” .

„Va trebui să gândim, avem trenuri ce merg cu 2-3 călători când  tu mergi cu pierderi cu sute de mii de euro. Nu poți continua aceasta abordare foarte mult timp, avem solicitări și din partea unde vin eu”, a spus Bode.

În decembrie după ce ministrul a dispus menținerea rutei Oravița Anina, au apărut solicitări similare din alte părți ale țării. “Domnule ministru Lucian Bode, ați reintrodus trenurile pe ruta Oravița-Anina și ați salvat o zonă a României de la distrugere. Vă rugăm să faceți același lucru și cu trenurile de pe ruta Fieni-Pietroșița, pentru a salva nordul județului Dâmbovița de la depopularea masivă care va urma și de la dezastrul total, după ce s-a pregătit izolarea porțiunii de la poalele Bucegilor, pas cu pas, în ultimii 20 de ani”, au arătat initiatorii unei petiții online.

Trenuri mai lente decât în perioada regelui Carol al II-lea

Ministrul a abordat și problema vitezei mici a trenurilor, mai mici decât chiar cea din perioada regelui Carol al II-lea (foto homepage: 10 iunie 1939: Regele Carol al II-lea şi Prinţul Paul al Greciei vizitând parcul de vagoane şi locomotive organizat în curtea Stadionului CFR. Sursa foto –  historia.ro). „Avem foarte multe restricții. Pe Curtici  – Constanța în timpul lui Carol al II-lea trenurile făceau patru zile, acum fac șapte zile. Avem foarte multe restricții căci CFR reduce viteza (pentru a asigura siguranța feroviară – n.red.). Avem lucrări ce trebuiau terminate de 7-8 ani de zile”, a spus el.

Ministrul a reamintit de plata datoriilor către firma care asigură mentenanța ramelor de metrou și către firma care execută lucrările la Magistrala 5.

Din fondurile primite la sfârşitul lunii decembrie 2019, în urma rectificării bugetare, Metrorex S.A. a achitat restanţa către Alstom Transport S.A în valoare de 147,3 milioane lei, potrivit arenaconstruct.ro . Diferenţele urmează să fie utilizate pentru acoperirea altor obligaţii de plată restante, inclusiv suma de 63,14 milioane lei, reprezentând restanţa către asocierea Astaldi S.p.A – FCC Construccion, Delta A.C.M. 93, AB Construct, conform Hotărârii civile nr. 4577/2017. În urma asigurării sumelor necesare prin rectificarea bugetară aprobate de către Guvernul României, în ajunul Crăciunului 2019, Metrorex S.A. a încheiat cu firma Alstom Transport S.A contractul ce are ca obiect prestarea de “Servicii de mentenanţă pentru ramele electrice de metrou şi vehicule feroviare specifice infrastructurii de metrou pentru perioada de 1 an”.

Astfel sunt asigurate serviciile specializate pentru material rulant metrou şi furnizarea unui serviciu de transport călători începând cu data de 1 ianuarie 2020. Preţul total estimat al Contractului, pe baza costurilor unitare şi a kilometrilor estimați pentru perioada de 12 luni, este de 191,75 milioane lei, potrivit publicației menționate. ”Problema datoriei pe care Metrorex o avea față de Alstom a fost rezolvată. Inconștiența și lipsa de asumare a responsabilității puteau duce la afectarea funcționării normale a întregii rețele a metroului, fapt ce nu s-a petrecut în cei 40 de ani de existență”, spune recent ministrul Lucian Bode.