Mintea românului cea de pe urmă. După ce acum 13 ani autoritățile au luat decizia închiderii unor linii ferate de la SRCF Craiova, care fuseseră propuse spre casare, acum se hotărăște redeschiderea lor.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat joi după-amiază proiectul de Hotărâre a Guvernului privind trecerea din domeniul privat al statului, în domeniul public al statului, înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului și darea în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate ”C.F.R.”- S.A. a unor bunuri de pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate Craiova.
În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se amintește că prin HG nr. 632/2011, s-a aprobat închiderea unor părţi din infrastructura feroviară proprietate publică a statului și trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a mijloacelor fixe – părţi din infrastructura feroviară prevăzute în Anexă, în vederea scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării.
Acum, autoritățile statului român au constatat că în urmă cu 13 ani de zile au făcut o mare prostie. ”Ulterior emiterii hotărârii de Guvern menționate, datorită intensificării traficului feroviar și a solicitărilor din partea operatorilor feroviari, generate de cresterea transportului de cereale, Sucursala Regională C.F. Craiova a identificat o parte dintre mijloacele fixe cuprinse în anexa la HG nr. 632/2011, respectiv linii și aparate de cale care deservesc Halta de mișcare Radomirești și Halta de mișcare Plosca, ca fiind utile în activitatea de exploatare, fapt pentru care solicită trecerea acestora înapoi în domeniul public al statului”, se arată în documentul citat.
Liniile propuse spre a fi ”înviate”
Concret, mijloacele fixe propuse pentru a fi ”înviate” după ce fuseseră ”omorâte” în 2011 sunt următoarele:
- Pentru HM Radomirești: Linia 5 Radomirești și aparatele de cale nr. 10 și 17.
Linia 5 Radomirești și aparatul de cale nr. 17 sunt utilizate pentru accesul la linia industrială SC Uniconfex Exim SRL care a încheiat cu sucursala un contract în vederea exploatării liniei ferate industriale, iar aparatul de cale nr. 10 Radomirești oferă acces la linia 5.
- Pentru HM Plosca: Linia 3 Plosca și aparatele de cale nr. 5 și 6.
Linia 3 Plosca este utilizată pentru manevra vagoanelor de marfă, iar aparatele de cale nr. 5 și 6 asigură accesul la rampa de încărcare – descărcare.
”Având în vedere cele de mai sus și faptul că mijloacele fixe prezentate sunt utile în activitatea de exploatare, sucursala consideră necesară trecerea acestora din domeniul privat al statului, înapoi în domeniul public al statului și reintroducerea la același număr MF de la care au fost scoase în urma actului normativ aprobat, respectiv la nr. MF 147780 – Linii ferate de circulație si aparate de cale, interoperabile, cu precizarea că acestea au destinația de elemente concrete ale infrastructurii feroviare publice și fac parte din categoriile bunurilor ce pot aparține domeniului public al statului”, se mai precizează în Nota de fundamentare.
În acest sens, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a obținut aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor prin Hotărârea nr. 3/28.02.2024.
Nu este pentru prima oară în ultima perioadă când statul român constată că a făcut o prostie închizând linii ferate. Club Feroviar a mai relatat despre astfel de situații.