BREAKING Se lansează licitația pentru podul Grădiștea, pe linia București – Giurgiu. Contract de 83 milioane de euro

CFR SA va lansa în perioada imediat următoare licitația pentru podul Grădiștea, de pe linia ferată București – Giurgiu, prăbușit în 2005. De atunci, trenurile ocolesc pe la Videle, iar durata călătoriei dintre Capitală și Giurgiu este de trei ore, fapt ce le-a adus o prosperitate nesperată patronilor de microbuze și autocare.

Adrian Bărbulescu

licitația pentru podul Grădiștea

Este vorba despre o licitație cu o valoare estimată de 388,84 milioane de lei (aproximativ 83 milioane de euro), pentru ”Redeschiderea circulației peste râul Argeș între stațiile Vidra și Comana”. Potrivit informațiilor oficiale ale CFR SA, documentația a fost urcată în SICAP și se așteaptă validarea din partea Autorității Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP).

Contractul se va întinde pe o durată de 90 de luni, din care șase luni proiectare, doi ani execuția propriu zisă și 60 de luni (cinci ani) garanție. Astfel, dacă toate lucrurile vor merge ca la carte, podul va deveni circulabil în 2022, după 17 ani de la prăbușirea sa.

Până la licitația pentru podul Grădiștea, trenurile ocolesc pe la Videle

Din cauză că podul este indisponibil, trenurile nu circulă pe nicio porțiune din prima cale ferată construită în Principatele Române. Doar în 2017, în primul mandat al lui Răzvan Cuc la Ministerul Transporturilor, au fost introduse trenuri Regio pe relația Grădiștea – Giurgiu. Și asta pemtru că ministrul provenea din organizația PSD Giurgiu și le promisese alegătorilor săi reluarea circulației feroviare. Imediat după plecarea sa din fruntea ministerului, trenurile respective au fost anulate, din lipsă de rentabilitate.

Ocolind pe la Videle, trenurile Regio străbat distanța de 118 km dintre București și Giurgiu în trei ore. Aproape de două ore face până la punctul de trecere a frontierei Giurgiu Nord și trenul internațional București – Salonic. De la prăbușirea podului, în 2005, toți cei care s-au perindat prin cabinetul de ministru al Transporturilor au promis că va fi reconstruit, însă totul a rămas la stadiul de vorbe goale. De această situație au profitat din plin patronii firmelor de transport rutier de călători, care au preluat tot fluxul de navetiști din zonă, care înainte utiliza calea ferată.

Se electrifică ultima porțiune neelectrificată de pe traseul Orient Express

Un alt proiect pe care CFR SA îl are în pregătire este ”Electrificarea liniei feroviare Rădulești – Giurgiu – Studiu de Fezabilitate, elaborare/redactare Temă de proiectare, Notă Conceptuală, Caiet de Sarcini  în conformitate cu HG 907/2016”.

În cazul acestei licitații, cu o valoare estimată de 3,14 milioane de lei, se  așteaptă aprobarea de către DGOIT (Direcția Generală Organismul Intermediar Transport) a Fișei de Fundamentare a proiectului propus la finanțare/finanțat din fonduri europene. Halta Rădulești este situată la 8 km după Videle, în sensul de mers către Giurgiu. Porțiunea Rădulești – Giurgiu este singurul tronson neelectrificat de pe traseul celebrului Orient Express.

Potrivit documentului citat, și alte proiecte sunt în stadiul de pregătire – lansare/procedură de achiziție, astfel:

  • Reabilitarea liniei de cale ferată Focșani – Roman – Studiu de Fezabilitate. Pe 18.06.2019 a fost aprobată în Consiliul de Administraţie al CNCF CFR SA începerea procedurii de achiziţie publică.
    Se așteaptă validarea documentației de atribuire. Valoare 20.382.204 lei.
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Roman– Iași – Frontieră – Studiu de Fezabilitate. La aceeași dată a fost aprobată începerea procedurii în valoare de 19.411.623 lei.
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Pașcani–Dărmănești – Studiu de Fezabilitate. Au fost elaborate următoarele documente: referat includere în PAAS, referat de necesitate, caiet de sarcini, document pentru aprobare în CA. Sunt în lucru Strategia de contractare şi Formularul Cadru – Propunere tehnică. Valoare 9.833.922 lei.
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră – Studiu de Fezabilitate. Au fost elaborate următoarele documente: referat includere în PAAS, referat de necesitate, caiet de sarcini, document pentru aprobare în CA. Sunt în lucru Strategia de contractare şi Formularul Cadru – Propunere tehnică. Valoare 4.709.202 lei.
  • Modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată – proiectare și execuție. Documentatia cadru a fost finalizată și redistribuită către cele opt regionale. Valoare 11.200.000 lei.
  • Lucrări de reabilitare pentru poduri, podețe și tuneluri (etapa II). O parte din documentație a fost lansată de SRCF Timișoara, Brașov și Cluj. Urmeaza să fie lansate și de către restul regionalelor. Valoare 17.758.243 lei.

Anul acesta se dau în exploatare 36 km de cale ferată modernizată

Conform aceluiași document al companiei de infrastructură, anul acesta vor fi dați în exploatare 36,680 km de cale ferată modernizată. Este vorba de tronsonul Sighișoara – Coșlariu, Lotul Micăsasa – Coșlariu.

În 2019 au fost lansate mai multe proiecte: 1.144 km linie de cale ferată reabilitată, 3 km linie de cale ferată nou construită (racordul către Aeroportul Henri Coandă), 48 stații de cale ferată modernizate, 30 poduri, 19 podețe și 6 tuneluri de cale ferată reabilitate.

De asemenea, au fost lansate proiecte de lucrări de reparații/modernizări pentru asigurarea unei viteze sporite și cresterea calității serviciilor de transport feroviar (Quick Wins) pe lungimea a 1.001 km linie de cale ferată, pe traseele: București-Brașov, Timișoara-Arad, București-Buzău, București-Craiova, Pașcani-Iași, București-Constanța și București-Pitești.

Tot în acest an, a fost lansat și proiectul pentru reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani (143 km) și cel pentru linia feroviară directă București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București. Totodată, s-au lansat licitațiile pentru modernizarea/reabilitarea a 47 stații de cale ferată din România și a fost inițiat proiectul pentru bodernizarea/consolidarea/reabilitarea Gării de Nord din Bucureşti.

În total, în acest an au fost începute 19 proceduri de achiziție, în valoare de 490.221.690 lei fără TVA. Un proiect major ce va fi transmis în 2019 Comisiei Europene pentru aprobare este modernizarea liniei feroviare Caransebeş – Timişoara – Arad.