Afacerile CFR Călători, în special pe zona de business, ar putea avea de suferit din cauza unei companii aeriene low cost autohtone care își extinde constant afacerile în România. Compania în cauză oferă durate de deplasare la jumătate față de operatorul de stat la prețuri nu cu mult mai mari.
Doar 150 de lei cere linia aeriană low-cost autohtonă Animawings pe un bilet economic pentru ruta București-Iași pe care CFR Călători practică prețuri în jurul a 128 de lei la clasa a 2-a. Lansată recent, linia aeriană, deținută de o agenția locală de turism, are deja zboruri pe cinci aeroporturi românești, și anume București, Oradea, Cluj, Timișoara și Iași și s-ar putea extinde și pe altele cât de curând, odată cu mărirea flotei sale aeriene (deocamdată doar două aeronave Airbus cu alte două comandate).
București – Iași, sub o oră
Durata cursei spre Iași este de 55 minute în condițiile în care IC-ul CFR Călători face șapte ore fără trei minute. Adăugând două ore deplasarea spre aeroport și încă o oră debarcarea, linia aeriană dă posibilitatea deplasării între cele două orașe în patru ore, cu trei ore sub durata de călătorie a trenului IC. Întoarcerea poate avea loc seara, cu plecare din Iași la ora 20.10 și sosire la 21.05 în București. O persoană din zona business își poate rezolva astfel problemele într-o singură zi. Dacă deplasarea ar fi avut loc cu trenul ar fi fost necesară și o înnoptare în capitala Moldovei la prețurile de rigoare. Compania în cauză lansează din data de 15 ianuarie zboruri și pe ruta București – Cluj. Zborurile vor fi operate cu opt frecvenţe săptămânale, în zilele de luni (două frecvențe), miercuri (două frecvențe), joi, vineri (două frecvențe) şi duminică. Prețul unei călătorii dus-întors este de până în 100 de euro, în condițiile în care CFR Călători solicită 128 lei dus la clasa a doua. Pentru ambele curse operatorul aerian permite două bagaje de cabină, unul mic, altul mare de până la 8 kilograme.
Prezentarea informațiilor nu are rolul unei reclame făcute liniei aeriene, convingerea călătorilor de a folosi un mijloc de transport sau altul, ci o atenționare asupra faptului că CFR Călători nu mai este singurul pe piață. Nu numai operatorii feroviari privați încep să deservească rute lungi, ci și operatorii altor moduri de transport. Club Feroviar a stat de vorbă cu reprezentanți ai industriei din transportul feroviar și aerian pentru a le afla opiniile.
Marele avantaj, lipsa înnoptărilor
În măsura în care există oferte, evident că felia luată va fi de la tren și probabil și de la rutier, dar rutele lungi mai puțin pe rutier. Faci mai puțin de o oră în loc de 8-9 ore cu trenul. La Cluj aeroportul e lângă oraș, la București e legat cu trenul oricât ai avea timpi de așteptare, oricum ieși mai bine. Poți veni dimineața să îți rezolvi treaba și seara să te întorci la Cluj. Spre deosebite de tren, unde pleci într-o zi, te întorci a doua zi și asta la prețuri apropiate. Concluzionând, marele avantaj e obținut de către cei care vor vrea să rezolve o treabă să se întoarcă și fără a merge mult cu trenul”, spune un reprezentant din industria transporturilor aeriene de pasageri.
Avioanele, doar pe segment business
Reprezentanții industriei feroviare sunt însă mai optimiști. „E foarte puțin probabil”, spune un reprezentant al unui operator feroviar de transport călători. „Câte zboruri sunt? Care e capacitatea de transport a unui avion? Apoi discutăm de călători direcți, nu deserviți, adică pe parcurs mai sunt și alte stații. Deci transportul aerian se adresează altei clase de pasageri. Foarte rar utilizatorii de trenuri se duc la avion. Aceștia sunt de regulă cei care au nevoie de deplasarea rapidă, au business-uri. Trenul are categoria lui. Poate în viitor CFR SA va termina partea asta de lucrări și atunci și serviciul de transport de călători crește în calitate. În mod normal, s-ar putea câștiga peste o oră între București și Cluj, sunt multe restricții, se circulă cu viteză redusă. Nu putem asista la un trasfer important de călători, căci sunt tipologii diferite. E un mijloc concurențial, dar să nu uităm că sunt prețuri de ofertă. Low-costurile, când pui una lângă alta, ajungi la prețul unei curse de linie obișnuite”, spune el.
Frica de avion, atuul căii ferate?
Există și motive la care nu ne-am fi gândit pentru care românii vor continua să utilizeze trenul chiar pe rute lungi. V-ați gândit că multora le e frică să zboare cu avionul? „Tarifele de 30 de euro sunt povești, vor fi doar cinci locuri la prețul ăsta, restul la prețuri mai mari”, spune Dumitru Anchidin, patronul Ferotrafic TFI, companie care din data de 15 mai va introduce în circulație primele trenuri private IC între Iași – București și Suceava -București.
„Transportul aerian nu poate reprezenta un pericol real din următoarele motive. E vorba de tarife, diferența mare de preț. Tarifele promovate de operatorii ce intră pe piață vor fi în realitate mult mai mari decât cele promoționale. Căci nu pot fi rentabile pe transportul aerian ce nu e subvenționat. Apoi e foarte multă lume căreia îi e frică să zboare. Sunt controalele de securitate, limitări ale bagajelor, produselor transportate, cum ar fi lichidele. Multă lume transportă alimente, produse naturale care la aeroport îți sunt aruncate la gunoi. Avionul se adresează anumitor categorii sociale clasa mijlocie – plus oameni de afaceri”, spune Anchidin, care adaugă că nu îi e frică de competiția transportului aerian. El pune la îndoială inclusiv informațiile conform cărora transportul aerian ar fi cel mai sigur mijloc de transport. „Singura companie în pericol e Tarom”, spune el.
Calea ferată pare deci a rezista cu bine în fața unui eventual asalt al liniilor aeriene interne. Tradiționalismul românilor, frica de zbor, conexiunile proaste către aeroporturi, controalele îndelungate și aglomerația la aeroporturi, restricțiile privind bagajele și conținutul acestora, nivelul scăzut de trai, par a fi principalele atuuri în lupta cu transporturile aeriene. Atuuri importante ar putea fi obținute în dispută și prin modernizarea liniilor de transport feroviar de lung parcurs, creșterea serviciilor la bordul trenurilor prin introducerea vagoanelor restaurant cu un meniu diversificat, eliminarea restricțiilor de circulație. La nivel european, Comisia Europeană dorește înlocuirea rutelor aeriene de ordinul 500km-1000 km cu trenuri care să le parcurgă în doar câteva ore. Competiția cu industria transporturilor aeriene poate fi câștigată, dar sunt necesare și măsuri corespunzătoare de sprijin.