spot_img
joi, octombrie 6, 2022
spot_img

Licitația Primăriei București pentru 100 de tramvaie a fost suspendată

Cauza suspendării este starea de urgență. Licitația de achiziție a 100 de tramvaie de către Primăria Municipiului București a fost suspendată pe perioada stării de urgență potrivit soluției postate joi pe situl Curții de Apel București.

Doru Cireașă

modernizarea liniilor de tramvai
Licitația de tramvaie a primăriei București a fost suspendată

 

„Suspendat în baza art. 42 alin.6 din Decretul Președintelui României 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României pe toată perioada stării de urgență”, arată soluția purtând data de 2 aprilie.

Articolul menționat spune: „În temeiul prezentului decret, judecarea proceselor civile, altele decât cele prevăzute la alin. (1), se suspendă de plin drept pe durata stării de urgență instituite prin acesta, fără a fi necesară efectuarea vreunui act de procedură în acest scop”. Același decret mai precizează că: „Pe durata stării de urgență, activitatea de judecată continuă în cauzele de urgență deosebită. Lista acestor cauze se stabilește de Colegiul de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru cauzele de competența acesteia și, respectiv, de colegiile de conducere ale curților de apel pentru cauzele de competența lor și pentru cauzele de competența instanțelor care funcționează în circumscripția lor teritorială, putând fi, după împrejurări, actualizată”.

Licitația de tramvaie, suspendată și amânată de mai multe ori

Procesul a suferit mai multe amânări, ultima fiind din 20 februarie. Judecătorii au decis atunci amânarea ca urmare a unei decizii a Adunării Generale a judecătorilor Curții de Apel și din cauza lipsei de procedură cu partea intimată.

Prima suspendare a avut loc în 23 ianuarie când judecătorii au protestat împotriva suspendării pensiilor de serviciu încasate sau pe care urmau să le încaseze.

In proces Primăria București și Astra Vagoane au calitate de petent, în timp ce competitorul turc Durmazlar Makina e intimat.

Pe rolul Curții de Apel București au existat nu mai puțin de trei dosare, toate fiind contopite în dosarul în care pronunțarea a fost amânată joi. Toate cele trei dosarele au privit o decizie a CNSC din decembrie 2019 privind procedura.

Ce a decis CNSC

Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) a anulat decizia de atribuire pentru tramvaie, organizată de Primăria Capitalei, prin care turcii de la Durmazlar au fost desemnaţi câştigători.

De asemenea, Primăria va trebui să-i plătească societăţii Astra Vagoane Călători cheltuielile cu avocaţii.

„În temeiul art. 26 alin. (2) şi (5) din Legea nr. 101/2016, pentru considerentele evocate în motivarea prezentei, admite, în parte, contestaţia formulată de Astra Vagoane Călători SA, în contradictoriu cu Municipiul Bucureşti, şi anulează adresele de comunicare a rezultatului procedurii de atribuire nr. 3307/04.11.209 şi 3308/04.11.2019 şi raportul procedurii de atribuire nr. 3297/04.11.2019”, se arată în decizia CNCS obţinută în exclusivitate de Club Feroviar.

CNSC obliga astfel Primăria Municipiului Bucureşti la reevaluarea ofertei Durmazlar, în termen de 20 de zile de la primirea deciziei.

Decizia CNCS este obligatorie pentru părţi, dar împotriva ei s-a putut formula plângere în termen de zece zile lucrătoare de la comunicare.

La începutul lunii noiembrie, Primăria a anunţat că turcii de la Durmazlar au câştigat licitaţia prin care ar fi trebuit să livreze 100 de tramvaie noi pentru Capitală. Licitaţia a fost contestată de Astra Vagoane, companie care a participat la licitaţie.

Concluzii dure privind licitația

Raportul CNSC a fost unul dur privind decizia comisiei de licitație din Primărie.  Cea mai dură concluzie cuprinsă în decizia CNSC este cea prin care membrii Consiliului spun, negru pe alb, că oferta firmei turcești Durmazlar trebuia respinsă încă de la bun început și nu ar fi trebuit să participe la licitație.

Este vorba de faptul că Durmazlar nu a inclus în dosarul cu care s-a prezentat la licitație graficul de livrare a tramvaielor, iar acest document a fost depus ulterior, la clarificări. ”Într-adevăr, legislația permite completarea ofertei cu informații formale sau de confirmare, însă prezentarea graficului de livrare și a angajamentului ferm nu poate fi considerată o astfel de completare, cu tât mai mult cu cât, pe baza informațiilor primite, în cazul de față, oferta Durmazlar Makina Sanayi Ve Ticaret AȘ a obținut un punctaj mai mare care a condus la ocuparea primei poziții în clasament”, se arăta în documentul obținut de Club Feroviar în decembrie 2019.

Ultimele Articole