Programul Litoralul pentru Toți 2024, ediția de toamnă, nu va mai fi salvat, ca în alți ani, de operatorii feroviari privați, care prelungeau oferta după ce CFR Călători își retrăgea Trenurile Soarelui. Toamna asta, operatorul feroviar de stat se retrage timpuriu din sudul litoralului, iar exemplul său a fost luat și de cei privați.
Programul Litoralul pentru Toți este unul mai degrabă social, care să le permită și celor cu venituri mai reduse, salariați sau pensionari, să se bucure câteva zile de plajă și de apa mării. De aceea, și tarifele de cazare sunt mult mai mici decât în vârf de sezon.
Iată cum este descris programul pe site-ul Litoralulromanesc.ro: ”Litoralul Pentru Toți este un program destinat turiștilor care doresc să-și petreacă sejurul la mare în extrasezon, atunci când stațiunile și plaja sunt mai libere, dar încălzite de soare, și presupune reduceri semnificative la tariful de cazare pentru sejururile de 6 nopți. Programul Litoralul pentru Toți se desfășoară în perioada 3 mai – 20 iunie și 1 septembrie – 15 octombrie, iar în cadrul lui se înscriu an de an hoteluri de 2, 3 și 4 stele din toate stațiunile de pe litoralul românesc”.
Litoralul pentru Toți 2024, destinat celor care nu-și permit o vacanță în vârf de sezon
Bun, tarifele la cazare sunt mult mai reduse, așa cum am spus anterior. Se pune însă problema cum ajungi la hotelul la care ți-ai rezervat un sejur. Cum cei care apelează la această ofertă nu se scaldă în bani, se presupune că mulți dintre ei nu au mașini personale. Pe de altă parte, sunt mulți pensionari care au și mașină, și permis de conducere, însă nu se mai încumetă să șofeze la drum lung (să ținem cont că programul nu li se adresează doar bucureștenilor).
De asemenea, cele mai bune oferte la cazare din punctul de vedere al tarifelor nu sunt în nordul litoralului, la Mamaia, stațiune cunoscută mai ales pentru cei care vor să-și petreacă nopțile în cluburi, ci mai la sud: Eforie Nord, Eforie Sud, Costinești, Neptun, Jupiter, Cap Aurora, Venus, Saturn. În aceste condiții, cea mai bună modalitate de deplasare din localitatea de domiciliu către hotel este transportul feroviar, mai ales că pensionarii beneficiază de o reducere de 50% din tariful de transport.
Programul Trenurile Soarelui se termină duminică
Numai că, așa cum am scris în fiecare an, statul român sabotează la propriu derularea în bune condiții a programului. Da, statul român, care este acționarul unic al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA. Operatorul de stat introduce târziu în circulație Trenurile Soarelui și le retrage devreme. Acele trenuri care permit o călătorie fără schimbarea garniturii din localitățile lor către sudul litoralului.
Ei bine, anul acesta Programul Trenurile Soarelui se termină cu o zi înainte de începerea școlilor, adică pe 8 septembrie, în condițiile în care, așa cum am văzut, Programul Litoralul pentru Toți durează până pe 15 octombrie. Este evident că vor fi puțini cei care vor alege luna octombrie pentru a merge la mare, însă până la finele lunii septembrie vremea se anunță fromoasă, iar apa mării mai caldă decât era în iunie. Personal, am fost la malul mării după 20 septembrie 2023 și am prins o vreme excelentă (25-26 de grade în aer și 22-23 de grade în apa mării), însă pentru a ajunge și a pleca de acolo a trebuit să schimb trenul la Constanța.
De luni, ajungi în sudul litoralului doar cu schimbarea trenului la Constanța
Concret, duminică, 8 septembrie, va fi ultima zi în care vei putea să iei trenul și să te duci direct la Eforie, Costinești sau Neptun.
De luni, vei fi nevoit să schimbi trenul la Constanța. O operațiune dificilă mai ales pentru pensionari: peroanele arată ca după bombardament, iar de obicei trenul cu care ajungi nu garează la o linie vecină cu cel cu care trebuie să-ți continui călătoria, fapt ce necesită coborârea și apoi urcarea scărilor din tunelul pietonal de legătură. Pe scări clasice, căci de ascensoare sau scări rulante nici poveste în gara Constanța.
Retragere mai timpurie ca în anii trecuți. Vom avea motiv să-l lăudăm pe Traian Preoteasa?
Data din acest an a finalizării Programului Trenurile Soarelui este mai timpurie, pentru a folosi un termen din jargonul feroviar, decât cea din ultimii ani: 10/11 septembrie în 2023, 11/12 septembrie în 2022.
Mai rău ca acum era cât pe ce să fie în 2021, când conducerea de la acea vreme a CFR Călători, în frunte cu Ovidiu Vizante, stabilise că trenurile estivale se vor opri pe 5/6 septembrie. Ulterior însă, la insistențele Club Feroviar, programul a fost prelungit până pe 15 septembrie, așa cum am scris la vremea respectivă. Ce-i drept, a rămas în circulație o singură pereche de trenuri directe, însă tot a fost mai mult decât nimic. Suntem curioși dacă și în acest an, conducerea CFR Călători, acum în frunte cu Traian Preoteasa, va reacționa similar la semnalul nostru. Ne-am bucura să fie așa și în acest caz vom scrie un articol laudativ la adresa conducerii operatorului feroviar de stat.
Operatorii privați au luat exemplul CFR Călători
Anul 2024 este însă unul atipic. În anii anteriori, operatorii feroviari privați de transport de călători duceau trenurile directe până la Mangalia, cu opriri în toate stațiile și stațiunile de pe traseu, mult după ce CFR Călători își limita cursele la stația Constanța.
Sunt trei operatori privați care în timpul sezonului estival asigură legături directe cu sudul litoralului: Astra Trans Carpatic de la București Nord, Regio Călători de la Brașov, via București Băneasa, și Transferoviar Călători de la București Nord și de la Buzău.
În 2022 ATC s-a retras odată cu operatorul feroviar de stat, la fel și în 2023. Regio Călători și-a oprit trenurile directe spre sudul litoralului în 2022 pe 18 septembrie (la o săptămână după CFR Călători), iar anul trecut pe 17 septembrie. Cât privește TFC, retragerea trenurilor directe s-a făcut pe 18 septembrie în 2022 și pe 17 septembrie anul trecut.
În acest an, toți operatorii privați de transport feroviar de călători își încetează programele estivale odată cu operatorul de stat: ultima zi este duminică, 8 septembrie 2024. De lunea viitoare, dacă vrei să ajungi în sudul litoralului nu ai altă opțiune decât să schimbi trenul la Constanța.
Număr mult mai redus de trenuri, inclusiv către Constanța
Unde mai pui că și numărul trenurilor – inclusiv cele ale operatorului feroviar de stat – scade semnificativ, iar unele orașe mai îndepărtate ale țării (cum ar fi, bunăoară, Oradea) nu vor mai avea garnituri directe asigurate de CFR Călători nici măcar până la Constanța.
Locuitorii acestor orașe vor fi nevoiți să schimbe trenul de două ori – o dată la București Nord și o dată la Constanța – dacă vor să ajungă la Eforie Sud, de exemplu. Dispar și vagoanele cușetă și de dormit de pe multe rute care fac legătura între orașele din țară și gara Constanța.
Litoralul pentru Toți 2024 nu este chiar pentru toți
În aceste condiții, Programul Litoralul pentru Toți 2024 nu va fi chiar pentru toți. Ci doar pentru cei care vor avea un calm ieșit din comun și articulații sănătoase, pentru a urca și coborî scări în viteză în tunelul din gara Constanța, în încercarea de a prinde următorul tren care să-i ducă la vacanța pe care nu și-au permis-o în vârf de sezon.
Încă o bilă neagră pentru autoritățile statului român, care au uitat de mult de menirea socială a transportului feroviar de călători. Nemaivorbind de CFR Călători, cea care ar trebui să dea tonul, căci de aceea primește cea mai mare compensație pe tren kilometru dintre toți operatorii.
Și, de ce nu?, și pentru autoritățile locale, care ar putea fi mult mai vocale în această perioadă și să ceară lămuriri de la ”centru”. Pentru că, la urma urmei, primarii din localitățile de unde ar putea pleca la mare oamenii cu venituri reduse au fost votați și de către aceștia. Iar primarii din localitățile de pe litoral ar avea direct de câștigat dacă ar fi mai mulți turiști în extrasezon, căci o bună parte din banii cheltuiți de aceștia ar ajunge și la bugetele locale, sub formă de taxe și impozite. Însă alegerile locale abia au trecut, de ce i-ar mai interesa?