Căile ferate olandeze vor să construiască locuințe deasupra șinelor. Nimeni nu protestează, ca la Otopeni

Căile ferate olandeze (NS) vor să construiască birouri și locuințe deasupra șinelor din gările principale. Niciun olandez nu a protestat față de această măsură, așa cum se întâmplă la Otopeni, unde oamenii se plâng că viitorul tren de aeroport le va trece la câțiva zeci de metri de case.

Adrian Bărbulescu

locuințe deasupra șinelor
În Londra se vând locuințe în blocuri construite deasupra căii ferate

NS vrea să construiască mii de locuințe și birouri deasupra șinelor din gările Utrecht, Haga și Amsterdam Sloterdijk, anunță SudInfo.be. Veniturile rezultate din vânzarea sau închirierea acestora vor fi utilizate pentru modernizarea împrejurimilor acestor gări.

Compania de căi ferate a semnat miercuri la Utrecht o scrisoare de intenție privind o analiză din care să rezulte dacă este posibilă construirea deasupra șinelor gării Utrecht Centraal. Potrivit NS, ar fi disponibili cel puțin 91.000 mp potențial construibili, adică echivalentul a 15 până la 18 terenuri de fotbal. De asemenea, s-ar putea construi și pe un teren situat chiar lângă linii.

Locuințe deasupra șinelor, la Amsterdam și la Londra

Un document similar urma să fie semnat joi și la Amsterdam. Gara Sloterijk trebuie renovată de urgență și dacă va fi posibil să se construiască veniturile obținute din aceste spații ar urma să finanțeze lucrările. ”A construi deasupra șinelor înseamnă să construiești în locul cel mai accesibil”, spune purtătorul de cuvânt al NS. Aceste construcții necesită costuri importante și au fost considerate nerentabile mult timp. Însă, odată cu creșterea accelerată a prețurilor la locuințe în Olanda, proiectul devine deodată interesant din punct de vedere financiar.

Practica este utilizată de mult timp în alte orașe europene, cum ar fi, de exemplu, Londra și Paris. După cum se poate vedea în captura alăturată de pe un site de imobiliare din Londra, este scos la vânzare, pentru o sumă deloc neglijabilă (760.000 de lire sterline) un apartament cu patru camere situat într-un bloc de locuințe construit deasupra șinelor de cale ferată. Dacă nu ar fi fost doritori, nu ar mai fi fost construit blocul respectiv. Se vede treaba că pe londonezi nu-i deranjează într-atât de mult vecinătatea căii ferate.

Este vorba de un complex rezidențial construit deasupra șinelor din gara Twickenham. În anunț, proximitatea căii ferate este chiar prezentată ca un avantaj: ”Această dezvoltare imobiliară are acces imediat la gară, de unde se poate ajunge, cu trenuri directe, la Gara Waterloo, în 23 de minute”.

La Otopeni, oamenii se lamentează pentru mult mai puțin

Numai la București nu se poate, ba iese chiar cu scandal. După ce, pe 11 iunie, a fost semnat contractul pentru construcția liniei ferate directe către Aeroportul Henri Coandă Otopeni și ulterior a fost pusă în dezbatere publică procedura de expropriere, proprietarii de vile din zonă au făcut un scandal monstru.

Imediat s-au mobilizat avocați dornici să-și facă imagine gratis și au fost chemate camerele de televiziune la fața locului, pentru a mediatiza ”grozăvia” care îi pândește odată cu începerea lucrărilor de construcție a legăturii feroviare. Toți s-au plâns că le va trece trenul prin curte și nu vor mai avea acces la proprietățile lor.

Și asta pentru că linia ferată, construită pe piloni, la 7,5 metri înălțime, ar urma să treacă prea aproape de casele lor, la 15-20 de metri. Totul a culminat cu ședința de dezbatere publică organizată marți la Ministerul Transporturilor, unde s-a lăsat cu urlete și lamentări din partea locuitorilor din zonă. Rămâne de văzut dacă racordul către terminalul T1 al Aeroportului Henri Coandă otopeni va fi gata până la meciurile de la Euro 2020 pe care le va găzdui România.