Proiectul privind înființarea unui transport metropolitan la Iași ar putea fi gata anul viitor. Autoritățile ieșene au intrat pe ultima sută metri în lansarea licitației pentru întocmirea studiului de fezabilitate.
Procedura va fi organizată de Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMPTI), iar documentația de licitație a fost aprobată alaltăieri, potrivit Ziarul de Iași. Următorul pas constă în publicarea anunțului în sistemul electronic de achiziții publice. Finanțarea este asigurată de Primăria Iași, iar banii au fost deja alocați. Studiul trebuie întocmit rapid: proiectul poate fi depus pentru accesarea unei finanțări nerambursabile până la finalul lunii iunie 2025.
Din informațiile ZDI, contractul are o valoare estimată de 10,5 milioane de lei (fără TVA).
65 de kilometri de rețea metropolitană
Potrivit directorul AMPTI, Eduard Boz, în întocmirea studiului se va lua în considerare o rețea de cale ferată existentă care va fi modernizată (55 km), la care va fi adăugat un tronson nou, între Aroneanu și Vlădiceni (10,5 km), cu scopul de a asigura transport spre Aeroport. Traseele propuse vizează introducerea trenului metropolitan spre zone din Podu Iloaiei, Ungheni, Aroneanu, Holboca și Ciurea.
„Prin traseele propuse se are în vedere deservirea localităților-satelit care trimit zilnic către Iași un număr semnificativ de navetiști. De asemenea, acestea sunt concepute pentru a asigura un tranzit cât mai rapid și eficient atât în interiorul orașului, cât și în zona metropolitană, punând astfel bazele unui sistem de transport integrat în infrastructura deja existentă”, a declarat șeful AMPTI Eduard Boz.
El a adăugat că, odată cu introducerea trenului metropolitan, va trebui regândit și transportul public metropolitan, cel gestionat de CTP în prezent, astfel încât „între cele două să existe o complementaritate”.
Vara trecută, la momentul în care a fost actualizat un studiu de soluții (la nivel de studiu de prefezabilitate), estimarea AMPTI era că proiectul trenului metropolitan costă în jurul sumei de 270 de milioane de euro. Din această sumă, 140 de milioane de euro erau estimate pentru achiziția a 10 trenuri cu o capacitate de 120-160 de pasageri.