miercuri, ianuarie 22, 2025
spot_img

Linia de cale ferată Sighișoara –Brașov primește finanțare de la Comisia Europeană

BV-cf_cale-ferata-cfrComisia Europeană a făcut publice rezultatele selecției proiectelor Statelor membre propuse în cadrul apelului de proiecte aferent anului 2015, din cadrul Mecanismului Interconectarea Europei (CEF).
Pentru  România au fost evaluate pozitiv 12 proiecte ale unor companii publice și private, din toate cele patru moduri de transport,  dintr-un total de 18 proiecte transmise în competiție.

Finanțarea totală prevăzută de acest mecanism pentru sectorul de transport la nivelul UE este de 26,25 miliarde euro, din care 11,3 miliarde euro pentru statele eligibile sub politica de coeziune.
În cadrul alocării de 11,3 miliarde euro România are rezervată suma de 1,23 miliarde euro. Această alocare rămâne rezervată României dacă este angajată pe proiecte în cadrul apelurilor de proiecte în perioada de până la 31 decembrie 2016.
În cadrul apelului de proiecte CEF aferent anului 2014 România a utilizat deja suma de 711,8 milioane euro, iar proiectele evaluate pozitiv la apelul din anul 2015 însumează încă aproximativ  530 milioane euro ceea ce asigură utilizarea întregii sume alocate României.

Proiectul depus de către CFR SA, ”Modernizarea liniei de cale ferată Sighișoara – Brașov, sub – secțiunea 2 Apața – Cața” pentru viteza maximă de 160km/h, a fost evaluat la un cost de 538,3 milioane euro. Mecanismul CEF va contribui cu 440 milioane de euro, prin urmare o rată de finanțare de 81,74%. Linia Sighișoara – Brașov este parte a rețelei de bază TEN-T (Coridorul Rin- Dunăre).

Printre proiectele aprobate pentru infrastructura feroviară se numără ”Implementarea de Aplicații Telematice in România”, pentru care Mecanismul CEF va asigura o finanțare de 1 milion de euro, o rată medie de finanțare de 76%.
Proiectul este dezvoltat de către Informatica Feroviară SA.

Următorul proiect aprobat de către Comisie este ”Infrastructură pentru operațiuni sigure și pentru protecția mediului în Portul Constanța”. Pentru acesta, finanțarea solicitată a fost de 35 milioane de euro. În urma evaluării, CEF va asigura un total de 10,7 milioane euro, o rată de finanțare de 85%.
Proiectul este dezvoltat de către Portul Constanța.

”Platforma Intermodală în Portul Galați”, proiect dezvoltat de către Administrația Porturilor Dunării Maritime – Galați (APDM Galați), este un alt proiect aprobat în cadrul celui de-al doilea apel de proiecte aferent anului 2015.
Costurile totale au fost evaluate la 25 milioane de euro, urmând ca Mecanismul CEF să contribuie cu suma de 21,7 milioane euro, o finanțare în proporție de 85%.

Propunerea de decizie de finanțare trebuie să fie aprobată în mod oficial de către Comitetul de coordonare al Mecanismului pentru interconectarea Europei, care se va întruni la data de 8 iulie 2016. Adoptarea deciziei de către Comisie este preconizată pentru sfârșitul lunii iulie 2016. Ulterior, Agenția Executivă pentru Inovare și Rețele (INEA) va elabora acordurile de grant individuale, care vor fi semnate cu beneficiarii proiectelor în a doua jumătate a anului 2016.

Printre beneficiari se numără inițiative emblematice precum legătura feroviară Aveiro Vilar Formoso în Portugalia, dezvoltarea unor linii de cale ferată cu ecartament standard în coridorul Rail Baltica, implementarea programului de punere în practică SESAR și modernizarea liniei de cale ferată E30 (tronsonul Zabrze – Katowice – Cracovia) din Polonia.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole