Astra Vagoane Călători despre licitația pentru tramvaie: Explicația PMB este greu de acceptat. Vom face contestație

12 noiembrie 2019

Conducerea Astra Vagoane Călători consideră greu de acceptat explicația Primăriei Capitalei pentru renunțarea la o serie de condiții prevăzute în caietul de sarcini la licitația pentru tramvaie doar pentru a promova oferta firmei turcești Durmazlar. Compania românească anunță oficial că va face contestație la procedura de atribuire.

Adrian Bărbulescu

licitația pentru tramvaie tramvaie noi la Craiova licitația pentru tramvaie în București tramvaie noi la Botoşani

”Cu surprindere am constatat că PMB prin Comisia sa de Licitație a apreciat că un tramvai desenat de firma concurentă care nu a fost produs încă și nici omologat UE ar fi superior tramvaiului fabricat după licența Siemens de către un fabricant tradițional de material rulant”, spune Gheorghe Florin Sîrbu, directorul general al Astra Vagoane Călători Arad. El amintește faptul că tipul de tramvai produs la Arad circulă deja în România de șase ani de zile și are cel mai mic consum de energie electrică, cel mai mare coeficient de disponibilitate, îndeplinind cele mai înalte standarde de calitate și comfort existente în Europa.

”Diferența de puncte semnificativă în defavoarea noastră este termenul de livrare avansat de firma câștigătoare, or acest lucru nu credem că este un avantaj pentru Primăria Capitalei, ci mai degrabă un semnal că ofertantul desemnat câștigător nu are contracte și că cele câteva mii de metri pătrați de hale declarate de ei sunt neutilizate. Nemulțumiți fiind am hotărât să contestăm rezultatul procedurii dar pentru asta avem nevoie de documentele depuse de concurență pentru formularea contestației”, adaugă Sîrbu.

Două contestații în 20 de ani. La ambele Astra Vagoane Călători a avut dreptate

El punctează faptul că în ultimii 20 de ani Astra a mai introdus de două ori contestații privind licitații tot din sfera achizițiilor publice ”și de fiecare dată s-a dovedit că obiecțiunile Astra au fost întemeiate”. Chiar dacă directorul nu a precizat, prima este licitația organizată în 2012 de Primăria Cluj Napoca, la care polonezii de la PESA au fost declarați câștigători, cu toate că tramvaiele lor nu aveau podea coborâtă pe toată lungimea și avea în față o ușă simplă, nu dublă, așa cum prevedea caietul de sarcini. Acest caz privind achiziționarea a 12 tramvaie în valoare de 18 milioane de euro a ajuns la vremea respectivă în atenția DNA.

A doua situație a fost la licitația organizată de Metrorex în iunie 2014 pentru cumpărarea a până la 51 de trenuri noi pentru Magistrala 5, cu o valoare estimată de 1,55 miliarde de lei, fără TVA. Firma spaniolă CAF a fost declarată câştigătoarea licitaţiei, însă rezultatul a fost contestat ulterior de Alstom şi Astra Vagoane Călători Arad. Pe fir au intrat și procurorii DNA, care i-a trimis în judecată pe doi angajați ai Metrorex, care au și fost condamnați în 2017 la pedepse de închisoare cu suspendare pentru trucarea licitației.

”Suntem convinși că și de data asta Astra are dreptate și credem că instituțiile învestite cu soluționarea litigiilor își vor face datoria în limitele legii”, spune Gheorghe Florin Sîrbu.

Licitația pentru tramvaie nu trebuia secretizată în totalitate

Directorul amintește că fabrica arădeană a participat la multe licitații, atât în țară cât și în străinătate, și peste tot, după desemnarea câștigătorului dosarul licitației devine public cu excepția unor prevederi care țin de dreptul de autor sau de proprietate industrială.

Nu și la Primăria Capitalei, care, sub pretextul că ofertantul și-a securizat în totalitate oferta, refuză punerea la dispoziție a documentelor solicitate, încălcând astfel prevederile Legii Achiziției Publice nr.99. ”Se afirmă în mod repetat că toate aprecierile Comisiei au fost Avizate Conform de ANAP, dar și solicitarea de avize în exces de la ANAP este suspectă. Și încă ceva, toate ilegalitățile din domeniul Achizițiilor Publice s-au făcut cu Avizul Conform ANAP, așa că puhoiul de avize solicitate de la ANAP inculpă, nu disculpă”, mai spune Sîrbu.

Cele două oferte tehnice la licitația pentru tramvaie a Primăriei Capitalei, complet diferite

Din punct de vedere tehnic, acesta susține că, analizând în mod obiectiv produsele fabricate de Durmazlar, se constată că toate cele trei tipuri de tramvaie sunt construite după alt concept, construcție unitară cu vagoane suspendate care nu pot fi modificate decât reconstruite în alte variante și care necesită alte teste, probe și omologări.

În ceea ce privește oferta Astra Vagoane Călători, acest tip de tramvai circulă în Europa în peste 800 de exemplare în țări ca Germania, Ungaria, Portugalia sau România. ”Cu acest tip de tramvai ne-am prezentat și la licitația de la București, considerând că oferta noastră corespunde întrutotul Caietului de Sarcini întocmit de PMB”, precizează directorul fabricii arădene. El amintește faptul că, cu toată experiența sa acumulată în timp, intrarea pe piața tramvaielor a fost precedată de un studiu de piață pentru identificarea și aplicarea celei mai bune soluții. Astfel, în anii 2008-2009 specialiștii de la Arad au analizat și comparat mijloacele de transport urban pe șine produse de marii fabricanți din domeniu și au ajuns la concluzia că aceștia aveau deja un nivel tehnic ridicat greu de atins într-un timp relativ scurt. În consecință, s-a luat decizia de a achiziționa o licență de fabricație pentru un tramvai de top.

Astfel că la finele anului 2009 Astra Vagoane Călători a finalizat negocierile cu Siemens pentru achiziția licenței de fabricație a tramvaiului Combino Plus, tramvai modular care poate fi construit în funcție de nevoi, iar componența poate varia între două și șase vagoane, adică între 18-54m lungime.

O procedură de atribuire cu multe semne de întrebare

Săptămâna trecută, licitația pentru tramvaie, la care au fost declarați câștigători turcii de la Durmazlar, a fost secretizată de Primăria Capitalei, condusă de Gabriela Firea. Și asta pentru că, potrivit informațiilor obținute de Club Feroviar, compania turcească nu ar fi respectat mai multe cerințe din caietul de sarcini, dar membrii comisiei de licitație au închis ochii. Una dintre abaterile de caietul de sarcini constă în faptul că tramvaiul turcilor are doar patru uși duble în loc de cinci, exact cum s-a întâmplat și la licitația de la Cluj Napoca.

Deși la prima vedere s-ar putea spune că este vorba de simple detalii, aceste ”mici” încălcări ale prevederilor din caietul de sarcini la care membrii comisiei de licitație conduse de fostul director general al Tarom Eugen Davidoiu a închis ochii cu bună știință au condus la atribuirea contractului către turci. Și asta în condițiile în care ofertele de preț ale celor doi competitori au fost foarte apropiate – punctajul a fost de 59,85 pentru Astra și de 60 pentru Durmazlar.