PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) a anunțat o licitație pentru construirea unei noi linii de cale ferată în Małopolska, între Podłęże și Gdów, două orașe situate la 17 km distanță. Proiectul, estimat la 2,3 miliarde de zloți polonezi (546,6 milioane de euro), urmează să fie finalizat până în 2029.
Proiectul include construirea a 34 de noi poduri și viaducte feroviare, a unui tunel lung de 900 de metri și a 33 de intersecții cu separare de nivel.
„Pregătim alte licitații pentru acest proiect. Intenționăm să lansăm toate procedurile până la sfârșitul acestui an. Vom călători pe noua rută între Cracovia, Nowy Sącz și Zakopane în cinci ani”, a declarat Marcin Mochocki, membru al Consiliului de Administrație al PKP Polskie Linie Kolejowe.
Câștigătorul licitației va avea la dispoziție până la jumătatea anului 2029 pentru a finaliza investiția. După finalizarea lucrărilor, va fi construită o linie de cale ferată electrificată cu două șine, care va permite trenurilor de călători să circule cu viteze de până la 160 km/h, iar trenurilor de marfă cu până la 120 km/h.
Locuitorii din Gdów vor beneficia de o legătură rapidă și fiabilă cu Cracovia, cu o durată a călătoriei mai mică de 30 de minute, odată ce noile șine de pe secțiunea Podłęże – Gdów vor fi finalizate.
Construcția noii rute feroviare va oferi mai multe oportunități pentru dezvoltarea sistemului de transport. Pe lângă stația din Gdów, PLK va construi și o nouă stație Podłęże Bałachówka, precum și stații în Zagórze lângă Niepołomice și Wiatowice. Platformele vor fi complet adaptate la nevoile persoanelor cu mobilitate redusă, datorită pasajelor subterane și a intersecțiilor separate de nivel, dotate cu lifturi.
„Noua linie de cale ferată de la Podłęże la sud de Małopolska nu va fi doar de o importanță cheie pentru regiune, ci și de o valoare strategică pentru întreaga țară. Nu poate exista dezvoltare a Poloniei fără dezvoltarea infrastructurii”, a declarat viceprim-ministrul și ministrul apărării naționale, Władysław Kosiniak-Kamysz.
Din motive de siguranță, linia de cale ferată a fost proiectată astfel încât toate intersecțiile cu drumurile să fie pe două niveluri. Noul tronson va face legătura cu linia ferată principală existentă E30 (Cracovia – Rzeszów) între stația Węgrzce Wielkie și stația Podłęże. Calea ferată va fi construită deasupra autostrăzii A4, făcând legătura cu linia de cale ferată spre Kraków Główny și Nowa Huta printr-un sistem de poduri și viaducte. Spre Gdów, șinele vor urma un traseu care implică numeroase structuri de inginerie. Investiția va include, de asemenea, un tunel feroviar cu două șine, iar lângă Marszowice a fost planificată o nouă stație de cale ferată în Gdów. Platformele vor fi amplasate sub drumul existent, care va fi ridicat pentru proiect și conectat la gară.
„Datorită investiției Podłęże – Piekiełko, vom crește competitivitatea acestei regiuni din Małopolska. Ne concentrăm pe calea ferată și pe alte părți ale țării noastre care necesită construcția de noi linii de cale ferată. De asemenea, punem în aplicare un proiect de construcție a unei căi ferate de mare viteză. Toate aceste investiții vor avea un impact pozitiv asupra dezvoltării economice a țării noastre”, a declarat ministrul Infrastructurii, Dariusz Klimczak.
Construcția noii linii spre Małopolska este cea mai mare investiție realizată de PKP Polskie Linie Kolejowe în sudul țării. Aceasta va îmbunătăți conexiunile de transport, va scurta călătoriile către Zakopane și Nowy Sącz și va facilita transportul de mărfuri către și din Slovacia.
Construcția liniilor de cale ferată Podłęże – Podłęże Bałachówka și Podłęże – Gdów face parte din proiectul „Podłęże-Piekiełko”, cea mai mare investiție a PLK în sudul Poloniei. În prezent, lucrările de construcție sunt în curs de desfășurare pe patru secțiuni ale acestei investiții, iar antreprenorii construiesc noi poduri, viaducte, stații și stații în orașele din Małopolska. În apropiere de Limanowa, se fac pregătiri pentru forarea celui mai lung tunel feroviar din Polonia, care va scurta călătoriile cu trenul spre Nowy Sącz. De asemenea, sunt în curs de desfășurare proceduri de licitație pentru alte două secțiuni ale acestei linii (Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale și Szczyrzyc – Tymbark). Investiția include modernizarea și electrificarea rutei Chabówka – Nowy Sącz de 75 km și construcția unei linii noi de 58 km, care va conecta Podłęże cu Tymbark și Mszana Dolna.
Proiectul global va facilita transportul între Cracovia și Munții Poloniei, cea mai sudică regiune a țării, și Sądecczyzna. Cele mai rapide trenuri vor acoperi ruta Cracovia – Nowy Sącz în aproximativ 60 de minute, iar călătoria de la Cracovia la Zakopane va dura aproximativ 90 de minute. Unele părți ale acestei investiții sunt finanțate în cadrul Planului național de redresare și reziliență al Poloniei.
Modernizarea și construcția acestor linii feroviare vizează crearea de conexiuni feroviare alternative de-a lungul axei nord-sud a Europei, îmbunătățind rețeaua de transport feroviar de marfă.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com