Licitații blocate la CFR de șase miliarde lei. Explicațiile miniștrilor de Finanțe și Transporturi

Doi miniștri, același Guvern, explicații diferite ale faptului că licitațiile pentru proiecte de infrastructură stau blocate luni bune, până când proiectele intră pe făgașul lor normal. În cazul CFR, doar două proiecte blocate în contestații anume modernizarea Brașov – Sighișoara, trei sectoare, valorează șase miliarde lei.

Este cert că ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, și cel al Transporturilor, Răzvan Cuc, văd diferit problema licitațiilor contestate în infrastructura de transporturi, fie feroviară, fie rutieră. Dacă ministrul Cuc pune blocajele pe seama neseriozității și lăcomiei constructorilor, dornici să facă rău statului, cel al Finanțelor a vorbit zilele trecute de proiectele prost pregătite la Ministerul Transporturilor, în principal.

Una dintre probleme este însărcinarea constructorului să facă, spre exemplu, lucrări care stau mai degrabă în puterea sectorului publiuc, cum ar fi mutările de utilități. „Relocarea de utilități e o problemă veche în special la Transporturi. Incă este o dispută ce trebuie să facă o companie de cale ferată sau rutier vis – a – vis de relocarea utilităților. Dacă îl voi lăsa pe constructor să relocheze utilitățile încep blocajele. La mutarea utilităților electrice sunt companii care dețin monopolul și care au listele lor cu alte companii care doar acelea pot face lucrurările. Astfel apar blocaje și asta durează de ani de zile”, a spus ministrul de Finanțe.

Pe partea de licitație, proiectele trebuie pregătite din timp, înainte de licitații. Sunt proiecte în alte țări care se pregătesc timp de șapte ani și în doi ani se fac lucrările, a spus Teodorovici care în anii 90 a fost și director general la Transporturi.

Pe partea de licitații contează documentațiile bine făcute. „Contează capacitatea de a face documentații de atribuire bune. Dacă începi să le faci și ai o mie de solicitări de clarificări, CE va spune: aici am o problemă și vreau să mă uit cu atenție, nu cumva s-a schimbat tot și asta s-a făcut pe parcurs pentru cineva? Dacă ai o mie și ceva de clarificări, este evident că documentația e făcută prost. Nimeni nu v-a putea prezenta oferta în mod clar, coerent și cu termene asumate clar”, spune Teodorovici.

Cele două cerințe ale unei achiziții bine pregătite

În opinia lui sunt două lucruri importante: felul în care statul elaborează documentația și cel în care comisiile de licitație își fac treaba. „Dacă documentația este făcută prost, normal că nu vei avea elemente prin care o ofertă făcută de râsul lumii să fie dată afară. Normal că spui tu lasă să intre ca să nu ne complicăm dar de obiecei cel care intră în acest fel e și cel care câștigă. Logic că pe parcurs apar blocajele deci calitatea administrației este ceea ce contează”, afirmă  ministrul de Finanțe.

De toate aceste lucruri, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, pare a u fi conștient.

Supărarea mea mare e pe toate firmele care contestă fără fundament. De aceea am iniţiat această ordonanţă de urgenţă, ca să terminăm cu aceste contestaţii.

În urmă cu o lună, ministrul a menționat realizarea unui OUG care ar permite ca, după prima contestaţie, un contract să poată fi semnat. Cel care contestă e liber să se ducă mai departe să conteste. OUG în cauză ar micşora şi perioada de evaluare prin această OUG. „Am iniţiat un proiect de ordonanţă de urgenţă, prin care venim să rezolvăm problema contestaţiilor, astfel încât, după cele 30 de zile de deliberare la CNSC, când avem o hotărâre, să putem semna contractul şi să lăsăm mai departe contestatarii de meserie, care vor să blocheze proiectele, să se ducă în instanţă, dar noi să finalizăm proiectele. Nu se mai poate să aşteptăm tot timpul, după tot fel de contestaţii (…) Sper ca în două săptămâni să fie în Guvern şi nu o să mai avem probleme cu niciun contestatar. Ei pot să îşi facă treaba lor, să blocheze, noi mergem mai departe cu proiectele, fiindcă sunt nenumărate proiecte mari de infrastructură, care au fost licitate în 2015 şi a trebui să aşteptăm doi ani şi jumătate hotărârea instanţei ca să putem să începem contractul de proiectare şi execuţie. Aşa ceva e inadmisibil”, a declarat ministrul Cuc.

Ministrul Transporturilor a precizat că în această ordonanţă de urgenţă au fost introduse şi amendamente din partea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), în sensul stabilirii unor termene privind procedurile de licitaţie.

„Sper ca în două săptămâni să fie în Guvern. Singura problemă este legată de amendamentele pe care le va avea Ministerul Justiţiei pe această ordonanţă. Am introdus şi nişte amendamente din partea CNSC, în sensul că pe de o parte semnăm contractele şi nu va mai plana niciun fel de teamă asupra funcţionarilor să semneze contractele, dar pe de altă parte trebuie ca şi evaluările pe care le fac beneficiarii la procedurile de licitaţie să se termine mai repede, să facă evaluarea în 30 de zile. Doar în situaţii temeinic justificate termenul se mai poate prelungi cu încă 60 de zile. Nu mai aşteptăm, grăbim semnarea, eu nu mai pot sta după funcţionari să evalueze în 6-7 luni un proiect”, a completat Răzvan Cuc.