spot_img
duminică, februarie 5, 2023
spot_img

Locomotivele CFR Călători modernizate cu fonduri PNRR. Contractele, semnate până în vară?

ARF are planuri mari privind modernizarea materialului rulant din fondurile PNRR. Conducerea ARF a avut zilele trecute o întâlnire cu cea a CFR Călători, oficiali AFER, reprezentanți ai industriei feroviare, pe această temă. Capacitățile industriei de material rulant sunt însă limitate, mai ales prin prisma asigurării echipamentelor necesare spre a fi înlocuite la bordul locomotivelor.

Conducerea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), reprezentanți ai SNTFC „CFR Călători” S.A. și companii de producție și modernizare material rulant au avut la începutul acestei săptămâni o întâlnire în vederea pregătirii proiectului finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

Proiectul este însă unul incipient și se află sub presiunea calendarului strâns impus atât de Comisia Europeană, cât și de inacțiunea oficialilor români de până acum. CFR Călători se află în stadiul publicării anunțurilor de consultare a pieței pe această temă. Urmează ulterior întocmirea documentației de licitație, scoaterea contractelor la achiziție publică, judecarea contestațiilor, toate aceste etape necesitând perioade considerabile de timp. Pe data de 25 noiembrie 2022 au fost publicate în platforma de achiziții publice, SEAP, trei anunțuri de consultare de piață, după cum urmează:

Alte proiecte, lunile viitoare

Acestea reprezintă însă doar o parte a proiectelor ce vor fi finațate prin PNRR. Participanții la discuții au fost informați că urmează în următoarele luni alte anunțuri privind modernizări de locomotive și vagoane.

„CFR Călători” S.A. va lansa, pe parcursul lunilor decembrie 2022 și ianuarie 2023, restul de consultări de piață pentru diversele tipuri de locomotive și vagoane care intră în finanțarea stabilită, spune Marcel Litră, director adjunct operațional al companiei. Astfel, se urmărește încadrarea în termenele PNRR – încheierea contractelor de modernizare până la finalul primului semestru 2023 și finalizarea proiectelor, inclusiv livrarea materialului rulant modernizat, până în luna august 2026.

În cazul în care licitațiile demarate prin acest proiect au succes, există posibilitatea de a extinde finanțarea, având în vedere faptul că rezultatele studiului realizat de ARF indică un necesar mai mare de material rulant ce suportă modernizare, spune Ștefan Roșeanu.

Alte subiect de discuție l-a constituit utilizarea ETCS – sistem tehnic european de management al traficului și control al vitezei trenului – la o parte din materialul rulant supus modernizării. Trebuie armonizată agenda testărilor pentru vehiculele incluse în proiect, având în vedere că organismul notificat va avea de omologat și noi vehicule feroviare achiziționate de Metrorex și ARF, potrivit lui Nicolae Sandu, director ONFR.

Locomotivele CFR Călători modernizate. Termene strânse pentru lucrări

Reprezentanți ai industriei de material rulant din România, întrebați de către Club Feroviar, au spus că deocamdată singurele lor îndoieli privesc termenele avansate pentru lucrări, 2026 fiind un termen strâns.

Multe dintre echipamentele ce vor fi montate pe locomotive vin de la producători externi, iar capacitățile de fabricație ale acestora sunt limitate. Locomotivele vor fi înnoite în proporție covârșitoare pe partea de alimentare, tracțiune, frânare, conducere și, ca urmare, necesitățile de echipamente vor fi mari. Apoi, ARF sau CFR Călători vor trebui să se asigure că firmele care se vor angaja la lucrări vor respecta termenele, fiind astfel recomandată introducerea unui sistem de penalități dacă termenele nu sunt respectate.

Ultimele Articole