spot_img
marți, februarie 7, 2023
spot_img

Licitația pentru trenuri metropolitane la Brașov reluată, de data aceasta cu termen de doi ani la contract

Anulată la începutul acestei luni in absența ofertelor, licitația pentru trenuri metropolitane la Brașov a fost din nou repornită, de data aceasta cu un termen de 24 de luni.

Asociația Metropolitană pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Brașov a reluat zilele trecute licitația pentru realizarea studiilor necesare pentru mai multe rute de transport metropolitan.

Licitația a fost anulată la începutul lunii, ca urmare a faptului că nu a fost depusă nicio ofertă, cel mai probabil din cauza faptului că termenul solicitat pentru contract, respectiv 11 luni, a fost considerat prea strâns. În consecință, acum, autoritatea contractantă a impus un termen de 24 de luni.

Licitația pentru trenuri metropolitane la Brașov are valoare de peste 12 milioane de lei

Prima data, licitația a fost organizată la începutul anului trecut. Finanțarea proiectului, cu o valoare limită de 12,89 milioane de lei, ar urma să se facă din POIM Programul Operațional Infrastructură Mare. Termenul până la care se consideră eligibile cheltuielile făcute în cadrul acestuia este 31 decembrie 2023.

În luna septembrie 2022, la încheierea celei de-a doua proceduri, Asociația Metropolitană a considerat că singura ofertă primită, cea a firmei turce Inpro Muhendislik Musavirlik Anonim Sirketi era necorespunzătoare deoarece ofertantul nu a îndeplinit condițiile minime de studii de calificare pentru personalul propus.

Alte semne de întrebare au privit, potrivit solicitărilor de clarificări depuse atunci, termenul scurt de livrare a documentației și termenele necesare obținerii avizelor de la CFR SA. Și în solicitările formulate apare problema calificărilor personalului, ofertantul considerând că cererile autorității contractante sunt exagerate și nelegale.

Licitația pentru trenuri metropolitane. Scopul acesteia

Scopul proiectului constă în elaborarea unui plan strategic/investițional (analiza de pre-fezabilitate) privind:

  • introducerea serviciilor de tren metropolitan sau a unor sisteme alternative de transport sustenabil pentru nouă trasee;
  • studiu de fezabilitate (SF) pentru investitiile relevante și prioritare rezultate;
  • documentații de achiziție publică/caiete de sarcini (aferente investițiilor din SF) pentru realizarea proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor, a proiectului tehnic de execuție și execuția lucrărilor (într-o singură etapă de contractare).

Documente de realizat

Câștigătorul licitației va trebui să întocmească următoarele analize și documente:

1. Planul Strategic/investițional (analiza de pre-fezabilitate) privind introducerea serviciilor de tren metropolitan sau a unor sisteme alternative de transport sustenabil pentru următoarele trasee (în restul textului se vor folosi denumiri abreviate T1… T9):

  • T1. Brașov – Dârste – Timișu de Jos – Timișu de Sus – Predeal (Magistrala CF 300; aprox. 26 km);
  • T2. Brașov – Bartolomeu – Cristian – Râșnov – Zărnești (Linia CF 203; aprox. 27 km);
  • T3. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Codlea (Magistrala CF 200; aprox 14 km);
  • T4. Brașov – Bartolomeu – Stupini – Bod – Feldioara – Rotbav (Magistrala CF 300; aprox. 24 km);
  • T5. Brașov – Hărman – Prejmer – Chichis – Ozun – Sfântu Gheorghe (Magistrala CF 400; aprox. 32 km);
  • T6. Brașov – Hărman – Budila – Teliu – Întorsura Buzăului (Linia CF 403; aprox. 43 km);
  • T7. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Aeroport Internațional Brașov (Ghimbav) – Bod (aprox. 12 km);
  • T8. (Brasov -) Rasnov – Tohanu Nou – Bran;
  • T9. (Brasov -) Bod – Hărman / Prejmer – Dârste.

2. Studiu de fezabilitate (SF) pentru investițiile relevante și prioritare rezultate din Planul Strategic – în principiu (sub rezerva rezultatelor studiului) acoperind liniile existente T1-T6 sau parte dintre acestea și – în măsura în care sunt necesare – investițiile complementare pentru linia T7 (pentru care un studiu de fezabilitate separat este în curs de elaborare de către CN CFR SA).

3. Documentații de achiziție publică/caiete de sarcini (aferente investițiilor din SF) pentru realizarea proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor, proiectului tehnic de execuție și execuția lucrărilor (într-o singură etapă de contractare).

4. Pentru traseele noi (T8, T9) în funcție de rezultatele Planului Strategic: a) în cazul în care soluția de mobilitate optimă va fi feroviară (construirea unor noi secțiuni de cale ferată) se vor livra  Documentații de achiziție publică/caiete de sarcini pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului preliminar (adecvată pentru contractarea în următoarea etapă, integrat, direct a serviciilor de proiectare și execuție) pentru construcția sectiunilor de cale ferata respective, b) în cazul în care soluția de mobilitate optimă va fi cea de transport cu un sistem performant de autobuze nepoluante (achiziție de autobuze nepoluante, infrastructură de încărcare, stații și acces la stații etc.), se vor livra documentații de achiziție publică/caiete de sarcini pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru construcția infrastructurilor necesare operării autobuzelor și achiziția autobuzelor nepoluante.

Populația zonei crește cu 10% în weekend-uri

Autoritățile brașovene justifică proiectul prin aceea că Polul de Creștere Brașov are în componență 3 municipii (Brașov, Codlea, Săcele), 4 orașe (Ghimbav, Predeal, Râșnov, Zărnești) și 11 comune (Bod, Budila, Cristian, Crizbav, Feldioara, Hălchiu, Hărman, Prejmer, Sânpetru, Tărlungeni și Vulcan). Polul de Creștere Brașov are o populație de peste 400.000 de locuitori și o suprafață de 139.628 ha. În cadrul Polului de Creștere a fost înființată Agenția Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă Brașov. În zona de influență a zonei metropolitane/polului de creștere Brașov se regăsesc și localități din județul Covasna, respectiv Municipiul Sfântu Gheorghe, Orașul Întorsura Buzăului, Comuna Chichiș și Comuna Ozun. Analiza privind evoluția populaţiei în Polul de Creștere prevede o creştere a populaţiei totale de la 472.341 în 2014 la 495.515 în 2030, dar cu o evoluție neechilibrată între toate localitățile competente. PIB-ul din punctul de vedere al puterii standard de cumpărare per cap de locuitor la preţurile actuale ale pieţei este un pic mai mare decât România. PIB-ul per cap de locuitor a crescut semnificativ din 2004 în 2011. O dinamică majoră a populației se constată în perioada de sfârșit de săptămână și în perioadele de concedii vară/iarnă, respectiv o creștere medie a populației cu 50.000 de persoane/zi în aceste perioade, ceea ce pune presiune asupra sistemului de transport public local la nivel urban și metropolitan.

 

Ultimele Articole