duminică, februarie 16, 2025
spot_img

Licitație de 1,4 miliarde de euro pentru calea ferată Białystok – Ełk

Administratorul polonez al infrastructurii feroviare PKP PLK a anunțat o licitație în valoare de 6 miliarde de zloți (1,4 miliarde de euro) pentru modernizarea liniei feroviare Białystok – Ełk, care face parte din viitorul Rail Baltica.
Proiectul acoperă reconstrucția a 100 km de cale ferată realizată de un singur antreprenor, care nu va putea proveni din așa-numitele țări terțe. Investiția este realizată cu sprijinul Mecanismului pentru interconectarea Europei.
„Această licitație va fi excepțională și dintr-un alt motiv. Pentru prima dată, contractanții cu sediul în afara UE, SEE și entitățile din țările care nu sunt acoperite de acordul OMC privind achizițiile publice vor fi excluși din procedură. Aceasta este decizia și reacția noastră la hotărârea recent anunțată a CJUE. Abordăm această investiție importantă în mod rațional, o astfel de restricție crește siguranța punerii sale în aplicare”, a explicat Piotr Wyborski, președintele Consiliului de Administrație al PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Lucrările planificate includ 100 km de cale ferată, cu un total de 8 stații și 10 opriri care vor dobândi un nou standard. O a doua cale ferată va fi construită pe întreaga lungime, ceea ce va crește semnificativ capacitățile și posibilitățile de desfășurare a traficului feroviar. Circulația eficientă și sigură a trenurilor va fi asigurată de dispozitive moderne și computerizate de control al traficului feroviar. Vor fi construite stații tehnice în Podlasie și Lipińskie Małe, care vor oferi posibilități suplimentare pentru trenuri de a se încrucișa (de a trece unul pe lângă celălalt), ceea ce va avea un impact pozitiv asupra capacității liniei. După finalizarea lucrărilor, supravegherea rutei spre Ełk va fi preluată de Centrul local de control al traficului feroviar din Białystok, în locul actualelor cutii de semnalizare.
Investiția va schimba condițiile de călătorie, deoarece noile peroane vor dobândi același standard ca pe tronsonul reconstruit Czyżew – Białystok. PKP PLK va pregăti 6 stații și 10 stații pentru pasageri, unde vor fi create peroane moderne, adaptate nevoilor persoanelor cu mobilitate redusă. Vor fi create două stații noi: Dziękonie, în locul stației Czechowizna, și Ciemnoszyje. Unele își vor schimba locația, astfel încât calea ferată să fie mai aproape de locuitori – acesta va fi cazul stației Starosielce din Białystok și al stațiilor Bacieczki, Fasty și Borsukówka din Białystok. Vom transforma actuala stație Dobrzyniewo Duże într-un spunct de oprire, ceea ce va crea posibilități suplimentare pentru desfășurarea traficului feroviar.
La fel ca pe ruta Czyżew – Białystok, și pe linia spre Ełk, trecerile la nivel cu calea ferată vor fi înlocuite cu joncțiuni, tuneluri și viaducte separate de nivel. PLK a planificat construirea a 20 de viaducte rutiere, 12 viaducte feroviare și 12 pasaje subterane. Șoferii nu vor trebui să oprească în fața șinelor, iar trenurile – după finalizarea tuturor lucrărilor și lansarea sistemului ETCS în viitor – vor putea circula cu o viteză de 200 km/h pe cea mai mare parte a tronsonului. Condițiile pentru transportul de mărfuri se vor îmbunătăți, de asemenea, deoarece noua linie și noile stații după reconstrucție vor oferi posibilitatea de a circula trenuri cu o viteză de până la 120 km/h și o lungime de 750 m.
De-a lungul liniei de cale ferată Białystok – Ełk, trenurile vor parcurge distanța în 55 de minute, călătorind cu până la 200 km/h atunci când proiectul va fi finalizat.
„Reconstrucția liniei feroviare Białystok – Ełk este o investiție pe care locuitorii din regiune o așteaptă de ani buni. Timpii de călătorie mai scurți, un confort mai bun și o siguranță sporită sunt beneficii specifice care vor schimba viața de zi cu zi a călătorilor”, a declarat ministrul Infrastructurii, Dariusz Klimczak.
Investiția este realizată ca parte a mai multor proiecte: „Lucrări la linia de cale ferată E 75 (Rail Baltica) pe secțiunea Białystok – Knyszyn”, «Lucrări la linia de cale ferată E 75 (Rail Baltica) pe secțiunea Osowiec – Ełk», care sunt cofinanțate de CEF.
Proiectul „Lucrări la linia de cale ferată E 75 (Rail Baltica) pe tronsonul Knyszyn – Osowiec” solicită cofinanțare din partea Uniunii Europene prin Mecanismul Conectarea Europei.
Lucrările de construcție sunt planificate să fie efectuate până în 2029.
Modernizarea liniei feroviare Rail Baltica este una dintre cele mai importante investiții feroviare realizate în Polonia. PKP Polskie Linie Kolejowe a modernizat deja două secțiuni, una de la Varșovia Rembertów la Sadowne și una de la Sadowne la Czyżewo. În prezent, se lucrează la următorul tronson, al treilea, de la Czyżewo la capitala Voievodatului Podlaskie, Białystok. Lucrările sunt planificate pe următoarele secțiuni ale rutei, inclusiv secțiunile Białystok – Ełk și Ełk – Trakiszki.
Modernizarea Rail Baltica în Polonia a fost împărțită în cinci etape. În 2015, au fost finalizate principalele lucrări pe ruta Varșovia Rembertów – Tłuszcz (Sadowne). Investiția pe această secțiune a inclus, printre altele, construirea sau reconstrucția a 4 stații și 14 stații de cale ferată (inclusiv deschiderea noii stații Varșovia Nowy Ług) și înlocuirea șinelor pe o secțiune de peste 60 km. În plus, au fost modernizate numeroase structuri de inginerie, inclusiv 8 poduri și 24 de treceri la nivel cu calea ferată.
Parte a proiectului, PLK a finalizat modernizarea secțiunii Sadowne – Czyżew. În 2019 au fost finalizate lucrările la cea de-a doua secțiune. Ca parte a modernizării liniei Sadowne – Czyżew, au fost reconstruite 2 stații, 4 stații, 11 treceri la nivel cu calea ferată și 3 poduri, au fost construite un nou pod peste râul Bug și o a doua cale ferată pe ruta Prostyń Bug – Małkinia. În plus, a fost înființat Centrul local de control al traficului feroviar în Małkinia. Lucrările au fost efectuate pe o secțiune de peste 36 km, unde au fost înlocuite și șinele, și rețeaua de tracțiune.
Următoarea etapă a construcției Rail Baltica include lucrări pe ruta de la Czyżew la Białystok, totalizând 71 km. Aceasta este lungimea tronsonului în care se desfășoară în prezent lucrări în cadrul implementării Rail Baltica, de la Czyżew la Białystok. Planurile includ, printre altele, construirea sau modernizarea a 6 stații, 12 stații (inclusiv amenajarea uneia noi – Białystok Zielone Wzgórza), 10 poduri feroviare, inclusiv cel mai mare, de aproape 200 de metri, peste râul Narew. În plus, în capitala Voievodatului Podlaskie va fi deschis un centru local de control al traficului feroviar. Platformele de pe ruta de la Czyżew la Białystok vor fi echipate cu sistemul central de informare dinamică a călătorilor.
Pe tronsonul Czyżew – Białystok, infrastructura existentă va fi modernizată și vor fi instalate noi șine pentru a crea capacitate suplimentară.
După finalizarea modernizării tronsonului Czyżew – Białystok, va începe reconstrucția celui mai lung tronson – ruta de 100 km din capitala provinciei Podlaskie până la Ełk. Etapa finală a construcției părții poloneze a liniei internaționale Rail Baltica va fi modernizarea tronsonului Ełk – Trakiszki, lung de 94 km. Finalizarea lucrărilor pe ruta Varșovia – Tallinn este programată pentru 2026. Pe termen mai lung, va fi construit un tunel care va lega Tallinn de Helsinki.
Când întregul proiect va fi finalizat, timpul de călătorie al trenurilor pe secțiunea poloneză a Rail Baltica va fi scurtat. Trenurile de călători vor circula cu până la 160 km/h, iar trenurile de marfă cu 120 km/h, ceea ce înseamnă că o călătorie de la Białystok la Varșovia va dura mai puțin de două ore. Călătoriile mai rapide înseamnă, de asemenea, mai multe conexiuni pe traseu.
Stațiile și spunctele de oprire vor dispune de sisteme statice și dinamice de informare a pasagerilor și de informații pentru transportatori. Platformele vor fi adaptate la nevoile persoanelor cu mobilitate redusă – vor fi ridicate, dotate, printre altele, cu rampe și căi de ghidare care vor facilita deplasarea persoanelor nevăzătoare și cu deficiențe de vedere. Confortul așteptării trenurilor va fi îmbunătățit prin noi bănci și adăposturi care protejează împotriva condițiilor meteorologice nefavorabile.
Investiția va aduce beneficii nu numai pasagerilor, ci și antreprenorilor și șoferilor. Modernizarea liniei va face din calea ferată o alternativă atractivă și ecologică la transportul rutier. Acest lucru va face posibilă reducerea ambuteiajelor de pe drumurile locale și reducerea emisiilor de CO2 în atmosferă. Îmbunătățirea transportului de mărfuri va crește, de asemenea, atractivitatea economică și investițională a regiunilor.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole