CFR SA dă toate detaliile despre linia ferată de Otopeni. Doar cinci picioare de pod sunt în zona locuită

3 iulie 2019

După scandalul izbucnit în ultimele zile, când mai mulți locuitori s-au plâns că le va trece trenul prin curte, CFR SA a dat miercuri toate detaliile despre linia ferată de Otopeni. Compania de infrastructură precizează că proiectul respectă întrutotul legislația în vigoare și că doar cinci din cele 42 de picioare ale viaductului peste DN1 vor fi amplasate în zona locuită.

Adrian Bărbulescu

linia ferată de Otopeni linia ferată de aeroport

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA consideră că proiectul este unul etalon pentru sistemul feroviar românesc, care va asigura compatibilitatea infrastructurii feroviare românești cu infrastructura transeuropeană de transport, prin interconectarea Aeroportului cu întreaga rețea de cale ferată a României și cu rețeaua europeană de transport TEN-T.

”Linia de cale ferată București Nord – Aeroportul Internațional Henri Coandă București este un proiect de utilitate publică și de interes național care va asigura prima legătură feroviară directă cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă (plecări-sosiri) și, de asemenea, pentru locuitorii zonelor limitrofe, va facilita un transport direct și rapid spre și dinspre centrul Capitalei”, se arată în comunicatul companiei de infrastructură.

În document se precizează că s-a ales o variantă de traseu proiectată cu un impact minim asupra tuturor clădirilor situate în zona amplasamentului actual. Soluția pentru implemetarea acestui proiect implică un traseu de cale ferată suprateran, situat pe partea stângă a Străzii Drumul Gării Odăi, pe amplasamentul obiectivului urmând a fi construie doar pilele viaductului și un drum de acces tehnologic. ”Astfel, noua construție nu va afecta nici proprietățile și nici accesul la acestea, deoarece înălțimea viaductului va fi de minimum 7,5 m, iar distanțele măsurate de la axul căii vor avea minimum 12,18 m și maximum 24,28 m. De asemenea, tot în cadrul acestui proiect, CFR SA va reabilita strada Drumul Gării Odăi, iar dacă va fi cazul, utilitățile existente (conducte de apă, canal, rețele electrice și de telecomunicații) vor fi relocate, cheltuielile aferente urmând a fi suportate tot de CNCF CFR S.A”, se mai arată în comunicat.

O construcție ilegală, lângă linia ferată de Otopeni

Oficialii CFR SA precizează că racordul de la halta Odăi până la Aeroportul Internațional Henri Coandă București este împărțit în trei zone distincte:

  • zona I (L= 500 m) – cuprinde linia de evitare și liniile de legătură între aparatele de cale (macazuri), structura căii ferate fiind una clasică, cu terasament și suprastructură alcătuită din cadru șine traverse și prismă de piatră spartă
  • zona II (L = 930 m) – cuprinde un podeț, terasament înalt alcătuit dintr-o structură de pământ armat cu geogrile, cu parament aproape vertical, suprastructura căii fiind clasică
  • zona III (L = 1520 m) – cuprinde două podețe și un viaduct, suprastructura căii ferate fiind alcătuită din șine și blocheți izolați cu placă de inserție în bază din poliuretan monocelular uniform, pentru amortizarea vibrațiilor și a zgomotului structural.

În ce privește viaductul de acces spre terminalul T1 al Aeroportului, cu supratraversarea DN1, acesta are o lungime totală de 1.521 m și va fi realizat din 42 de pile și o culee, care vor fi fundate indirect pe piloți forați de diametru mare D=1,5 m, cu lungimea de 30 m. ”Facem precizarea că doar 5 dintre cele 42 de pile ale viaductului sunt prevăzute a fi construite în zona locuită, fără a fi afectate însă clădirile. În ceea ce privește distanța măsurată de la marginea viaductului la fața clădirii/locuinței aceasta este cuprinsă între minimum 14,71 m și maximum 27,78 m. Singura execepție o reprezintă o anexă/extindere fără număr cadastral, situată la o distanță de 8,53 m de la marginea viaductului”, arată CFR SA.

Mai pe românește ”anexa/extinderea fără număr cadastral” înseamnă că cineva și-a extins imobilul fără a obține în prealabil autorizație de construire de la Primărie, adică ilegal.

Viaductul nu împiedică accesul în zonele construite

Viaductul asigură menținerea acceselor în zonele construite și traversarea canalelor ANIF existente, fiind proiectat pe un traseu cu un impact mic asupra mediului înconjurător și o flexibilitate mai mare pentru dezvoltările urbane viitoare din zonă.

De asemenea, din punct de vedere al suprastructurii căii sunt prevăzute trotuare și panouri fonoabsorbante, iar peroanele și copertina din zona gării sunt rezemate pe infrastructuri de beton, prin intermediul unor grinzi. Banchetele pilelor sunt prevăzute cu cuzineți pentru rezemarea suprastructurii, prin intermediul unor aparate de reazem de neopren. În vederea protecției antiseismice, pe riglele pilelor sunt proietați opritori separați de suprastructură, prin intermediul unor elemente din neopren. Totodată, un alt avantaj al viaductului rezultă și din faptul că această contrucție va asigura gabaritul de liberă trecere de 5,67 m la DN1 și se va racorda la parcarea aeroportului, cu respectarea gabaritului de liberă trecere în zona sensului giratoriu de acces la terminal.

În opinia celor de la CFR SA, varianta traseului pentru linia ferată de Otopeni are trei mari avantaje, și anume:

  • asigură menținerea acceselor în zonele construite;
  • permite o flexibilitate mai mare pentru dezvoltările urbane viitoare din zonă, deoarece asigură gabaritul de liberă trecere de 5,67 m la DN1, racordarea directă la parcarea Aeroportului (Terminalul Sosiri) și gabaritul de liberă trecere în zona sensului giratoriu de acces la Terminal;
  • are un impact mic asupra mediului înconjurător.

Linia ferată de Otopeni respectă legislația în vigoare

”CNCF CFR SA, beneficiarul acestui contract de lucrări, dorește pe această cale să asigure opinia publică și asupra faptului că implementarea proiectului Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroportul Internațional Henri Coandă București Faza I: Racord c.f. la Terminalul T1, Aeroport Internațional Henri Coandă București respectă atât standarde de proiectare, cât și prevederile legislației în vigoare și anume: Ordonanţa nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea SNCFR și Legea nr. 255/2010 privind expropierea pentru cauza de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local”, se mai arată în comunicatul dat publicității de CFR SA.

Avantajele extinse ale proiectului

Prin implementarea acestui proiect, care cuprinde cele două contracte de lucrări – racordul la Terminalul T1 al Aeroportului Internațional Henri Coandă București (Faza I) şi dublarea liniei de cale ferată Mogoşoia – Baloteşti – sistemul feroviar românesc va înregistra o contribuție esențială atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, în ceea ce privește creşterea calităţii serviciilor transportului public de călători spre şi de la Aeroport , dar şi pentru transportul public de navetă spre şi dinspre Capitală, printr-o legătură directă și rapidă cu trenul, mai precizează CFR SA.

Ieșirea publică la rampă a companiei care gestionează infrastructura feroviară din România are loc la scurt timp după ce unii locuitori din zonă, consiliați de o casă de avocatură, au făcut scandal că le va trece trenul chiar prin curțile caselor, așa cum a arătat Club Feroviar.