GALERIE FOTO A început montarea pilonilor la linia ferată de Otopeni, în incinta aeroportului

La doar o săptămână după ce traficul rutier a fost reorganizat în zona Aeroportului Henri Coandă, timp în care s-au făcut lucrări pregătitoare, luni a început montarea pilonilor la linia ferată de Otopeni. Lucrarea trebuie să fie gata înainte de luna iunie a anului viitor, când România va găzdui patru meciuri de la Euro 2020.

Adrian Bărbulescu

În ultima săptămână, muncitorii asocierii conduse de firma gălățeană Arcada Company au executat lucrări pregătitoare, după ce lunea trecută circulația rutieră a fost reorganizată în zona Aeroportului Otopeni, tocmai pentru acest lucru. Practic, a fost pregătit terenul pentru lucrările propriu zise, care au început luni, 9 septembrie. Au avut loc defrișări, tăieri de vegetație, nivelări ale solului.

Acum, au venit și armăturile de metal pentru cei trei piloni de susținere ai viitoarei căi ferate care vor fi amplasați în incinta Aeroportului Henri Coandă. La orele prânzului, muncitorii și utilajele roboteau pe șantier și a început forarea fundațiilor pentru piloni.

Contractul pentru linia ferată de Otopeni, semnat pe 11 iunie

Viaductul de acces spre terminalul T1 (Sosiri) al Aeroportului, cu supratraversarea DN1, are o lungime totală de 1.521 m și va fi realizat din 42 de pile și o culee, care vor fi fundate indirect pe piloți forați de diametru mare D=1,5 m, cu lungimea de 30 m. După construcția viaductului, trenurile vor circula la o înălțime de 7,5 metri deasupra solului.

Contractul pentru această lucrare a fost semnat pe 11 iunie. Constructorul este asocierea SC Arcada Company SA – SC ISPCF SA – DB Engineering & Consulting GMBH. Ceilalți doi participanți la licitația organizată de CFR SA au fost Porr Construct SRL şi Mapa Inşaat VE Ticaret AŞ. Valoarea ofertei câștigătoare este de 398,16 milioane de lei. fără TVA.

Contractul are o durată de 14 luni (două luni pentru proiectare şi 12 luni pentru execuţie), iar sursa de finanţare este asigurată din fonduri de coeziune şi de la bugetul de stat, aferente cadrului financiar 2014-2020. Obiectul contractului este asigurarea unei legături directe între Gara de Nord Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă prin construirea unei căi ferate duble în lungime de 2,95 km, a unui viaduct de 1,52 km care va supratraversa DN1, trei podeţe, instalaţie de centralizare electronică şi o staţie de călători la terminalul T1.

Conexiunea cu transbordare, prea puțin atractivă

În prezent, legătura feroviară de la Gara de Nord la Aeroportul Otopeni se realizează cu transbordare auto la halta PO Aeroport, inaugurată în 2009 de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Radu Berceanu.

În afară de disconfortul transbordării, actuala legătură nu este atractivă și din cauza faptului că nu există o cadență clară a garniturilor. Practic, nu mai sunt trenuri dedicate aeroportului, cum erau inițial Henri Coandă Expres, ci sunt utilizate garniturile care merg din București spre Slobozia, Urziceni, Brăila și Galați (și retur) care au oprire la halta menționată. În total, nu sunt decât șapte perechi de trenuri pe zi și, în atari condiții, nimeni nu așteaptă în aeroport două ore pentru a pleca pe calea ferată spre București.

Halta PO Aeroport va fi și ea reconstruită, acest lucru fiind inclus în contractul de dublare a liniei ferate Mogoșoaia – Balotești, semnat în primăvară de CFR SA cu austriecii de la Porr Construct. Obiectivul de investiţii Dublarea liniei de cale ferată între staţiile Mogoşoaia şi Baloteşti, în valoare de 50,5 milioane de lei, are finanţare asigurată din fonduri de la bugetul statului. Durata de realizare a acestei investiţii este, conform contractului, de 17 luni şi include elaborarea proiectului tehnic şi execuţia lucrărilor de infrastructură şi suprastructură feroviară pe întreagul traseu, în lungime de aproximativ opt kilometri.

Proiectul reprezintă prima lucrare de dublare a unei linii de cale ferată realizată după 1989 pe reţeaua feroviară, exclusiv din fonduri de la bugetul de stat.