duminică, octombrie 6, 2024
spot_img

CFR Călători a pus locomotivă limitată la 100 km/oră să tracteze un tren Intercity

Un tren Intercity operat de CFR Călători a fost tractat luni de o locomotivă a cărei viteză este limitată la 100 km/oră, deși circula pe tronsoane de cale ferată modernizate. Un incident similar a fost dezvăluit în vara anului trecut de Club Feroviar.

UPDATE. La Brașov, locomotiva EA 863 a fost schimbată cu EA 008. Întârzierea a crescut la 39 de minute.

Nu este o glumă, ci purul adevăr. Trenul IC 532 Cluj Napoca-București a avut la tracțiune locomotiva EA 863 a cărei viteză este limitată la 100 km/oră, în ciuda faptului că pe anumite tronsoane infrastructura permite viteze sporite.

Garnitura a plecat din Cluj-Napoca la ora 8,10 și ar fi trebuit să ajungă în Gara de Nord din București la ora 16,52. Acest lucru nu se va întâmpla însă, deoarece la ora publicării acestui articol trenul avea deja o întârziere de 26 de minute. Întârzierea s-a acumulat atât din cauza limitării vitezei locomotivei, cât și din cauze care țin de infrastructură: circulație la cale liberă la Vânători, ca urmare a unui furt de cablu, și scoaterea din funcțiune a instalației BLA pe intervalul Mureni-Vânători.

Înainte de reintroducerea lor în circulație, la finele anului trecut, conducerea CFR Călători promitea că trenurile Intercity vor fi tractate de cele mai bune locomotive de care dispune operatorul feroviar de stat. În mod sigur, o locomotivă a cărei viteză este limitată la 100 km/oră nu este una dintre cele mai bune din parcul activ al CFR Călători.

Tren Intercity cu viteză de 100 km/oră pe un tronson care permite 160 km/oră

Mențiunea despre limitarea vitezei locomotivei care tracta acest tren Intercity apare în sistemul intern de management de trafic al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA la trecerea trenului între stațiile Valea Lungă și Sighișoara. Or, pe aici trenurile pot circula cu viteze de până la 160 km/oră.

Pe 3 decembrie 2021, CNCF CFR SA a anunțat că Sistemul European de Management al Traficului Feroviar (ERTMS) a devenit funcțional pe segmentul feroviar Sighișoara – Daneș – Dumbrăveni – Mediaș (39 km) pe ambele fire de circulație, modernizate pentru viteza maximă de circulație a trenurilor de călători de 160 km/oră, inclusiv pe toate liniile din stațiile Daneș, Dumbrăveni și Mediaș, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

La scurt timp, sistemul ERTMS a devenit funcțional pe alți 40 km, de la Mediaș la Blaj, pe ambele fire de circulație modernizate, inclusiv pe liniile din stațiile Copșa Mică, Valea Lungă și Blaj, precum și la cele 13 treceri la nivel cu calea ferată, modernizate și dotate cu bariere automate, cu patru cumpene.

Numai că aceste investiții în infrastructură nu le-au fost deloc de folos călătorilor din trenul IC 532, deoarece locomotiva care tracta vagoanele nu a putut să circule decât cu maximum 100 km/oră. Întârzierea trenului (care acum este în parcurs) riscă să se mărească, deoarece pe tronsonul Câmpina-Ploiești Vest-București Nord, modernizat, infrastructura permite viteza de până la 140 km/oră, pe care EA 863 nu o poate atinge.

O locomotivă cu viteza limitată a fost folosită și vara trecută pe București-Constanța

Nu este pentru prima oară când operatorul feroviar de stat pune locomotive cu viteza limitată la tracțiunea unor trenuri care circulă pe tronsoane de cale ferată modernizate.

În vara anului trecut, Club Feroviar a dezvăluit că IRN 1930 a fost tractat pe Magistrala 800 București-Constanța de EA 892 a Depoului Ploiești care avea viteza limitată la 100 km/oră. Asta în condițiile în care pe magistrala menționată viteza maximă este de 160 km/oră.

La câteva zile, conducerea CFR Călători a confirmat aspectele dezvăluite de Club Feroviar în legătură cu întârzierea IRN 1930 din data de 7 iulie și a anunțat că a dispus o anchetă în acest sens. ”Referitor la informațiile prezentate în spațiul public privind întârzierea trenului IR 1930 Mangalia – București Băneasa – Oradea din data de 7/8 iulie 2022, CFR Călători face următoarele precizări: În urma analizei efectuate, CFR Călători a constatat că o parte din minutele de întârziere ale trenului IR 1930 Mangalia – București Băneasa – Oradea din data de 7/8 iulie 2022 au fost din cauza locomotivei. În aceste condiții, conducerea CFR Călători a dispus efectuarea unui dosar de cercetare la sucursalele regionale de transport feroviar de călători tranzitate de tren, cercetare care va include și conducerile sucursalelor respective”, se arată în comunicatul dat publicității la vremea respectivă de operatorul feroviar de stat.

Rezultatele anchetei nu au fost făcute publice, însă CFR Călători a recidivat. Rămâne de văzut dacă și acum se va face o anchetă fără finalitate.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole