Locomotiva modernizată de Softronic Craiova pentru operatorul feroviar de stat CFR Călători a fost omologată oficial.
”O nouă eră în transportul feroviar din România! Suntem mândri să anunțăm certificarea oficială a locomotivei electrice de 5100 kW, modernizată de Softronic, o inovație în domeniul tehnologic și al sustenabilității. Ce o face specială? Motoare de tracțiune asincrone – putere și eficiență la cel mai înalt nivel. Instalație de siguranță ETCS – pentru un transport mai sigur și mai modern. Certificare ONFR-AFER – standarde europene îndeplinite cu succes! Acest proiect este realizat în colaborare cu CFR Călători și finanțat prin programul PNRR. Softronic continuă să seteze standarde noi în industria feroviară, dovedind că tehnologia de vârf se poate dezvolta chiar aici, în România!”, se arată într-o postare de pe contul oficial de Facebook al Softronic.
În luna februarie a anului trecut, locomotiva EA 229 a Depoului Brașov, fabricată în 1975 la Electroputere Craiova, a fost retrasă din circulație pentru modernizare.
Locomotivele pe care Softronic le modernizează pentru CFR Călători au fost dezvoltate inițial cu motoare electrice clasice, de curent continuu. Deși robuste și eficiente pentru standardele de atunci, acestea aveau nevoie de o actualizare majoră pentru a răspunde cerințelor tehnologice și de mediu din prezent.
Procesul de modernizare a presupus, printre altele, următoarele operațiuni:
- Motoarele de curent continuu au fost înlocuite cu motoare asincrone de înaltă performanță, care oferă o eficiență energetică superioară și necesită mai puțină întreținere.
- Sistemele vechi de control au fost eliminate în favoarea sistemelor digitale avansate, care îmbunătățesc fiabilitatea și precizia operațiunilor.
În procesul de modernizare se taie tot de pe locomotiva veche, din care mai rămâne doar structura metalică inferioară sau, așa cum este impropriu denumită aceasta, șasiul. Și nici aceasta nu este păstrată în întregime, deoarece și părțile ei frontale sunt înlăturate. Structura este verificată cu ultrasunete, pentru a nu avea neconformități, iar apoi este sablată și pe ea se montează echipamentele noi. ”Locomotiva practic este reconstruită de la zero”, declara toamna trecută pentru Club Feroviar inginerul craiovean Cristian Prundeanu.
Echipamente compatibile cu standardele europene
Acum, locomotivele Softronic destinate CFR Călători sunt echipate cu sistemul de siguranță ETCS (European Train Control System), un standard european ce garantează siguranța în rețeaua feroviară. Pe lângă aceasta, locomotivele beneficiază de:
- unități moderne de control al tracțiunii, care asigură o accelerare uniformă și optimizată;
- invertoare avansate, care convertesc energia electrică cu o eficiență remarcabilă;
- sisteme de frânare regenerativă, ce reduc consumul de energie și contribuie la un transport mai sustenabil.
Locomotiva modernizată a fost supusă unor teste riguroase și a obținut certificarea din partea ONFR-AFER, pentru a se asigura că respectă toate cerințele tehnice și de siguranță impuse de reglementările naționale și europene.
Softronic a câștigat contractul pentru modernizarea a 19 locomotive electrice pentru CFR Călători, finanțat din PNRR. Semnat în decembrie 2023, contractul are o valoare de 100,68 milioane de euro.