spot_img
miercuri, decembrie 7, 2022
spot_img

Nicușor Dan vrea să facă în doi ani de cinci ori mai mult ca Traian Băsescu într-unul

Primarul general Nicușor Dan a promis miercuri dimineață că în doi ani nu vor mai fi linii de tramvai nemodernizate în București. Edilul a anunțat că a lansat licitația pentru modernizarea a 50 km de linie și că lucrările se vor termina peste doi ani. Practic, primarul de acum promite să facă în doi ani de cinci ori mai mult decât a făcut predecesorul său Traian Băsescu într-un an.

linii de tramvai nemodernizate în București”Peste doi ani, Bucureștiul nu va mai avea linii de tramvai nemodernizate”. Așa și-a început primarul general Nicușor Dan conferința de presă susținută în aer liber la intrarea în Arena Națională de pe Bulevardul Basarabia. Prin spatele său tocmai trecea un tramvai V3A al STB, zrăngănind din toate încheieturile, pe una dintre liniile aflate în cea mai proastă stare din București.

Edilul a anunțat lansarea licitației pentru modernizarea a 50 km de linie de tramvai, împărțită în 16 loturi, în valoare totală de 500 de milioane de euro, din care 300 de milioane de euro Municipalitatea vrea să le atragă din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional (POR). Cu toate acestea, nici după terminarea conferinței de presă, anunțul de licitație nu figura în Sistemul electronic de achiziții publice (SEAP).

Licitație pentru linii de tramvai nemodernizate în București, împărțită în 16 loturi

 

linii de tramvai nemodernizate în București rectificare bugetară la PMB tramvaiele Astra Vagoane Călători lucrări urgente la linia de tramvai Anghel Saligny pentru liniile de tramvai Gabriela Firea pentru tramvaie
Așa arată linia de tramvai de pe Bulevardul Basarabia

După cum a scris recent Club Feroviar, cele 16 proiecte de modernizare a liniilor de tramvai din Capitală sunt:

  1. Modernizare linie tramvai 40 – Reabilitare sistem rutier pe Bd. Theodor Pallady, Bd. 1 Decembrie 1918, Bd. Basarabia, Calea Călărași, Bd. Corneliu Coposu, inclusiv bucla Complex Titan;
  2. Modernizare linie tramvai 55 – Reabilitare sistem rutier pe Bulevardul Pache Protopopescu și Strada Traian;
  3. Modernizare linie de tramvai 24 – Reabilitare sistem rutier pe arterele Sfântul Constantin, Str. Ionel Perlea, Str. Grigore Cobălcescu și traseul de pe B-dul. Ion Mihalache, Calea Griviței, B-dul. Bucureștii Noi, B-dul. Gloriei, inclusiv terminal Str. Piatra Morii;
  4. Modernizare linie de tramvai 16 – Reabilitare sistem rutier pe arterele Str. Paleologu, Str. Armand Călinescu, Str. Vasile Lascăr, Str. Lizeanu și Intrarea Vagonului;
  5. Modernizare linie de tramvai 16 și 36 – Reabilitare sistem rutier pe arterele B-dul. Dimitrie Pompeiu (inclusiv bucla Dimitrie Pompeiu), Șos. Petricani, B-dul. Lacul Tei, Str. Maica Domnului, Str. Reînvierii și Str. Turmelor;
  6. Modernizare linie de tramvai 5 – Reabilitare sistem rutier pe arterele Str. Barbu Văcărescu și Str. Căpitan Av. Alexandru Șerbănescu de la Șos. Ștefan cel Mare la Pod Băneasa;
  7. Modernizare linie de tramvai 44, 45, 46 – Reabilitare sistem rutier pe arterele B-dul. I. Ghe. Duca, Str. Al. I. Cuza, Calea Griviței și B-dul. Dinicu Golescu;
  8. Modernizare linie de tramvai 23, 27 – Reabilitare sistem rutier pe arterele B-dul. Mărășești între B-dul. Dimitrie Cantemir și Str. 11 Iunie;
  9. Modernizare linie de tramvai 14, 36, 46 – Reabilitare sistem rutier pe B-dul Chișinău;
  10. Modernizare linie de tramvai 46 – Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Basarabia de la intersecția cu B-dul. 1 Decembrie 1918 până la terminal Republica (inclusiv);
  11. Modernizare linie de tramvai 3 – Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Expoziției (inclusiv bucla de tramvai Expoziției), Str. Aviator Popișteanu, Str. Puțul lui Crăciun, Str. Dornei și Str. Clăbucet;
  12. Modernizare linie de tramvai tehnologică – Reabilitare sistem rutier Bucla Gara de Est pe arterele B-dul. Gării Obor, B-dul. Ferdinand (între Gara Obor și Șos. Pantelimon), Șos. Pantelimon, Str. Baicului;
  13. Modernizare linie de tramvai 14 – Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Ferdinand, între Șos. Mihai Bravu și Str. Traian;
  14. Modernizare linie de acces în depoul Titan pe Str. Nicolae Teclu;
  15. Modernizare linie de tramvai tehnologică – Reabilitare sistem rutier pe Str. Dristorului între B-dul. Camil Ressu și Str. Baba Novac;
  16. Modernizare linie de tramvai tehnologică – Reabilitare sistem rutier pe B-dul. Timișoara între Str. Valea Cascadelor și terminal CET Vest (inclusiv).

Traian Băsescu a modernizat 10,8 km de linie de tramvai într-un an

gardurile lui Traian Băsescu Gabriela Firea și Traian Băsescu primarii Capitalei pentru tramvaiePentru restul de aproape 100 km de linie de tramvai modernizată din Capitală, primarul general le-a adresat ”un cuvânt bun” predecesorilor săi care au făcut acest lucru posibil: Viorel Lis, Traian Băsescu și Adriean Videanu.

În mandatul lui Traian Băsescu la Primăria Capitalei, în anul 2002, s-a realizat modernizarea căii de rulare a tramvaiului 41 și separarea ei cu garduri de carosabil. Așa apare în București conceptul de ”metrou ușor” pe cei 10,8 km ai liniei care leagă Piața Presei Libere de Ghencea. Lucrarea a durat dublu față de termenul asumat inițial, de șase luni, motiv pentru care primarul general a fost aspru criticat la vremea respectivă. Și totuși, într-un an s-au modernizat peste 10 km.

Sunt 50 km de linii de tramvai nemodernizate în București. Proiectare și execuție pe repede-nainte

Acum, Nicușor Dan promite că în doi ani se vor moderniza nici mai mult, nici mai puțin decât 50 km. Adică de cinci ori mai mult în doi ani decât Traian Băsescu într-unul.

Concret, edilul actual promite că în două luni, maximum două luni și jumătate vor fi primite ofertele la licitație, care apoi vor fi evaluate într-o perioadă similară. În fine, spune Nicușor Dan, proiectarea va dura șase, iar execuția – un an. ”Va fi acordat un punctaj suplimentar pentru terminarea mai devreme a lucrărilor”, a spus el.

Pe Bulevardul Vasile Milea modernizarea unui kilometru a durat mai bine de un an

linia de tramvai de pe Doina Cornea
FOTO Asociația Metrou Ușor

Istoria recentă nu pare însă a susține optimismul edilului. Bunăoară, modernizarea a 1,1 km de linie de tramvai de pe Bulevardul Vasile Milea (Doina Cornea) din vestul Capitalei a început în urmă cu mai bine de un an și nici acum nu e gata.

Ce-i drept, contractul cu asocierea Urban Profile Grele – Swietelsky – TIAB a fost semnat pe vremea când Primăria Capitalei era condusă de Gabriela Firea (PSD). Este însă greu de crezut că o lucrarea faraonică precum modernizarea a 50 km de linie de tramvai se va termina atât de repede în mandatul actualului primar general.



Tramvaiele Astra Vagoane Călători sunt conforme, dar vor intra în circulație cu o lună întârziere

noile tramvaie AstraNicușor Dan a ținut să nu dea crezare unor speculații de presă potrivit cărora tramvaiele livrate Bucureștiului de Astra Vagoane Călători nu respectă specificațiile tehnice.

El a precizat că s-a întrunit Comisia de recepție la nivelul Primăriei și că va avea loc o verificare suplimentară din partea Autorității Feroviare Române și a Agenției de Dezvoltare Regională (finanțatorul, care administrează banii de la Uniunea Europeană). Totodată, au fost inițiate discuții cu producătorul motoarelor, concernul german Siemens.

„Oferta Astra este ca motoarele să poată dezvolta o putere de 120 kW, în condițiile în care să-i permită o durată de viață lungă. Este o problemă tehnică ce va fi rezolvată”, a spus Nicușor Dan. În aceste condiții însă, noile tramvaie nu vor mai începe să circule pe linia lui 41 în această lună. Noul termen avansat de primarul general este finalul lunii viitoare.

Nicușor Dan îl contrazice pe Sorin Grindeanu în legătură cu avizele pentru Magistrala 4 de metrou

Întrebat de Club Feroviar cum stăm cu eliberarea avizelor pentru prelungirea Magistralei 4 de metrou de la Gara de Nord la Gara Filaret, proiect finanțat prin PNRR, Nicușor Dan l-a contrazis pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a dat vina pe Primărie.

„Magistrala 4 are nevoie de un PUZ (Plan Urbanistic Zonal – n.red.). Pentru asta e nevoie de trei etape mari: obținerea unui aviz de oportunitate, a unui aviz preliminar și a avizului arhitectului șef. Primele două sunt eliberate. Acum, beneficiarul, Metrorex sau Ministerul Transporturilor, trebuie să meargă pe la toate instituțiile pentru a obține avizele. Toate aceste avize, odată obținute, se duc la arhitectul șef”, a explicat Nicușor Dan.

Ultimele Articole