spot_img
vineri, iulie 1, 2022
spot_img

Un pod peste DN1 duce la închiderea unei linii vechi de 138 de ani

Ministerul Transporturilor a emis un proiect de HG care prevede scoaterea din funcțiune a unor active feroviare în vederea casării sau valorificării. Printre acestea, o cale ferată din județul Prahova.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

 

Principalul activ dezafectat va fi complexul format din liniile, aparatele de cale, trecerile la nivel cu calea ferată, podurile și podețele de pe linia Câmpina-Câmpinița-Telega. Nota de fundamentare elaborată de MT arată că acestea nu mai prezintă utilitate „din cauza dezafectării podului de la km 0+609”. Podul de beton de la km 0+609 supratraversează râul Prahova și DN1, fiind într-o stare avansată de degradare, mai ales din cauza fundării în strat de sare a infrastructurilor ce a condus la deplasări prin tasarea/ rotirea și înclinarea pilei nr. V, existând pericolul prăbușirii grinzilor prefabricate peste partea carosabilă a drumului national DN1”, spune nota de fundamentare. Circulația feroviară pe acest pod fiind închisă, linia Câmpina-Câmpinița-Telega a devenit nefuncțională. Este vorba de aproximativ șapte kilometri de cale ferată, mai multe treceri la nivel și zece poduri și podețe.

Citește aici despre opoziția parlamentarilor AUR privind desființarea liniei

S-a încercat repararea

În urmă cu câțiva ani, sucursala Regionala CF București – Divizia linii din cadrul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA nu a reușit să încheie un contract pentru avizarea lucrărilor de intervenție aferente podului situat pe linia 312 Câmpina – Câmpinița, potrivit publicației locale ziarulprahova.ro.
Procedura de achiziție care fusese lansată de CFR SA, prin Regionala CF București, a fost anulată, pentru că nimeni nu s-a arătat interesat de cei 50.000 de lei puși la bătaie pentru expertizarea tehnică și realizarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție la podul feroviar care supratraversează DN1.

Închis circulației feroviare în luna septembrie a anului 2013, podul feroviar menționat se află în evidențe ca punct periculos de gradul I încă din anul 1995, însă starea acestui obiectiv s-a deteriorat extrem de mult în ultimii ani, fiind una dintre structurile pe care reprezentanții CFR stau cu ochii, zi și noapte, pentru a nu se produce o catastrofă feroviară.

Podul buclucaș

Privitor la starea tehnică actuală, reprezentanții CFR arătau: “Urmare a verificărilor efectuate în perioada scursă de la punerea în funcțiune (n.n. – podul fiind construit în anul 1974) și până în prezent, s-au evidențiat o serie de deficiențe cauzate în principal deplasării spre amonte a banchetei cuzineților de pe pila 5, ca urmare a rotirii bazei (fundației) acesteia, deplasare ce a antrebat tablierele V și VI, fapt ce a dus la deformarea aparatelor de reazem, ruperea elementelor de ghidare, fisuri și crăpături în cuzineți. Rotirea bazei pilei a fost posibilă din cauza fundării acesteia într-un strat de pietriș cu bolovăniș, sub care se găsește un strat de sare compactă și a existenței unui curent de apă subteran ce trece oblic pe sub latura din amonte a pilei 5. Podul se află în evidențe ca punct periculos de gradul I din anul 1995. În data de 24.09.2013, s-a luat măsura închiderii circulației feroviare pe linia CF Câmpina – Câmpinița, din cauza agravării deficiențelor existente la pila nr. 5 aferentă podului de la km 0+609. Pentru urmărirea evoluției fenomenului de deplasare/ rotire a pilei nr. 5 (n.n. – care se găsește chiar la mijlocul DN1), a fost instituit un program de supraveghere și măsurare cu dispozitive optice. Din analiza datelor culese în ultimele șapte luni, se observă deplasări în plan vertical și orizontal neliniare cu valori fluctuante, indicând un fenomen de “plutire” a pilei 5”.
“Având în vedere cele de mai sus și faptul că viteza de deplasare/ rotire a pilei nr. 5 are o evoluție defavorabilă, existând riscul de pierdere a stabilității structurii și de prăbușire a grinzilor ce se sprijină pe pila nr. 5, peste DN1, se vor dezafecta tablierele aferente deschiderilor 5 și 6”.

Clădiri între Buda și Slănic dezafectate și acestea

În afară de ruta menționată, proiectul de HG mai prevede desființarea trecerilor la nivel cu calea ferată de la km 63+030 și 65+229 de pe linia CF București-Ploiești Vest-Brașov, între stațiile CF Ploiești Vest-Buda, deoarece acestea nu mai prezintă utilitate datorită realizării de către Primăria Municipiului Ploiești a unor pasaje rutiere superioare peste calea ferată. În plus, clădirile de pe linia Buda-Slănic (două unități cu suprafață totală de 16 mp) se află într-o stare avansată de degradare (90%), prezentând un risc ridicat de prăbușire.

Calea ferată Câmpina –  Telega a fost dată în folosință în 1883 pentru a permite transportul de marfă, în special sare de la Doftana și lemn dinspre Valea Doftanei. Calea ferată avea capătul în gara Câmpina, de unde produsele respective erau preluate și transportate pe magistrala CFR 300 către București și restul regatului.

Odată cu dezvoltarea rapidă a industriei de extragere și rafinare a petrolului în județul Prahova și cu începerea construcției în 1897 a rafinăriei „Steaua Română”, a devenit necesară amenajarea unui punct de oprire în imediata apropiere a acestei unități industriale. Halta, denumită „Câmpinița”, a fost folosită atât pentru transportul petrolului brut către rafinărie și a produselor rafinate către magistrala CFR 300, cât și pentru transportul forței de muncă din și înspre localitățile învecinate. Pentru călători, ea avea avantajul că se afla în mijlocul orașului Câmpina, în timp ce așa-numita gară Câmpina de pe magistrala 300 este situată la distanță, în comuna Poiana Câmpina.

În perioada comunistă, Câmpina a devenit un puternic centru uzinal, astfel că au fost construite numeroase ramificații ale căii ferate Câmpina–Telega care să deservească platformele industriale și fabricile din localitate, printre care rafinăria, uzina producătoare de transmisii mecanice Neptun, Atelierele Centrale (ACC) sau Turnătoria Centrală. Gara Câmpinița a fost și ea extinsă și modernizată, fiind echipată cu instalație CED-CR-2.

Un extras al Mersului Trenurilor din 1968 arată că în acel an circulau prin gară două perechi de trenuri de pasageri. Acestea aveau plecările fixate la ore utile, în special navetiștilor din Telega și împrejurimi, care lucrau în Câmpina. Primul tren pleca dimineața din gara Câmpina, ajungea la Câmpinița la ora 6:45, prelua navetiștii din Telega la ora 6:58 și revenea în gara Câmpina la 7:28. Cel de-al doilea pleca din Câmpina la 15:30, trecea prin Câmpinița la 15:42, ajungea în gara Telega la 15:50 și se întorcea în gara Câmpina la 16:35, potrivit railnet.ro.

Ultimele Articole