Locomotivele Traxx 3 MS cumpărate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară vor începe în curând să sosească în România.
Într-o postare pe Facebook, inginerul feroviar Viorel Lucaci, consilier la ARF și care a deținut mai multe funcții în cadrul Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR) prezintă caracteristicile tehnice ale acestor locomotive.
ARF a semnat pe 29 ianuarie 2024 cu Asocierea Alstom (Alstom Transport S.A. și Alstom Transportation Germany GmbH) contractul pentru furnizarea a 16 locomotive pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza maximă situată în intervalul 160 km/oră – 200 km/oră și să tracteze până la 16 vagoane de călători și achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. Fondurile sunt asigurate din Planul Național de Redresare şi Reziliență (PNRR) și bugetul de stat (cofinanțare). Ultimele locomotive noi pentru transportul de călători în România au fost livrate în perioada 2009-2011 de Softronic Craiova.
În cazul locomotive electrice tip Traxx 3 MS care face obiectul proiectului de achiziție MS vine de la „multi-sistem”. Gama denumită Traxx (Bombardier Traxx) este binecunoscută în Europa, fiind vorba de un concept, un proiect și apoi o platformă dezvoltată inițial de către constructorul canadiano-german Bombardier Transportation. După achiziția (fuziunea între cei doi mari constructori) ce a avut loc în perioada februarie 2020-ianuarie 2021, proiectanții au dezvoltat în continuare platforma Traxx, rezultând platforma de produse modulare denumită „Alstom Traxx”. Locomotiva electrică de tip Traxx 3 MS face parte din această gamă, fiind de fapt cea mai recentă generație a gamei.
Traxx 3 MS este un tip de locomotivă electrică multi-sistem pe patru osii, cu formulă de dispunere a osiilor Bo-Bo. Este destinată exploatării pe liniile de cale ferată europene cu ecartament standard de 1.435 mm, cu sistem de energo-alimentare (subsistem structural fix „energie”) în patru categorii de parametri, respectiv:
- 15 kV cu 16,7 Hz curent alternativ;
- 25 kV cu 50 Hz curent alternativ;
- 3 kV curent continuu;
- 1,5 kV curent continuu.
Viteza maximă a locomotivei este de 200 km/oră, iar puterea la obadă (la roți) este de 6,4 MW.
Explicații foto pentru locomotivele Traxx 3 MS
Foto. 1 – Reprezentare grafică de ansamblu. Sunt prezentate principalele vederi și dimensiuni ale locomotivei: vederile din lateral, vederea frontală, vederea de sus, ampatamentul boghiurilor, distanța între axele boghiurilor, lungimea peste tampoane, înălțimea și lățimea.
Foto. 2 – Sunt prezentate cinci exemple de locomotive din gama Traxx pentru serviciul de călători, inclusiv tipul Traxx 3 MS pentru ARF.
Foto. 3 – Reprezentare grafică a structurii cabinei de conducere. Sunt prezentate tridimensional elementele de structură (portante și neportante) care formează cabina de conducere a locomotivei.
Foto. 4 și 5 – Reprezentare grafică a ansamblului boghiului.
Foto. 6 – Reprezentare a transmisiei cu arbore tubular. Acționarea osiilor motoare prin intermediul arborelui tubular reprezintă o soluție relativ modernă (inovatoare) din punct de vedere al aplicațiilor generalizate, chiar dacă ideea în sine are peste 25 de ani vechime. Este vorba de modul în care cuplul (cuplu motor sau cuplu de frânare în cazul frânării electrice) provenit de la motorul electric de tracțiune este transmis osiei aferente, în cazul acționări individuale unilaterale (acționare individuală unilaterală: cu un motor electric pentru fiecare osie și cu angrenajul de acționare poziționat pe o parte lângă una din roțile osiei montate). În conceptul clasic, angrenajul de acționare se sprijină parțial direct pe osia propriu-zisă, deoarece roata dințată (coroana) este prinsă rigid de osie. Este și cazul sistemului adoptat la locomotivele din seria 060EA și 040EC. Principalele dezavantaje ale acestei soluții clasice – mai ales cea cu motor electric semi-suspendat (cum este cazul locomotivei seria 060DA) – sunt creșterea masei nesuspendate și modul în care sunt preluate deplasările (mai ales unghiulare) ale osiei în timpul rulării. O problemă ce impune existența unor articulații/cuplaje elastice, deoarece motorul electric (pe varianta de complet suspendat) nu se poate deplasa pentru a urmări osia și a rămâne perfect paralel cu aceasta. Soluția arborelui tubular rezolvă aceste probleme. În cazul sistemului aplicat la locomotivele electrice Traxx 3 MS, există pentru fiecare osie un arbore tubular cu două cuplaje elastice de legătură. Acesta are rolul de a transmite cuplul de la motorul electric de tracțiune la osia aferentă, compensând astfel orice deplasare (provenită atât din funcționarea suspensiei, cât și din unghiurile de atac generate de dinamica osiei în cale) între osie și ansamblul format din motorul electric de tracțiune și angrenajul de acționare. Masa nesuspendată este formată din toate acele elemente/subansamble din structurile portante sau neportante ale unui vehicul feroviar, a căror greutate se sprijină direct pe contactul roată-șină (prin osie și roată, desigur). Cu alte cuvinte, sunt acele elementele sau părți din elemente care nu se află pe arcuri sau pe cuplaje elastice de o altă natură. În timpul rulării vehiculului, aceste mase nesuspendate generează solicitări (șocuri) puternice către contractul roată-șină și implicit către suprastructura căii, cu efectele cunoscute. Primele generații de vehicule feroviare motoare aveau mase nesuspendate mari raportat la masa totală a vehiculelor. Creșterea vitezelor de deplasare a trenurilor, apoi trecerea către domeniul marilor viteze a impus reducerea maselor nesuspendate în proiectarea vehiculelor feroviare (în special cele motoare). Soluția cu arbore tubular reprezintă una din rezultatele acestei dezvoltări inginerești. Chiar și această soluție are mai multe variante, inclusiv cea cu „osie falsă” pe care sunt amplasate discurile de frână, variantă ce impune un angrenaj mai complicat compus din trei roți dințate – tot în sensul scăderii maselor nesuspendate. La locomotiva tip Traxx 3 MS discurile de frână sunt amplasate direct pe membrana roților, o soluție adoptată la majoritatea tipurilor de vehicule motoare cu acționare individuală a osiilor.
Foto. 7 – Reprezentare a compresorului. Sursa de aer comprimat pentru locomotivele Traxx 3 MS provine de la un compresor cu pistoane în două trepte, acționat de un motor electric trifazat. Compresorul împreună cu motorul de acționare sunt amplasate pe șasiul locomotivei pe un sistem de amortizoare de vibrații.
Foto. 8-10 – Versiuni posibile de vopsire cu logo-ul ARF. Niciuna nu reprezintă versiuni finale.
Urmează cumpărarea altor 23 de locomotive
Achiziția celor 16 locomotive electrice nu este singurul proiect de achiziție de locomotive noi aflat în planurile ARF.
Urmează un alt proiect de achiziție a altor 23 de locomotive electrice noi pe baza unei alte surse de finanțare, cu aceeași destinație de utilizare (serviciul de transport public de călători).