spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

Linii feroviare în portul Constanța, scoase de la naftalină

Ministerul Transporturilor propune ca mai multe linii feroviare în portul Constanța să fie scoase de la naftalină, în noua conjunctură economică și politică.

Un proiect de act normativ publicat zilele trecute de către minister propune readucerea în domeniul public al statului și concesiunea CFR, din domeniul privat, a aproape 30 de kilometri de cale ferată din portul Constanța. Aceștia ar fi urmat să fie casați dacă situația economică actuală și politica internațională nu ar face utilă readucerea acestora în exploatare.

„Solicitarea de trecere înapoi în domeniul public al statului a bunurilor prevăzute în anexă este motivată de următoarele aspecte:

  • în noul context economic și politic generat de evoluția economiei și situația internațională, care solicită mărirea capacității de transport și operare în prezent se înregistrează o intensificare a traficului feroviar pe raza de activitate a sucursalei și o creștere a importanței Complexului Feroviar Port Constanța;
  • intensificarea accentuată a traficului de marfă pe liniile din Complexul Feroviar Port Constanța, generată de creșterea transportului de cereale, creșterea exportului de mijloace auto etc., a condus la mărirea numărului de solicitări din partea operatorilor feroviari de punere la dispoziţia acestora de noi linii de garaj, care să satisfacă volumul crescut de mărfuri ce tranzitează prin Portul Constanţa, dar și îmbunătățirea activității de exploatare din stațiile care deservesc Portul Constanța și Cap Midia;
  • solicitările operatorilor de trafic feroviar, care desfăşoară activităţi în Portul Constanţa, vizează şi linii închise în prezent, pentru care sucursala a identificat o parte dintre mijloacele fixe cuprinse în anexa la HG nr. 632/2011, trecute în domeniul privat al statului în vederea scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării, respectiv linii și aparate de cale care deservesc Complexul Feroviar Port Constanța, Stațiile C.F. Eforie Nord, Agigea Sud, precum și cele aferente Liniei 818 Constanța Mărfuri-Siutghiol, ca fiind utile în activitatea de exploatare”., arată proiectul de act normativ.

Linii feroviare în portul Constanța, utile în exploatare

„Având în vedere cele de mai sus, cât și faptul că bunurile sunt utile în activitatea de exploatare, Sucursala Regională de Căi Ferate Constanța consideră necesară trecerea lor din domeniul privat al statului în domeniul public al statului, cu precizarea că acestea fac parte din categoriile bunurilor ce pot aparține domeniului public al statului: ,,Linii ferate de circulație și aparate de cale, interoperabile” (…) În acest sens, Compania Națională de Căi Ferate ,,C.F.R.” – S.A. a obținut aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor prin Hotărârea nr. 54/22.11.2022”, propune ministerul.

Lungimea totală a liniilor CF este de 27,304 km, nr. aparate de cale echivalente  40 buc, lungime linii CF simple 20,204 km, lungime linii CF duble 7,100 km, lungime linii CF electrificate 0,688 km.

Reamintim că în toamna anului trecut a fost aprobat un plan de modernizare a infrastructurii feroviare a portului. Varianta finală a studiului de fezabilitate privind modernizarea accesului feroviar în Portul Constanța a fost aprobată de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Într-o primă fază, vor fi începute lucrările doar la primele două etape, dat fiind că cea de-a treia ar presupune închideri de linii în port, ceea ce este greu de realizat în condițiile războiului din Ucraina. Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ”Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța” prevede că aceasta este o lucrare de utilitate publică de interes național. Valoarea totală a investiției este de 5,35 miliarde de lei, aceasta actualizându-se potrivit evoluţiei ulterioare a preţurilor, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. Finanțarea obiectivului de investiții se va face cu fonduri externe nerambursabile, Mecanismul pentru Interconectarea Europei – Connecting Europe Facility (CEF) și de la bugetul de stat.

Ultimele Articole