Cu o cască pe cap și vestă reflectorizantă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a ținut vineri, în drum spre casă, pe aeroportul Timișoara, să prezinte realizările ministerului și să se ia la trântă cu Opoziția care e însetată de „chermeze” și care nu acordă atenția cuvenită electoratului. Licitațiile pentru Craiova- Caransebeș, reluate curând.
La partea de informații concrete Grindeanu a spus că a fost „ridicată” în SEAP – Sistemul Electronic Public de Achiziții licitația pentru legătura feroviară a Aeroportului Timișoara. „Toate aceste proiecte pe aeroportul Timișoara trebuie să poată fi decontate pe Programul Operațional Infrastructura Mare adică pe POIM care se finalizează la finele anului. Pe POT (noul Program Operațional Transport început însă în 2020 – n.red.) nu se pot deconta sume legate de aviație, pe toate celelalte se poate”.
Licitațiile pentru Craiova- Caransebeș, reluate curând
Nu este însă clar cum se va finanța legătura feroviară a aeroportului Brașov – Ghimbav, dacă POT nu acceptă astfel de proiecte, POIM se încheie și acest proiect nu e inclus nici în PNRR (a fost scos).
„Azi s-a ridicat în SEAP licitația pentru legătura feroviară de la aeroport, zece kilometri, să facem aceasta legătura feroviară ca în orice aeroport care se respectă din lumea asta. Termenele de depunere a ofertei este între 4 și 10 decembrie”, a zis ministrul.
Cât privește tronsonul feroviar Caransebeș – Craiova, Grindeanu a estimat că în 1-2 săptămâni în ședință de Guvern vor fi reaprobați indicatorii economici ai celor șase tronsoane de cale ferată, ceea ce va permite reluarea licitației cât de repede. Reamintim că la finele lunii trecute CFR SA nu a primit nicio ofertă pentru cele șase sectoare feroviare, iar industria de profil a cerut reactualizarea valorilor estimative a lucrărilor.
Asociația Industriei Feroviare (AIF) a atras acum câteva săptămâni atenția asupra valorilor mici prevăzute de Guvern pentru lucrările de modernizare a magistralei nelicitate. Valorile prevăzute la licitațiile pentru modernizarea Craiova – Caransebeș, respectiv șase sectoare de cale ferată, sunt cu mult sub sumele necesare, fapt pentru care există riscul blocării proiectului. Acesta a fost avertismentul trimis CFR SA și Ministerului Transporturilor de către reprezentanți ai asociației, potrivit documentelor consultate de Club Feroviar.
Ministrul a ținut să se lupte și cu Opoziția politică. El l-a acuzat pe primarul Timișoarei Dominic Fritz că nu a procedat la schimbul de terenuri necesar realizării unui pasaj peste un drum pe sectorul Timișoara -Ronaț Triaj și nici la mutarea rețelelor de utilități precum s-a angajat în urmă cu un an. Mai mult, Primăria ar fi dat în 2021 autorizație de construire pentru realizarea unui bloc fix acolo unde urma să se facă pasajul. Trebuie spus însă că în 2021 când s-a eliberat autorizația nu exista proiectul tehnic al CFR care să arate amplasarea pasajului. Proiectul a fost realizat de abia după 2022 când a fost selectată firma care să deruleze proiectarea și execuția. Proiectul tehnic a fost realizat deci de către CFR după ce Primăria a dat autorizația de construire.
Fritz, care a acuzat public că Ordonanța Guvernului de limitare a cheltuielilor locale va împiedica derularea unor proiecte importante precum un proiect de arhitrectură locală sau repararea unei sinagogi, a fost acuzat de Grindeanu că e interesat de „chermeze” și că e supărat că nu mai sunt bani pentru acestea.
Furia ministrului s-a îndreptat și împotriva lui Cătălin Drulă, fost ministru USR al Transporturilor. În două mandate acesta nu ar fi fost de zece ori la Timișoara, unde are cabinetul parlamentar pentru a sta de vorbă cu alegătorii. De origine din Timișoara, Grindeanu nu scapă nicio ocazie de a își face imagine în câte o conferință de presă pe aeroport, în trecere către casă.