Președintele Greciei, Katerina Sakellaropoulou, prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis, ministrul Infrastructurii și Transporturilor, Chrístos Staikouras, ministrul adjunct al Infrastructurii, Nikolaos Tachiaos, au inaugurat linia de metrou automat din Salonic în cadrul unei ceremonii oficiale desfășurate la depou, în Pylea, printr-un eveniment oficial cu apăsarea butonului la noul centru de control al operațiunilor.
La evenimentul din 30 noiembrie au participat, de asemenea, directorul general al Elleniko Metro (fostul Attiko Metro), Nikolas Kouretas, comisarul european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, primarul orașului Salonic, Stelios Angeloudis, președintele și directorul general al Aktor Group, Alexandros Exarchou, și directorul general al companiei de exploatare și întreținere a metroului din Salonic, Thema, Carlo Bianco.
Vorbind despre linia automată a metroului din Salonic, prim-ministrul a declarat că „Salonic este modernizat. Salonic devine mai atractiv, mai modern și mai funcțional, mai prietenos pentru locuitorii și vizitatorii săi, evidențiindu-și trecutul bogat, prezentul dinamic și viitorul promițător”.
Metroul din Salonic este cel mai mare proiect de infrastructură de transport, dezvoltare și mediu din Grecia, cuprinzând două linii și prima linie de metrou automată din țară. Prima linie are o lungime de 10 km, cu 13 stații moderne și depozitul din Pylea. Linia a fost construită de Webuild în colaborare cu Hitachi și compania greacă Aktor.
Linia face legătura între partea de vest și cea de est a orașului Salonic cu o călătorie de 18 minute și se așteaptă să devină principalul nod pentru călătoriile în interiorul orașului, schimbând mobilitatea orașului Salonic.
În timpul evenimentului oficial, porțile intrărilor și ale celor 13 stații de metrou au fost deschise publicului, iar pasagerii au început să urce în trenuri.
Linia este operată de 18 trenuri Hitachi complet automatizate, dotate cu aer condiționat și tehnologie de ultimă generație, iar fiecare stație are uși automate de peron pentru îmbunătățirea serviciilor și siguranței pasagerilor. Trenurile circulă cu o avansare de aproximativ 3 minute. Automatul este complet accesibil și monitorizat constant de camere video supravegheate de camera de control, care este operațională toată ziua.
Operarea și întreținerea liniei de metrou fără șofer din Salonic este responsabilitatea Thema, un consorțiu format din ATM (Azienda Trasporti Milanesi) și Egis, cu 51% și, respectiv, 49%. Contractul pe 11 ani a fost semnat în 2023, totalizând 250 de milioane de euro.
Proiectul, a cărui finalizare era prevăzută inițial pentru 2012, a avut nevoie de 10 ani pentru a fi finalizat, confruntându-se cu întârzieri cauzate de probleme politice, birocratice și arheologice, ajungând la un cost total de aproape 3 miliarde de euro.
„Pentru fiecare cetățean, schimbarea tiparelor de deplasare, obișnuirea cu mijloacele de transport, dar, mai ales, renunțarea la obiceiul de a conduce o mașină, necesită timp. Depinde de liderii orașelor să comunice și să precizeze marele obiectiv: mai puține mașini pe șosele și pași practici către o mobilitate urbană durabilă, cu costuri reduse și eficiență ridicată. Acesta este metroul. Le oferim locuitorilor din Salonic metroul lor. (…) Acum avem atât un metrou, cât și monumente antice, cum ar fi stația Venizelos, care este un important monument antic”, a declarat ministrul adjunct al Infrastructurii.
„Salonic dezvoltă un transport feroviar urban modern, fiabil, sigur și ecologic. O călătorie s-a încheiat și o altă călătorie, lungă, a început. Proiectul a trecut prin multe etape. Totul a fost depășit cu un plan și o programare adecvată și cu multă muncă.” a declarat directorul general al Elleniko Metro.
Stația Venizelou, situată în centrul orașului, care deservește liniile 1 și 2 ale orașului, devine o stație celebră datorită părții sale vizitabile de antichități pentru care Direcția Generală a Antichităților și Patrimoniului Cultural a fost de acord ca oamenii să poată vizita noua stație pentru a învăța despre istorie.
Stația Venizelou găzduiește cel mai mare muzeu deschis din lume în cadrul unei stații de metrou, cu descoperiri arheologice datând din epoca romană. Pasagerii, precum și turiștii, pot vedea peste 300 000 de artefacte în oraș, iar antichitățile sunt expuse și în afara unei stații din apropiere, sub sticlă de protecție.
Deciziile dificile de a scoate și reinstala toate aceste antichități la stația Venizelou, activitățile implementate, precum și reacțiile politice au întârziat proiectul cu aproape cinci ani. „Metroul nu este doar un proiect uriaș de infrastructură, ci este și o bogăție arheologică a Salonicului, iar acum are și un simbolism suplimentar. Este un proiect care dovedește că, atunci când vrem, putem depăși problemele din trecut”, a declarat Kyriakos Mitsotakis.
Excavațiile au scos la iveală comori de o valoare istorică imensă, precum numeroase plăci de marmură de pe faimosul drum roman cunoscut sub numele de Decumanus Maximus. Angajamentul față de conservarea acestui patrimoniu a fost atât de mare încât, în unele cazuri, amplasarea stațiilor a fost modificată în funcție de descoperirile arheologice. De exemplu, stația Demokratias a fost mutată cu 10 metri pentru a acomoda mai bine rămășițele unui zid din epoca bizantină descoperite în timpul săpăturilor.
„Când oamenii vor folosi metroul, vor schimba impresii între ei. Cu toții vor fi de acord că acesta este un Salonic diferit. Fie că veți păstra în minte farmecul stației Venizelos, fie că veți fi cuceriți de calitatea și funcționalitatea restului proiectului, veți ajunge la aceeași concluzie: un alt Salonic. Aceasta este ceea ce am auzit de la cei care au intrat în acest proiect din orice motiv”, a declarat ministrul adjunct al infrastructurii.
Se așteaptă ca linia de metrou fără șofer din Salonic să aibă un trafic zilnic de 313 000 de pasageri și să reducă numărul de mașini cu 57 000 de vehicule pe zi, ceea ce va duce la o reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu 137 000 de tone pe an.
După finalizare și extinderea la Kalamaria, până la sfârșitul anului 2025, se preconizează că 18 stații vor deservi zilnic 340 000 de pasageri. Odată cu punerea în funcțiune a metroului, harta transporturilor din Salonic se schimbă.
Extinderea Kalamaria, care se află deja într-o fază avansată de construcție, va fi deservită de 5 stații de metrou de la stația Martiou până la terminalul Mikra, în partea de sud a Salonicului. După finalizare, trenurile în circulație vor fi în număr de 33, cu un interval de 90 de minute.
După finalizare, numărul călătorilor zilnici va crește la 63 000 de pasageri. În plus și ca urmare a funcționării proiectului, numărul vehiculelor private care circulă va fi redus cu 12 000 de vehicule pe zi, ceea ce va duce la o reducere de 43 de tone de CO2 pe zi.
„Permiteți-mi să repet încă o dată angajamentul meu personal că metroul va fi extins și în vestul Salonicului, așa cum am spus în mod repetat. Vom finaliza întreaga rețea de metrou pentru a obține beneficii de mediu și pentru a transfera transportul rutier către o mobilitate curată”, a declarat prim-ministrul.