miercuri, iunie 7, 2023
spot_img

Un lider sindical amenință cu greva generală la CFR. Când ar putea fi declanșată

Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, a amenințat sâmbătă cu greva generală la CFR, în semn de protest față de neaplicarea Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. Ultima grevă la CFR a avut loc în decembrie 2021, însă nu a durat decât o zi.

greva generală la CFR majorări de salarii la CFR Călători grevă la CFR un nou miting al ceferiștilor acțiuni de protest la CFR CCM la CFR Călători revizori CFR care furau motorină”Din 20 iunie 2023 federațiile sindicale feroviare de la CFR Infrastructură (CNCF CFR SA – n.red.) pot începe parcurgerea etapelor de grevă generală și în jurul datei de 1 iulie 2023 și federațiile sindicale feroviare de la CFR Călători. Legea privind Statutul personalului feroviar, Legea 195/2020 este în aplicare de la 1 ianuarie 2023, dar având contract colectiv de muncă, scrie în lege că se aplică CCM, dar nu mai mult de șase luni. Deci, în jurul datei de 1 iulie 2023, în funcție de cum parcurg etapele și colegii noștri de la Infrastructură, circa 40.000 de ceferiști vor putea opri lucrul și vor aștepta să li se aplice Legea 195/2020 în ceea ce privește salarizarea, pentru că au salarii foarte mici. Gândiți-vă că un mecanic de locomotivă debutant are salariul minim pe economie, 3.000-3.500 de lei, la fel și un inginer, nu se mai face diferența. Practic avem o salarizare de necalificați, nu se poate”, a declarat liderul sindical într-o intervenție la B1 TV.

Neaprobarea bugetelor companiilor feroviare va avea efecte negative asupra călătorilor

automotoare defecte la Parc MogoșoaiaRodrigo Maxim a avertizat asupra faptului că, din cauza neaprobării bugetelor de venituri și cheltuieli la CNCF CFR SA și SNTFC CFR Călători pasagerii trenurilor vor avea de suferit.

„Nu avem nici bani pentru piese de schimb. Vor fi trenuri insuficiente, vagoane insuficiente. Bugetele de venituri și cheltuieli nu au fost aprobate nici acum de Guvernul României. De asta ceferiștii sunt hotărâți în primul rând să iasă în stradă, pentru că vor fi din nou înjurați de călători, apostrofați. Dar nu este vina lor, este vina Guvernului României, care refuză să aprobe bugetele, atât la CFR Călători, cât și la CFR SA. La protestul de luni vor participa aproximativ 700 de mecanici. În total, la CFR Călători sunt 1.500. Cei care nu sunt pe trenuri vor veni la mitingul de protest, dar vor mai veni și alți angajați ai CFR Călători din alte ramuri”, a mai spus el.

Mitinguri de protest ale ceferiștilor

Până să se ajungă la greva generală la CFR, feroviarii vor ieși în stradă, așa cum a scris Club Feroviar. Mitingurile de protest vor avea loc luni, 29 mai 2023, și luni, 26 iunie 2023, între orele 10.30 – 12.45, în parcul din fața Palatului CFR, unde își au sediile Ministerul Transporturilor și CFR Călători.

La aceste mitinguri sunt așteptate să participe aproximativ 700 de persoane, ceferiști din cadrul FSTFR, dar și membri ai Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR, de la federații sindicale din CSN Meridian și de la alte federații sindicale feroviare care vor dori să ia parte.

Greva generală la CFR din 2021 n-a durat decât o zi

greva generală la CFR greva la CFR
FOTO Facebook Mihai Bobriuc

Ultima grevă generală la calea ferată a avut loc în decembrie 2021, la scurt timp după ce Sorin Grindeanu a preluat postul de ministru al Transporturilor.

Înfuriați că aplicarea întregului Statut al personalului feroviar a fost prorogată până la 1 ianuarie 2023, printr-o manevră făcută pe șest în Guvern, ceferiștii de la stat au oprit lucrul pe 20 decembrie. Până la finalul zilei însă, în urma negocierilor purtate, protestul s-a încheiat, iar trenurile și-au reluat circulația. Acum, Sorin Grindeanu s-ar putea confrunta cu a doua grevă la CFR din mandat.

Ultimul protest de amploare a avut loc în mandatul ceferistului Gheorghe Dobre

modernizarea Gării de Nord din Timișoara A murit Ioan Mănucu mineriada din iunie 1990O grevă mult mai serioasă din istoria oarecum recentă a avut loc în 2005, când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla ceferistul Gheorghe Dobre. Nimeni altul decât cel care, din postura de director al Regionalei Craiova, a dat drumul trenurilor cu mineri spre București în iunie 1990 și în septembrie 1991.

Sindicaliștii au respectat legea, asigurând circulația unei treimi din trenuri, adică 413 trenuri personal, 18 accelerat, 24 de trenuri rapid și tot atâtea internaționale și 14 Intercity. În vara lui 2005, Curtea de Apel București a decis să suspende greva ceferiștilor, iar protestul, aflat în cea de-a 23-a zi, trebuia să înceteze. Potrivit declarațiilor făcute la acea vreme de Gheorghe Dobre, greva feroviarilor a provocat societăților CFR Călători și CFR Marfă pierderi în valoare de aproximativ 300 de miliarde de lei (30 milioane de lei noi, pentru că nu intervenise încă denominarea monedei naționale).

Ultimele Articole