UPDATE Un participant la licitația pentru trenurile de metrou aduce acuzații grave Metrorex. Reacția societății

4 aprilie 2019

O firmă interesată de licitația pentru trenurile de metrou destinate Magistralei 5 Eroilor – Drumul Taberei aduce acuzații grave Metrorex, despre care spune că vrea să cumpere material rulant “cu design învechit și cost operațional ridicat”.

“Parcurgând specificațiile tehnice și cerințele concrete ale fișei de date, specialiștii noștri au observat o similitudine ce frizează identitatea între prezenta licitație și cele anterioare din anii 2011 și 2014 (cu atât mai mult în cadrul licitației din 2014, urmare a intervenirii unor serioase aspecte de nelegalitate cu valențe penale, licitația a fost anulată), licitații ce au ridicat serioase semne de întrebare cu privire la imparțialitatea și echidistanța procedurilor față de toți participanții la procedură”, se arată în documentul publicat în sistemul de achiziții publice.

UPDATE Metrorex susține că respectă procedurile legale în ceea ce privește achizițiile publice

”Metrorex a respectat de fiecare dată toate procedurile legale în ceea ce privește achizițiile publice”, se arată într-un comunicat semnat de directorul general Dumitru Șodolescu. În același document se afirmă că anunțul de participare la licitație a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) doar după ce documentația a fost verificată și validată de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP). ”Procedura de licitație își urmează cursul conform legislației, cu respectarea caietului de sarcini elaborat de consultantul internațional avizat de Metrorex și Autoritatea Feroviară Română (AFER), singurul organism abilitat pentru avizarea din punct de vedere tehnic, care respectă standardele și reglementările în  vigoare. Trenurile de metrou ce urmează a fi achiziționate de Metrorex vor fi noi, firma câștigătoare va face un prototip dedicat, pe baza căruia să fie fabricate și restul trenurilor comandate. Designul trenurilor va fi stabilit în faza de proiectare a acestora, de către câștigătorul procedurii de achiziție, cu avizul Metrorex și al consultantului. Construcția vagoanelor din oțel și sistemul de ventilație a salonului pentru călători, ce include răcirea aerului, au fost alese pe criterii obținute în urma unor analize tehnico-economice. În caietul de sarcini este prevăzut ca iluminatul să fie cu leduri”, se mai arată în comunicat.

Documentul menționat nu este atribuit nici unei companii pentru că procedura din sistemul de achiziții publice nu permite acest lucru, însă firma elvețiană Stadler a contestat la CNSC licitația pentru trenurile de metrou.

Metrorex, acuzată că favorizează CAF la licitația pentru trenurile de metrou

Practic, Metrorex este acuzată că a lansat din nou o licitație cu dedicație pentru spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), scrie G4Media.

Potrivit documentului citat, Metrorex este acuzată că vrea să achiziționeze trenuri în a căror construcție trebuie folosit oțelul, în condițiile în care există înlocuitori tehnici şi calitativi superiori, precum aluminiul. “Din motive de neînţeles din punct de vedere comercial, se acordă prioritate unui produs care, dintr-o perspectivă tehnică şi comercială este de o calitate inferioară, dar este oferit la un preţ egal sau comparabil cu un produs mai avansat”, se arată în documentul citat.

Pe cale de consecință, compania cere modificarea caietului de sarcini, care “este conceput într-un mod defectuos, tinde să profite un singur candidat și pare că se dorește să se impună un produs ce, din punct de vedere tehnic și comercial, nu respectă standardele actuale și cele mai bune practici din industria feroviară”.

Procedura de licitație a fost contestată deja de elvețienii de la Stadler Rail Management AG, care s-au adresat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor pe 2 aprilie. Metrorex a lansat pe 22 martie licitaţia pentru achiziţia a 30 de trenuri care vor circula pe Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Iancului. În primă fază vor fi cumpărate 13 trenuri, urmând ca ulterior să mai fie achiziţionate încă 17.

Valoarea contractului este estimată între 520,15 milioane lei și 1,2 miliarde lei. Finanțarea va fi asigurată de fonduri europene și un împrumut de la Banca Europeană de Investiții.