spot_img
vineri, ianuarie 28, 2022
spot_img

Lucian Bode a deschis cutia Pandorei: Și dâmbovițenii vor salvată calea Fieni – Pietroșița

După ce ministrul Transporturilor a decis peste capul conducerii CFR Călători că ruta Oravița  – Anina trebuie menținută, dâmbovițenii au inițiat o petiție online în care cer ca, în mod identic, să fie menținută după data de 15 decembrie și calea ferată Fieni – Pietroșița, inclusă în Târgoviște – Pietroșița. Atât Oravița – Anina, cât și  Fieni-Pietroșița, erau planificate să fie scoase din Mersul Trenurilor, intrat în vigoare la jumătatea acestei luni.

Doru Cireașă

sursa foto: reporterpenet.ro

“Domnule ministru Lucian Bode, ați reintrodus trenurile pe ruta Oravița-Anina și ați salvat o zonă a României de la distrugere. Vă rugăm să faceți același lucru și cu trenurile de pe ruta Fieni-Pietroșița, pentru a salva nordul județului Dâmbovița de la depopularea masivă care va urma și de la dezastrul total, după ce s-a pregătit izolarea porțiunii de la poalele Bucegilor, pas cu pas, în ultimii 20 de ani”, arată initiatorii petiției online, disponibilă aici.

Inițiatorii se arată îngrijorați de o posibilă izolare a regiunii nordice a județului în ipoteza inchiderii căii ferate. DN71, drumul național paralel cu calea ferată care, după Pietroșița, se îndreaptă spre Moroeni – Sinaia, e și el surpat. Șoseaua e stricată în zona localității Moțăieni, câțiva kilometri sud de Fieni, iar reparațiile se lasă așteptate.

„Nordul județului Dâmbovița ar putea rămâne izolat. Transportul feroviar dispare, încet, dar sigur. În același timp, DN71 e surpat, dar CNAIR nu a găsit soluții. De la 15 decembrie se retrag trenurile din mai multe zone care deja sunt aproape izolate, iar în continuare vor avea risc major de depopulare, deși au potențial uriaș pentru a deveni zone turistice (…) nordul județului Dâmbovița ar putea rămâne izolat, de săptămâna viitoare, după ce se vor retrage atât trenurile CFR Călători, cât și cele ale operatorului privat Transferoviar Călători”, se arată în petiție.

În prezent ruta menționată este deservită de cinci perechi de trenuri ale CFR Călători și Transferoviar Călători. La fel ca și Oravița – Anina, Târgoviște – Fieni-Pietroșița face parte din rețeaua neinteroperabilă și neînchiriată (fiind în administrarea CFR SA).

Traficul pe Fieni – Pietroșița,  semnificativ

Spre deosebire de Oravița – Anina, pentru Târgoviște  – Pietroșița contractul public al CFR Călători SA pentru perioada 2016-2020 prevede un trafic de persoane mult mai mare. Pentru prima rută CFR Călători SA a luat în calcul 561 mii kilometri călători în timp ce pe ruta dâmbovițeană s-a socotit un trafic de patru ori mai mare, respectiv 2,41 milioane călători kilometri. Oficiali ai Ministerului Transporturilor au declarat recent că trenurile dintre Oravița și Anina au doar unu-doi călători.

Inițiatorii petiției invocă și sumele mari luate ca subvenție de societăile de transport feroviar.

„CFR Călători și operatorii privați de transport feroviar de persoane ar trebui să asigure circulația trenurilor pe toate rutele din țară, iar legea protejează transportul și infrastructura. Cu toate acestea, în ultimii ani au fost posibile modificări de rute fără nicio explicație, în afară de „dezinteresul călătorilor pentru respectiva rută”.

Ei spun că operatorii feroviari au primit:

  • 1,14 miliarde de lei a dat statul român, anul acesta, pentru serviciul public, doar la CFR Călători
  • 294.3 milioane de lei s-au dat, anul acesta, pentru operatorii privați.
  • RegioCălători (fost Regiotrans) a primit 146.8 milioane de lei
  • Transferoviar a primit 84 milioane de lei
  • InterRegional a primit 38 milioane de lei
  • ASTRA Transcarpatic a primit 14 milioane de lei
  • SoftTrans a prmit 11.5 milioane de lei

 

Totalul subvențiilor de la bugetul de stat pentru transportul feroviar de pasageri ajunge, astfel, la 1.43 miliarde de lei. La aceste subvenții se adaugă banii decontați de stat pentru călătoriile nelimitate acordate studenților, care depășeșc 50 de milioane de euro pe an.

Un an da, un an ba. ARF criticată

Trenurile care fac legătura între Pucioasa și Pietroșița, în nordul județului Dâmbovița, au mai fost scoase și la finalul anului 2017, dar au fost reintroduse la începutul lui 2018, după o analiză a situației zonei. „Ceea ce nu s-a reușit atunci devine realitate de la 15 decembrie 2019, singura analiză a eficientizării fiind soluționată prin desființarea gării de la Pietroșița, ceea ce garantează izolarea nordului județului Dâmbovița.

Inițiatorii critică și politicile Autorității pentru Reformă Feroviară prin care e stabilit serviciul public (cel obligatoriu de oferit).

„Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) încheie contractele de servicii publice cu CFR Călători și tot ARF ar trebui să facă analize de eficientizare a rețelei feroviare, potrivit atribuțiilor și obiectului de activitate. Singura analiză de eficientizare făcută până acum de ARF este de reducere a suprafeței deservite de calea ferată și scurtarea, de la un an la altul, a lungimii șinelor de tren, prin stoparea transportului pe mai multe rute. Porțiunile considerate ineficiente se închid, după „studiul de eficientizare” al ARF. De fapt, nu există nicio soluție de eficientizare, ci doar de eliminare, pas cu pas, a transportului feroviar”, spun ei.

O zonă de importanță turistică

Intr-adevăr situația celor două căi ferate pare a fi identică, inclusiv lungimea acestora de aproximativ 33-34 de kilometri. Atunci de ce una trebuie închisă și alta nu, altfel decât în urma unor decizii arbirare ale Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor?

Unul dintre argumente este acela că Oravița – Anina are valoare istorică, fiind prima cale ferată din România construită în zonă montană. De partea lor dâmbovițenii susțin și ei importanța căii lor ferate pentru turismul din zonă și dezvoltarea economică a acesteia.

„Zonele izolate prin retragerea transportului feroviar devin, astfel, viitoarele teritorii depopulate. Printre acestea este și ruta Fieni-Pietroșița, cu maxim potențial de izolare, depopulare și distrugere a părții de nord a județului Dâmbovița. Orice încercare de a face turism în nordul județului Dâmbovița, la poalele Bucegilor, între Pucioasa și Sinaia, sau chiar între Târgoviște și Sinaia, ar putea deveni, în curând, imposibil de realizat. Deși zona dintre Pucioasa și Sinaia a fost foarte bogată, sute de ani, iar mult timp s-a făcut turism la poalele Bucegilor, între Sinaia și Pucioasa, acum rămâne doar un teren bun de defrișat, cu peste 100 de clădiri de patrimoniu, în stil neoromânesc, sortite demolării, pentru a face loc, eventual, unui frumos drum pentru camioane, într-un proiect mai amplu de infrastructură rutieră, care urmează să traverseze Bucegii”, afirmă ei.

Care este atunci soluția rutelor regionale

Poate una dintre soluțiile unor astfel de probleme, anume rentabilitatea scăzută a unor rute neinteroperabile și neînchiriate ar fi subvenționarea operatorilor de transport, parțial, de către Consiliile Județene. Inițiativa dâmbovițeană, venită după cea din județul Caraș Severin, arată că deciziile arbitrare, intervențiile statului în cererea și oferta de servicii de transport feroviar de călători, pot fi un bulgăre de zăpadă care se rostogolește, iar consecințele pot fi negative.

Ultimele Articole