duminică, ianuarie 19, 2025
spot_img

Locomotivele echipate cu ETCS. Marcel Ciolacu confundă ca la Radio Erevan

O derogare de la normele europene privind locomotivele echipate cu ETCS a fost prezentată joi de premierul Marcel Ciolacu drept o mare realizare a României, prin care căile ferate ar urma să fie modernizate. De fapt, ce a a anunțat acum că va fi aprobat a fost aprobat de mai bine de un an, iar azi se aduc ”rafistolări” pentru a ne sustrage de la aplicarea unor prevederi. Fix ca la Radio Erevan: nu i s-a dat, ci i s-a luat și nu era mașină, ci bicicletă.

”Aprobăm azi HG și planul național privind implementarea sistemului european de management al traficului feroviar. Este o premieră. Avem un plan detaliat pentru echiparea liniilor de cale ferată modernizate și noi. E esențial să creștem viteza comercială, să scădem timpii de parcurs și să mărim siguranța și capacitatea sectoarelor de cale ferată modernizate. E un plan foarte clar, atât pe termen scurt, cât și mediu”, a spus Marcel Ciolacu la începutul ședinței de Guvern.

Într-adevăr, pe ordinea de zi a ședinței de la Palatul Victoria a fost introdus un proiect care aduce oarecum cu ceea ce a spus Ciolacu, însă doar pe departe și doar pentru neinițiați și, în general, pentru cine nu citește cu atenție. Este vorba de ”proiectul de Hotărâre de Guvern privind completarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 651/2022 pentru aprobarea Programului naţional de acțiune privind implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar”.

Hotărârea a fost aprobată acum mai bine de un an

Aşadar, avem de-a face cu o completare a unei anexe la un program deja aprobat, nicidecum aprobarea programului în sine.

Și asta pentru că, așa cum se arată chiar în nota de fundamentare a proiectului de act normativ, postată pe site-ul Guvernului, ”în anul 2022 a fost aprobată Hotărârea Guvernului nr. 651/2022 pentru aprobarea Programului național de acțiune privind implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar, în acord cu Regulamentului (UE) 2016/919 al Comisiei din 27 mai 2016 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemele de control-comandă și semnalizare ale sistemului feroviar în Uniunea Europeană, punctul 7.4.4 din Anexa la regulament, care prevede obligația statelor membre de a elabora un plan național de implementare în baza unui calendar detaliat pentru echiparea liniilor de cale ferată noi, reînnoite și modernizate cu ERTMS/ETCS”.

Hotărârea cu pricina a fost adoptată pe 18 mai 2022, deci cu mai bine de un an în urmă. Dar și atunci partidul condus de Marcel Ciolacu se afla la guvernare, fiind reprezentat inclusiv prin ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Planul de acțiune privind ERTMS trebuie aplicat până în 2025

Dar să vedem ce prevede proiectul care a intrat azi în analiza Guvernului. Planul național de acțiune privind implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS) are ca termen final de aplicare trimestrul 4 al anului 2025.

”Programul național de acțiune privind implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar reprezintă documentul strategic și programatic al României care este complementar cu strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare, respectiv cu introducerea a cât mai multe vehicule feroviare dotate cu sistem ERTMS /ETCS, creșterea vitezei comerciale și scăderea timpilor de parcurs, creșterea siguranței și a capacității sectoarelor de cale ferată modernizate sau în curs de modernizare prin implementarea sistemului ERTMS/ETCS atât on-track, cât și on-board”, se arată în documentul citat.

Locomotivele echipate cu ETCS. Dar nu toate

Numai că se vede treaba că anul trecut ne-am grăbit ca fata mare la măritat, iar acum ne dăm seama că nu ne putem ține de angajamentele luate atunci.

Prin proiectul ce va fi aprobat azi, Guvernul se prevalează de punctul 7.4.3 alin. 2 din Anexa la Regulamentul (UE) 2016/919, potrivit căruia ”statele membre pot decide să scutească de obligația echipării cu ETCS, specificată la punctul 7.4.2.1 din Anexa la regulament, a vehiculelor noi destinate exclusiv serviciilor naționale, cu excepția cazului în care aria de utilizare a acestor vehicule include o secțiune de mai mult de 150 km echipată sau care urmează a fi echipată cu ETCS într-un interval de până la cinci ani după eliberarea autorizației de punere în funcțiune a vehiculelor respective”.

Ei bine, statul membru România a decis să scutească de echiparea cu ETCS a unor categorii de locomotive. Zis și făcut, iar în anexa menționată va fi introdus un nou punct, cu ”Excepții de la echiparea cu ERTMS”. Aici sunt precizate vehiculele feroviare care nu vor fi echipate cu sustemul european, și anume: i) echipamentele mobile noi de construcție și de întreținere a infrastructurii feroviare; ii) locomotivele de manevră noi; iii) alte vehicule noi care nu sunt destinate liniilor de mare viteză dacă acestea sunt destinate exclusiv serviciilor naționale exploatate în afara coridoarelor definite în anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/6 și în afara liniilor care asigură conexiunile către principalele porturi, stații de triaj, terminale de marfă și zone de transport marfă europene, definite la articolul 2 alineatul (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/6 sau dacă acestea sunt destinate exploatării transfrontaliere în afara TEN, și anume exploatarea până la prima stație din țara vecină sau până la prima stație unde există conexiuni pentru continuarea călătoriei în țara vecină utilizând doar linii din afara TEN.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole