spot_img
sâmbătă, octombrie 1, 2022
spot_img

Cum a ajutat Wiebe CFR SA să economisească 11,2 milioane de lei pe linia ferată Buzău-Făurei

Lucrările de întreținere și reparații de pe linia ferată Buzău-Făurei vor fi executate de asocierea Wiebe-Swietelsky, prima fiind lider de asociere. Cu ocazia celor două licitații organizate de Regionala Galați a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA (aferente celor două loturi), câștigate de asocierea menționată, administratorul infrastructurii feroviare din România a economisit aproximativ 10 milioane de lei. Nu e puțin în cifre absolute (CFR SA poate face o altă lucrare de banii aștia), dar insignifiant dacă privim în comparație cu șpaga pe care ar fi dat-o Swietelsky unor oficiali de top ai statului român la modernizarea căii ferate Fetești-Constanța.

Adrian Bărbulescu

linia ferată Buzău-Făurei lucrări la infrastructura feroviară angajări la CFR SA
FOTO cu rol pur ilustrativ

În luna martie a acestui an, Regionala Galați a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a lansat două licitații pentru lucrări de întreținere pe linia ferată Buzău-Făurei, cu o valoare estimată cumulată de peste 10 milioane de euro. Lucrările ce se vor executa au ca scop creșterea vitezei de circulație pentru trenurile de călători și de marfă.

Lucrările au ca scop creșterea vitezei de circulație pe linia ferată Buzău-Făurei

În prezent, distanța de 40 km dintre Buzău și Făurei, pe secția de cale ferată 702, linie dublă electrificată, este străbătută de trenurile Interregio în 38-45 de minute, iar de cele Regio, în 54 de minute-o oră și două minute.

”Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, prin programul de investiții implementat și derulat pe secția de cale ferată Buzău – Buzău Sud – Cilibia – Făurei (firul II), pe o lungime totală de 38,6 km, contribuie astfel la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin îmbunătăţirea calităţii transportului și sporirea vitezei de circulaţie la 120 km/h pentru trenurile de călători, dar și la dezvoltarea relațiilor comerciale zonale cu operatorii de transport, transportul feroviar fiind astăzi nu doar cel mai ecologic mod de transport, dar și o variantă rapidă și sigură atât pentru traficul de călători, cât și pentru cel de marfă”, a transmis, într-un comunicat dat publicității joi, purtătorul de cuvânt al CNCF CFR SA, Oana Brânzan.

Două licitații, ambele câștigate de Wiebe în asociere cu Swietelsky. Economie de 11,2 milioane de lei

 

licitație CFR lucrările pe Brașov-Sighișoara planul de relansare economică dublarea căii ferate Mogoșoaia-Balotești

Prima licitație are ca obiect ”Lucrări de ȋntreţinere prin ȋnlocuire la rând a suprastructurii căii pe linia 701 Buzău – Buzău Sud – Cilibia fir II de la km. 129+016 la km 148+700”. Pentru punerea ȋn siguranţă a circulaţiei trenurilor de călători şi marfă, se vor executa lucrări de ȋnlocuire la rând a elementelor suprastructurii căii pentru ridicarea restricţiei de viteză şi aducerea liniei ȋn parametri pentru viteza de circulaţie de 120 km/oră a trenurilor de călători. Valoarea totală estimată a contractului este de 27.005.885,36 lei, echivalentul a aproximativ 5,5 milioane de euro și va trebui dus la bun sfârșit în termen de 250 de zile.

Licitația a suscitat interes în rândul constructorilor feroviari ce activează în România, fiind depuse patru oferte, astfel:

  1. Construcții Feroviare Drumuri și Poduri SRL
  2. Wiebe România SRL
  3. Strabag SRL
  4. Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA.

Și… surpriză! A apărut o situație rar întâlnită în ultima perioadă la licitațiile feroviare: procedura a fost atribuită asocierii austriece Wiebe România SRL/Swietelsky Construcții Feroviare SRL, pentru suma de 21.027.158,34 lei. Adică doar 77,77% din valoarea estimată, rezultând pentru statul român, prin CNCF CFR SA Regionala Galați o economie de peste 5,9 milioane de lei.

Să vedem ce s-a întâmplat și la cea de-a doua procedură de achiziție publică a Regionalei Galați, care are ca obiect ”Lucrări de ȋntreținere prin ȋnlocuire la rând a suprastructurii căii pe linia 701 Cilibia – Făurei fir II de la km. 148+700 la km 167+700”.  Valoarea totală estimată a contractului, care se va derula pe parcursul a 250 de zile, este de 26.029.994,69 lei, echivalentul a aproape 5,3 milioane de euro.

Și la această licitație au fost depuse tot patru oferte, din partea acelorași constructori feroviari ca la prima. Și aceeași surpriză plăcută pentru banul public! (Trebuie menționat faptul că sursa de finanțare pentru ambele lucrări o reprezintă fonduri de la bugetul de stat alocate CNCF CFR SA pe anul 2021, cuprinse ȋn BVC pe 2021 al SRCF Galaţi la capitolul – Titlul bugetar ”Ȋntreţinerea şi funcţionarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice” ȋn anul curent). Procedura de achiziție a fost câștigată tot de asocierea Wiebe/Swietelsky, pentru suma de 20.747.515,42 lei, preț care reprezintă doar puțin peste 79% din valoarea totală estimată cu care fusese lansată procedura. În acest caz, statul  român a făcut o economie de 5,28 milioane de lei.

Făcând suma, rezultă că CFR SA a economisit cumulat, la aceste două proceduri, 11,2 milioane de lei.

Economiile de la licitația pentru linia ferată Buzău-Făurei, mărunțiș în comparație cu șpaga dată de Swietelsky

Revenind la suma economisită, ea pare mare în valori absolute, dar pur și simplu mărunțiș dacă o comparăm cu șpaga pe care DNA susține că a dat-o Swietelsky unor înalți oficiali ai statului român la lucrările de modernizare a căii ferate Fetești-Constanța, parte a Magistralei 800.

Șpaga, care ar fi avut un total de peste  20 milioane de euro, face obiectul unui dosar care se află pe rolul Înaltei Curți de Casație și Justiție și în care chiar azi au loc audieri de noi martori, după cum a scris Club Feroviar.

DNA susține că probele dovedesc că în anul 2005 reprezentanții companiei austriece Swietelsky ar fi convenit cu cumnatul lui Mircea Geoană, Mircea Ionuț Costea, Mihaela Mititelu, o persoană apropiată de conducerea CNCFR CFR SA, și Sebastian Vlădescu, ministrul de Finanțe, să le plătească un comision de 3,5% din sumele încasate de la statul român  pentru lucrările de p e Fetești-Constanța. Tot ce aveau de făcut oficialii români pentru pretinsele milioane de euro promise de compania austriacă era să se asigure că statul român livrează prioritar și mai ales fără întârzieri sumele aferente contractului dintre Swietelsky și România.

Însă, cu toate că procurorii susțin negru pe alb  că Swietelsky a dat șpaga, compania austriacă nu este pusă sub învinuire ”pe persoană juridică” în acest dosar.

Ultimele Articole