Senatul italian a dat undă verde pentru linia de TGV Lyon-Torino. Senatorii au respins moțiunea Mișcării 5 Stele care se opunea proiectului legăturii feroviare de mare viteză care va uni Italia cu Franța.
Forul legislativ de la Roma a adoptat miercuri două moțiuni favorabile construcției liniei de mare viteză Lyon-Torino și a respins-o pe cea a M5S (partid antisistem) care se opunea cu vehemență acestei investiții.
Discuțiile purtate în Senat pe marginea acestor moțiuni au provocat o tensiune maximă între M5S și partenerul său guvernamental, La Liga (de extremă dreapta). Acesta din urmă a votat în favoarea textelor care susțin proiectul.
”Nu trebuie să ne lăsăm păcăliți, chestiunea politică rămâne deschisă. Înțelegem pozițiile istorice ale M5S, mai ales pe o temă identitară, dar dacă voi faceți parte dintr-un Guvern și primul ministru spune că lucrarea trebuie realizată, atunci nu există alternativă, este vorba de o chestiune de credibilitate a Guvernului în ansamblul săă”, a declarat liderul senatorilor La Liga, Massimiliano Romeo.
”Este clar că având două partide din majoritatea guvernamentală care votează diferit ridică o întrebare politică evidentă pe care n-o putem nega și cei care votează împotriva proiectului trebuie să-și asume responsabilitate responsabilitatea politică a consecințelor”, a adăugat el.
M5S a contestat mereu linia de TGV Lyon-Torino
Mișcarea 5 Stele s-a opus dintotdeauna acestei linii ferate de mare viteză. Liderii ei au cerut Parlamentului să blocheze realizarea acestui proiect de infrastructură, susținând că ”proiectul este inutil, scump și vechi”, dar această moțiune a fost respinsă cu 181 de voturi contra și doar 110 pro.
Celelalte două moțiuni, favorabile construcției liniei ferate, prezentate de partidele de opoziție (Partidul Democrat și Europa), au primit 180 respectiv 181 de voturi pentru. Bătălia moțiunilor, un document care nu are valoare juridică constrângătoare, era pur simbolică pentru M5S, care se lansase într-o luptă pierdută din start.
Și asta pentru că Parlamentul italian a adoptat în 2016 o lege privind realizarea acestui proiect franco-italian și ar fi fost nevoie de o nouă lege adoptată în forul legislativ pentru ca ea să fie abrogată. Mai mult, primul ministru italian, Giuseppe Conte, declarase în urmă cu zece zile că a nu realiza linia feroviară ”ar costa mai mult” decât ducerea proiectului la bun sfârșit.
Potrivit unui sondaj publicat la începutul acestei săptămâni, șapte italieni din zece sunt favorabili acestui proiect care vizează reducerea numărului de camioane de marfă în favoarea trenului și înjumătățirea timpului de parcurs pentru trenurile de călători, aducând Torino la doar două ore de Lyon.